بدسلیقگی در نشان دادن محبت اهل سنت به سیدالشهدا (ع) موجب سوءاستفاده دشمن میشود
علیرضا کمیلی در گفتگو با خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه شکل محبت برادران اهل سنت به اهل بیت (ع) و سیدالشهدا (ع) با شیعیان متفاوت است، شیوه انعکاس این ابراز ارادت در رسانهها را دارای ظرایف خاصی دانست.
تفاوت در شکل ابراز محبت به اهل بیت (ع)
کمیلی دوستی اهل بیت (ع)را بر پایه مفهوم قرآنی «موده فی القربی» یک مفهوم مشترک بین همه مسلمانان دانست و افزود: مصادیق این دوستی، متفاوت است. اهل سنت گاهی همه ائمه (ع) را مصداق این محبت میدانند و گاهی دایره این ارادت را به پنج تن آل عبا (ع) محدود میکنند، امّا در مجموع، در ابراز ارادت قاطبه برادران اهل سنت به حضرت امیرالمؤمنین (ع)، حضرت فاطمه (س)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) تردیدی نیست. آنها حسنین (ع) را «سیدالشباب اهل الجنه» میدانند و برای امام حسین (ع) از تعبیر سیدالشهدا استفاده میکنند.
وی با اعلام اینکه فرهنگ ارادت به امام حسین (ع) در میان اهل سنت ریشه عمیقی دارد و همهگیر است، گفت: در شکل ابراز این ارادت، تفاوت وجود دارد. بخشی از اهل سنت، مانند شیعیان به عزاداری اعتقاد دارند که نمونه آن را در مناطقی مثل بنگلادش میبینیم. در برخی نقاط هم با این که نسبت به حضرت سیدالشهدا (ع) احترام و ارادت دارند، امّا چون بر اساس مبانی فقهی خودشان عزاداری (برای هرکسی) را نادرست میدانند، عزاداری برای امام حسین (ع) را هم به عنوان یک حرکت آیینی و شرعی قبول ندارند. طبیعی است که این رویکرد از روی بغض نیست و پشتوانهاش بحث فقهی خودشان است.
برای اهل سنت پذیرش امامت، لازمه دوستی اهل بیت (ع) نیست
دبیر اتحادیه بینالمللی امت واحده، این سؤال را که چگونه میتوان با هدف ایجاد وحدت، روی این اشتراکات متمرکز شد؟ اینگونه پاسخ داد: باید یکسری ظرایف و حساسیتها را در نظر گرفت. گاهی برخی دوستان اهل سنت ترجیح میدهند بخشی از ابراز ارادت خودشان را علنی نکنند، چون فکر میکنند احتمال دارد با این پدیده برخورد رسانهای و تبلیغاتی شود. به عبارت دیگر و از نگاه آنان، از محبتشان به اهل بیت (ع) سوء استفاده میشود. متأسفانه اغلب فعالان مذهبی و رسانهای ما این ظرایف و دقایق را در نظر نمیگیرند. باید این اصل را بپذیریم که در خصوص اهل سنت، پذیرش امامت شرط لازم برای محبت اهل بیت (ع) نیست. دوستی اهل بیت (ع) و سیدالشهدا (ع) وجود دارد، امّا حتماً نباید به امامت قائل باشند. شما در ماه محرم، در هر جای ایران و جهان اسلام به نماز جمعه اهل سنت بروید، اشارهای به حادثه عاشورا و فضائل حضرت سیدالشهدا میشود. بنده خودم در استان سیستان و بلوچستان از نزدیک شاهد بودم که در سخنرانی مولویهای اهل سنت و یا خطبههای نماز جمعه، گاهی مثل ذکر مصیبت مجالس عزاداری محرم، صدای گریه و بانگ یاحسین (ع) بلند میشد. در سایر کشورهای اسلامی هم به همین صورت است، اما شکل عزاداریشان با ما کاملاً متفاوت است.
وی به مثال دیگری نیز اشاره میکند: گاهی که با دوستان اهل سنت در کاروان زیارت اربعین همراه میشویم، میبینیم که مسائل فقهی خودشان را دارند. بعضی در عین حال که به زیارت معتقد بوده و حتی با استناد به سخنان بزرگانشان، آن را دارای فضیلت مستحب میدانند، امّا مدل توسلشان فرق میکند و مثلاً به پیادهروی اربعین اعتقادی ندارند.
ارادتی که بهتر است رسانهای نشود!
کمیلی درباره وظیفه رسانهها در اینباره نیز چنین میگوید: اگرچه رسانههای ما در انعکاس این وضعیت کمکاری کردهاند، امّا اتفاقاً من معتقدم که تمرکز رسانهای بر این موضوع، خیلی هم مفید نیست.چون برخی دوستان اهل سنت از بدسلیقگی در رسانهای شدن این ابراز ارادتها و سوء استفاده از آن احساس نگرانی میکنند. متأسفانه برخی بدون توجه به این ظرایف، خواسته یا ناخواسته از موضوع محبت سیدالشهدا (ع) که بین شیعه و سنی مشترک است، استفاده اختلافی میکنند. نباید فضایی فراهم شود که از محبت اهل سنت به اهل بیت (ع) سوء استفاده شده و بر علیه آنان استفاده شود.
این فعال فرهنگی با اشاره به این که شهادت و جهاد به عنوان دو محور اصلی واقعه عاشورا، مفاهیم قرآنی عمیق و پویا در میان مسلمانان محسوب میشوند، گفت: یکی از اسرای اهل غزّه که سالها در زندانهای رژیم صهیونیستی اسیر بوده و در جنگ 23 روزه هم حاضر شده بود، پس از آزادی مهمان ما بود. او در جریان یک سخنرانی که اتفاقاً در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار میشد، تأکید داشت که ما در جنگ 23 روزه علیه رژیم صهیونیستی «حسینی» جنگیدیم! بارها دیدهایم علاوه بر مسلمانان،بسیاری از آزادیخواهان جهان هم برای این که بگویند حرکتشان آزادیخواهانه و مظلومانه بوده از آموزههای عاشورا بهره برده و به امام حسین (ع) متمسک میشوند. حتی در برخی جریانات جهادی که ما با آنها زاویه داریم و قبولشان نداریم هم این را میبینیم که گاهی خود را به قیام کربلا منسوب کرده و مدعیاند که از حضرت سیدالشهدا (ع) الهام گرفتهاند. شاید در مصادیق اشتباه کنند، امّا در الگوی مبارزه با ظلم و این که حاضراند جانشان را بدهند، نیتها مشترک است.
انتهای پیام/4072/خ
انتهای پیام/