دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1397 - 01:05
به همت سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد:

شرح و تحلیل مراثی در ادبیات عرب به بازار می‌آید

کتاب «شرح و تحلیل عیون المراثی در ادب عربی» نوشته ناصر حسینی استادیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد، به‌زودی توسط سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر می‌شود.
کد خبر : 308899

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «شرح و تحلیل عیون المراثی در ادب عربی» مشتمل بر دو باب است که به بررسی مرثیه‌های برگزیده و تبیین ماهیت ادبیات عربی می‌پردازد.


باب اول به تحلیل ادبیات عربی، تبیین ماهیت و موضوع آن در دوره‌های مختلف و تاریخ ادبیات عربی اختصاص دارد. در این بخش، از دوره جاهلی مفاهیم مطرح‌شده در مراثی بررسی شده تا چنانچه از این قسمت استناد می‌شود، مرثیه جاهلی سند شناسایی برای مناقب، مکارم اخلاق و محاسن رفتاری مثل دلاوری، بخشش، وفاداری، شرف و جوانمردی در اشخاص فقید داشته باشد.


همچنین در این بخش، تأثیر ظهور دین مبین اسلام در آداب و افکار عرب جاهلی و به تبع آن شعر و مرثیه‌های دوره اسلامی بررسی و بیان می‌شود که چگونه اندیشه‌های متعالی و معیارهای معنوی جایگزین جهان‌بینی تنگ، محدود و مادی‌گرای پیش از اسلام می‌شوند.


این دیدگاه بر همه دوره‌های اسلامی غالب است، البته دو مسئله جدید و سیاسی، رثای اهل بیت -علیهم‌السلام- و دیگری رثای شهرها و تمدن‌ها به‌ویژه رثای اندلس، به رثای اسلامی افزوده شده‌اند.


باب دوم کتاب به تحلیل و بررسی مفاهیم و معانی مرثیه‌های برگزیده در همه دوره‌ها تا دوران معاصر می‌پردازد. در این بخش از کتاب، مرثیه از روی مصادر و مراجع معتبر گزینش شده و با دقت در ترتیب و اعراب کلمات، حدود 30 قصیده مشهور مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.


در ابتدای هر قصیده، شرح حال مختصر ولی مستند و موثق از سراینده آن نوشته شده، سپس به صورت کلی مناسبت قصیده و نقد اسلوب و مضمون آن شرح داده شده است.


از دیگر ویژگی‌های این کتاب این است که با تشریح واژگان، هر بیت به صورت کامل به زبان عربی تفسیر شده است.


در کتاب «شرح و تحلیل عیون المراثی در ادب عربی» برای تسهیل در فهم مطالب، پرهیز از خطا یا برداشت‌های غیرمطلوب و حفظ جنبه تعلیمی آن، همه مطالب اعراب‌گذاری شده است.


این کتاب می‌تواند به عنوان منبعی برای همه دوره‌های آموزشی در رشته زبان و ادبیات عربی و دیگر رشته‌های مرتبط با آن، مورد استفاده قرار گیرد.


انتهای پیام/4072/4031/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته