دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ترمیم تیم اقتصادی دولت از نگاه کارشناسان/۷

چالش جدی دولت در تدوین برنامه جامع اقتصادی/ چرا تغییر تیم اقتصادی کارساز نیست؟

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ترمیم تیم اقتصادی دولت مشکلی را حل نمی‌کند، گفت: برنامه جامعی برای مبارزه با التهابات ارزی وجود ندارد و در مجموع نداشتن برنامه اقتصادی نقطه ضعف دولت است.
کد خبر : 305462

اصغر پورمتین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به عدم وجود برنامه‌ای مشخص از سوی دولت برای بحران اقتصادی کشور افزود: دولت هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با گرانی نرخ دلار و ارز ندارد و در مجموع نداشتن برنامه اقتصادی نقطه ضعف دولت است که با ترمیم تیم اقتصادی هم چیزی حاصل نمی‌شود.


وی یکی از مشکلات کشور را اجرای طرح‌های کارشناسی نشده از سوی دولت اعلام کرد و گفت: مشکل اقتصاد کشور این است که به‌جای آنکه طرح‌های اقتصادی از سوی کارشناسان و اقتصاددانان آنالیز و مطرح شود مستقیم در خود جلسات کابینه دولت و از سوی خودشان بدون نظرخواهی از کارشناسان مطرح و اعلام می‌شود.


این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه از بسته پیشنهادی ارزی دولت به عنوان آخرین طرح کارشناسی‌نشده نام برد و اظهار کرد: بسته ارزی از هیأت دولت سر درآورد و بدون نظرخواهی از کارشناسان علم اقتصاد اعلام شد.


پورمتین گفت: دولت باید اجازه دهد کارشناسان بیایند و بسته ارزی را بررسی کنند و از نقطه نظرات شبکه بانکی و بانک مرکزی در خصوص بسته ارزی استفاده کند نه اینکه هیأت دولت خودش تصمیم مستقلی بگیرد.


وی با بیان اینکه وقتی دولت برنامه مشخصی برای رفع بحران اقتصادی ندارد، تغییر و تحول در کابینه هم مشکلی را حل نمی‌کند، افزود: تا زمانی که از نظر کارشناسان استفاده نشود با جابجایی وزرا و مسئولان اقتصادی مشکلی حل نخواهد شد.


این کارشناس اقتصادی افزود: دولت تیم اقتصادی قوی و برنامه جامعی برای اقتصاد ندارد و از طرفی زمانی که به صورت کلی از کارشناسان اقتصادی استفاده می‌کند کارشناسانی در جلسات دولت حضور پیدا می‌کنند که فقط تأییدکننده نظرات مسئولان دولتی هستند نه منتقدان واقعی اقتصاد!


پورمتین گفت: به عنوان مثال در قضیه اعلام دلار 4200 تومانی که از سوی جهانگیری مطرح شد همه کارشناسان گفتند این کار اشتباه است زیرا پاسخگوی همه نیازهای کشور نیست و در ادامه مشاهده شد که یک روز گفتند برای مواد اولیه باید مابه‌التفاوت پرداخت شود و یک روز دیگر گفتند نیازی به مابه‌التفاوت مواد اولیه و ضروری نیست؛ در خصوص ماشین‌آلات هم همین‌گونه برخورد کردند و معلوم نیست چه برنامه‌ای دارند و چه فکری پشت کارهایشان است.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه دولت رفتارهایی می‌کند که واقعیت آن بعدها معلوم می‌شود، اظهار کرد: در قضیه واردات ماشین‌های خارجی مشخص شد که این کار به‌خاطر تأمین کسری بودجه خودشان بوده است ولی به‌گونه‌ای در بوق و کرنا می‌کنند که گویا واقعیت چیز دیگری است؛ این اتفاق در قضیه خرید و فروش سکه هم مشخص شد زیرا قطعاً افراد عادی نمی‌توانند 5 هزار سکه بخرند.


وی با اشاره به این نکته که به‌نظر می‌رسد مردان دولت یا برنامه‌ای برای اقتصاد ندارند یا اصلا اقتصاددان نیستند، ادامه داد: در صورتی ترمیم تیم اقتصادی دولت جواب می‌دهد که بگذارند افراد جدید از نظرات کارشناسان اقتصادی استفاده کنند، ولی دولت به نظر کارشناسان اهمیت نمی‌دهد پس با تغییرات هم چیزی عاید کشور نمی‌شود.


پورمتین گفت: رئیس جدید بانک مرکزی هم هیچ‌کاری نمی‌تواند بکند زیرا به نظراتش اهمیت نمی‌دهند و قطعا به وی دیکته می‌کنند که چه کاری را باید انجام دهد مثلاً اگر نظر رئیس بانک مرکزی را می‌خواستند قطعاً به او می‌گفتند بخشنامه بسته ارزی را ارائه بدهد ولی چرا تا به حال بانک مرکزی بخشنامه را نداده است؟ چون اصلا این بسته ارزی کارشناسی نشده بود!


این استاد دانشگاه در خاتمه تنها مسیر حل بحران اقتصادی کشور را تمکین دولتمردان از نظرات کارشناسان و استفاده از افکار اقتصاددانان برای حل بحران اقتصادی ذکر کرد.


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته