رشتههای بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از فرصتسوزیها جلوگیری میکند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علی زرافشان با حضور در خبرگزاری آنا، ضمن بازدید از تحریریه و گفتگو با دبیران و خبرنگاران بخشهای مختلف خبری، در نشستی با خبرنگاران، به سوالات پیرامون حوزه آموزش و پرورش و موضوع کنکور پاسخ داد.
زرافشانی در در حاشیه بازدید از خبرگزاری آنا اظهار کرد: خیلی خوب است که دانشگاه آزاد اسلامی 96 درصد پذیرش کنکور سراسری را مبتنی بر سوابق تحصیلی درنظر گرفته است و فقط چهار درصد براساس آزمون است.
وی با بیان اینکه این موفقیت بزرگی برای دانشگاه آزاد اسلامی و کشور است، افزود: تعداد زیادی از داوطلبان دیگر نگرانی کنکور را ندارند، آنطور که میبینیم اکثر رشتههای پرطرفدار هم جزو رشتههای بدونآزمون این دانشگاه است، از دانشگاه آزاد اسلامی برای ایجاد این فرصت سپاسگزاریم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مطالعهای که ما انجام دادیم مشخص شده که 60 درصد از فارغالتحصیلان در رشتههای مرتبط خود مشغول به کار نیستند، این از نظر ملی غلط است. خوب است که دانشگاه آزاد این فرصت را ایجاد کرده که داوطلبان کنکور بتوانند در رشتههای مورد علاقه درس بخوانند، چراکه بسیاری از داوطلبان کنکور در زمان انتخاب رشته تعداد محدودی از رشتههای مورد علاقهشان را انتخاب میکنند، بقیهاش برای قبولی در کنکور است و دیگر به علاقه توجهی نمیشود.
وی در ادامه 630 هزار کنکوری در گروه تجربی انتقاد کرد و گفت: هدایت تحصیلی یک امر درون آموزش و پرورش نیست، از پیشدبستانی شروع میشود تا پایان دانشگاه ادامه دارد. وقتی وزارت بهداشت اعلام میکند که حقوق و شأن اجتماعی پزشکان و گروههای پزشکی از همه بالاتر است، خانوادهها و داوطلبان هم به این اخبار توجه دارند و براین اساس تصمیم میگیرند. تا زمانیکه این حمایت از بیرون نباشد، نمیتوانیم به تنهایی کاری کنیم.
زرافشان ادامه داد: دو سال پیش به خاطر اعتراضاتی که دانشآموزان و خانوادههایشان داشتند، رئیسجمهوری در موضوع هدایت تحصیلی ورود کردند و گفتند که اجازه بدهید هرکس هر رشتهای میخواهد برود برای جلوگیری از افزایش بیرویه یک رشته و کاهش داوطلب سایر رشتهها بهتر است هدفدار دانشآموزان را هدایت کنیم؛ در اینصورت بخشی از انتخاب بر اساس علاقه و بخشی بر اساس هدایت خواهد بود.
وی افزود: باید به هدایت تحصیلی نگاه جامع داشته باشیم؛ دروس علومپایه هماکنون در کشور به خطر افتاده است، باید برای حل این مشکل کاری کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم آشنایی دانشآموزان با رشتههای مختلف تحصیلی، توضیح داد: در دوره اول متوسطه هفته آشنایی با مشاغل را داریم، ولی مختصر است؛ دو درس کار و فناوری و هنر را در دوره اول متوسطه داریم که هنر رشتههای هنر را شامل میشود و کاروفناوری به صورت متنوعتر در سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی است اما فاصله متوسطه اول تا پایه دوازدهم و کنکور بسیار طولانی است و دانشآموز ممکن است از آموزشها فاصله بگیرد.
زرافشان در خصوص انتقادی مبنی بر عدم آشنایی رتبههای برتر کنکور با مختصات رشتههای دانشگاهی پیشنهاد کرد که در کنار سازمان سنجش آموزش کشور باید مرکز مشاورهای برای دانشآموزان ایجاد شود تا با رشتههای دانشگاهی بهدرستی آشنا شوند و با چشم باز، به این رشتهها هدایت شوند.
انتهای پیام/4009/4040
انتهای پیام/