دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 شهريور 1397 - 11:44
دو خبر از کتاب

«مشاهیر وقف کتاب در ایران» منتشر شد

نخستین جلد از «مشاهیر وقف کتاب در ایران» که به معرفی زندگی سیدعلی محمد وزیری یزدی پرداخته است، به قلم حسین مسرت منتشر شد.
کد خبر : 308836

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از مؤسسه خانه کتاب، نخستین جلد از مجموعه «مشاهیر وقف کتاب در ایران» به تازگی از سوی مؤسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شده است.


نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در مقدمه این اثر چنین بیان کرده است: در روزگار معاصر می‌توان سنت حسنه وقف را در حوزه فرهنگ و به طور مشخص کتاب و کتابخوانی بیش از گذشته رواج داد، چرا که این حوزه به دلیل مشکلات اقتصادی و توجه بیشتر مردم به دیگر نیازهای زندگی در انزوا و بی‌توجهی همسو با وقف می‌تواند واقفان و خیران را به این حوزه بیشتر هدایت کند.


موسسه خانه کتاب امیدوار است با انتشار مجموعه «مشاهیر وقف کتاب در ایران» از چهره بسیاری از واقفان کتاب، غبارروبی کند. در گام نخست مجموعه مشاهیر وقف کتاب در ایران، درگذشتگان قرار دارند و تقدّم و تأخّر انتشار کتاب‌های این مجموعه به معنای ارزش‌گذاری میراث هیچ واقفی نیست و این مجموعه بر اساس وصول آثار به خانه کتاب منتشر می‌شود.


در بخش زندگی‌نامه این کتاب می‌خوانیم:


«حجت‌الاسلام و‌المسلمین حاج سیدعلی‌محمد وزیری‌یزدی (یزد 1273 - یزد 1356 ش) از عالمان نام‌آور، واقف کتابخانه وزیری یزد به آستان قدس رضوی و بانی و مشوّق وقف بسیاری از املاک، باغ‌ها و مستغلات در حوزه یزد و کرمان از سوی نیکوکاران به آستان قدس است. وزیری، مردی گشاده‌رو، خوش‌معاشرت، فعال، خوش قیافه، شیرین، جذاب و بذله‌گو بود و باورش بر این بود که اگر قلم روی کاغذ گذاشت و یا حرفی زد، باید انجام شود، تا آبروی روحانیت محفوظ بماند.


وزیری سوم اردیبهشت 1356 ش/ چهارم جمادی‌الاول 1397 ق در 82 سالگی و پس از پشت سر نهادن دوره‌ای کوتاه از بیماری درگذشت.»


از جمله خدمات فرهنگی سیدعلیمحمد وزیری‌یزدی می‌توان به راه‌اندازی کتابخانه وزیری در 15 فروردین ماه 1334 ش در دهلیز شمالی مسجد کهن و تاریخی جامع کبیر یزد اشاره کرد. بنیان این کتابخانه بیشتر بر پایه کتاب‌های ارزشمندی بود که خود در طول سالیان دراز از گوشه و کنار ایران و حتی در ورای مرزهای ایران تهیه کرده و اندوخته بود. بیشتر کتاب‌هایی که از گنجینه شخصی‌اش به کتابخانه وزیری یزد منتقل شده، همه حاوی یادداشت‌های بسیار باارزش و راهگشاست.


وی پس از عمری خدمات فرهنگی و اجتماعی از جمله ایجاد انجمن ادبی کتابخانه وزیری و تشکیل هیأت حامیان مسجد جامع یزد در این شهر درگذشت. هم اکنون کتابخانه وزیری با داشتن 240 هزار جلد کتاب چاپی و 5 هزار نسخه خطی در ردیف 10 کتابخانه برتر کشور قرار دارد.


حجت‌الاسلام وزیری شاعری خوش‌قریحه بود، اما مجموعه اشعارش تاکنون گردآوری و چاپ نشده است و نمونه‌هایی از اشعار وی در کتاب‌های مجموعه وزیری و سیمای فضیلت آمده است. تنها اثر مکتوب وی مجموعه یادداشت‌هایی در پنج دفتر است که جلد اول آن به همت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی محصل‌همدانی با عنوان «مجموعه وزیری» در سال 1355 از سوی کتابخانه وزیری طبع و منتشر شد.


نخستین جلد از «مشاهیر وقف کتاب در ایران» که به معرفی زندگی سیدعلی‌محمد وزیری‌یزدی پرداخته است، به قلم حسین مسرت با شمارگان هزار نسخه در 48 صفحه و به بهای 100 هزار ریال از سوی خانه کتاب راهی بازار نشر شده است.


«هرسین در سطور رنگ پریده» بررسی می‌شود


کتاب «هرسین در سطور رنگ پریده؛ تاریخ هرسین در دوره قاجار» چهارشنبه 14 شهریورماه جاری در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.


بر پایه این گزارش همچنین کتاب «هرسین در سطور رنگ پریده؛ تاریخ هرسین در دوره قاجار» چهارشنبه 14 شهریورماه جاری با حضور علی ططری، امین محمدی و مطلب مطلبی در سرای اهل قلم مؤسسه خانه کتاب معرفی و بررسی خواهد شد.


«هرسین در سطور رنگ پریده» همان‌طور که از نام آن پیداست، کوششی در راستای توصیف و تحلیل اوضاع سیاسی، اقتصادی، مذهبی و فرهنگی هرسین در دوره قاجار بر اساس اسناد تاریخی موجود در آرشیوهای کشور است. اسناد مورد استفاده برای نگارش این اثر در یک بازه زمانی ده ساله از سه آرشیو مهم «سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران»، «مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی» و «مرکز اسناد وزارت امور خارجه» گردآوری و بررسی شده‌اند.


از آنجا که تاکنون کتابی جامع در تاریخ هرسین نگارش نیافته است، اهمیت این اثر در بررسی همه‌جانبه هرسین بر اساس منابع موجود و گردآوری و بهره‌گیری از اسنادی است که در پژوهش‌های دیگر مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.


مخاطبان اصلی کتاب «هرسین در سطور رنگ‌پریده» در وهله اول اهالی تاریخ‌دوست این شهر هستند؛ اطلاعات گردآوری‌شده در این اثر بی‌گمان بسیاری از آنان را خرسند خواهد کرد. این کتاب همچنین پژوهشگران و علاقه‌مندان تاریخ محلی دوره قاجار را اقناع خواهد کرد.


معرفی و بررسی کتاب «هرسین در سطور رنگ پریده» چهارشنبه 14 شهریور ماه جاری ساعت 17 تا 19 در سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، پلاک ۲ برپا می‌شود.


انتهای پیام/4031/خ


انتهای پیام/

برچسب ها: موسسه خانه کتاب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته