دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1397 - 21:12
صفارهرندی در بزرگداشت مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه»:

جلوگیری از بدعت وظیفه مؤسسات انتشاراتی است/ تصویر کتاب در ذهنم با انتشارات دارالکتب الاسلامیه تداعی می‌شود

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر حفظ امانت در کار نشر گفت: صحیح نوشتن، درست منتقل کردن و جلوگیری از بدعت‌ها باید از ارکان کار مؤسسات انتشاراتی باشد.
کد خبر : 299658

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب خبرگزاری آنا، مراسم بزرگداشت مرتضی آخوندی مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه» که به همت مؤسسه خانه کتاب عصر امروز در پژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری برگزار شد. این مراسم به پاس تجلیل از ۷ دهه تلاش این ناشر باسابقه و با حضور جمع زیادی از مقامات و مسئولان فرهنگی و همچنین ناشران شکل گرفته است. از جمله این چهره‌ها می‌توان به محمدحسین صفارهرندی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتاببخانه‌های عمومی کشور، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، محمد رجبی، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محمد حمزه‌زاده قائم مقام حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و چهره های دیگری مانند حجت الاسلام محمدرضا زائری، جواد حیدری، حسن محمودی، علی اکبر اشعری و ... اشاره کرد.


در ابتدای این برنامه نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، با اشاره به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: کتاب کارنامه نشر بعد از انقلاب اسلامی و عرضه آن در نمایشگاه امسال کتاب تهران از جمله اقدامات مؤسسه خانه کتاب بود که بسیاری از اهالی کتاب از آن استفاده کردند.


حسینی‌پور با اشاره به تلاش خاندان آخوندی و پدر مرحوم مرتضی آخوندی برای ایجاد یک بنگاه نشر در دوره قبل از انقلاب با هدف ترویج عقاید و تفکرات اسلامی در دوره‌ رواج افکار مارکسیستی، گفت: به همت بزرگانی مانند مرتضی آخوندی، تراز شیعه در کشور و حتی کشورهای همجوار در حاشیه خلیج فارس توسعه پیدا کرد. به گفته این مقام مسئول، همچنین با کمک امثال آخوندی، بسیاری از جوانان ایرانی قبل از انقلاب با مبانی اسلامی بیش از پیش آشنا شدند.


مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به تأکیدات امام راحل در حوزه مطالعه و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با مسئله مهم کتابخوانی، تصریح کرد: تجلیل از چهره‌هایی مانند مرتضی آخوندی و جمع دیگری از ناشران پیشکسوت در دستور کار خانه کتاب قرار دارد.


حسینی‌پور، در ادمه گفت: انتشارات دارالکتب اسلامیه از سال ۱۳۱۷ تاکنون با مدیریت خاندان آخوندی بیش از 2300 عنوان کتاب منتشر کرده است که قالب آن‌ها در حوزه کتب دینی و اسلامی بوده‌اند.


در ادامه این مراسم حسین استادولی مترجم و پژوهشگر عرصه قرآن با تأکید بر فرهنگی بودن انقلاب اسلامی اظهار کرد: پیروزی انقلاب مدیون صدق و صفا و اخلاص امام خمینی(ره) و پیروان شهیدش است که باید شکرگذار این نعمت باشیم.


مترجم قرآن با اشاره به حدیثی از پیامبر گفت: مؤمن باید به دنبال چهار چیز باشد اول طالب علم باشد دوم علم را حفظ کند، سوم آن را نشر داده و چهارم به آن عمل کند. پس ناشر و کسانی که کتاب دینی نشر می‌دهند خیلی جایگاه ویژه‌ای دارند.


وی در ادامه با اشاره به سابقه طولانی آشنایی با خاندان آخوندی اضافه کرد: آشنایی با خانواده آخوندی سبب پیوند بنده با حوزه نشر شد.


استادولی افزود: انتشارات دارالکتب الاسلامیه با چاپ کتاب هشت جلدی کافی مورد توجه بسیاری از بزرگان دین مانند سید احمد خوانسازی، سید محمد بهبهانی، علام طباطبایی و علام امینی قرار گرفت که در مقاطع مختلف آن‌ها برای تشکر به انتشارات مراجعه کردند.


صفار هرندی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی در این مراسم، اظهار کرد: مرتضی آخوندی و پدرشان نیازمند تشکیل جلسات این‌چنینی نیستند زیرا ماندگاری را در آثار و کتاب‌های ارزشمندی که از خود به‌جای گذاشته‌ کسب نموده‌اند.


وی افزود: این جلسه فرصتی برای ما است که با شخصیتی ماندگار در عرصه فرهنگ کشور همراه شویم.


وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر خاطره‌ای از نشر دارالکتب الاسلامی خاطر نشان کرد: ارادت بنده به این خانواده سابقه‌ای بیش از 50 سال دارد که همراه با پدرم به بازار می‌رفتیم یکی از جاهایی که سر میزدیم دارالکتب الاسلامیه برای دیدن شیخ آخوندی و مرحوم غفاری بود.


صفارهرندی گفت: تصویر کتاب در ذهن من با انتشارات دارالکتب الاسلامیه تداعی می‌شود که بعدها این ارتباط به وسیله استادان و ارتباط با فرزندان شیخ محمد آخوندی بیشتر شد.


وی اضافه کرد: آخوندی چهره‌ای نجیب در حوزه نشر است که در زمان وزارت بنده چند بار دیدار داشتیم که همه دیدارها با موضوعی درباره جامعه نشر، ارتقاء جایگاه نشر و برای بررسی وضعیت جامعه ناشران بود و هیچ زمانی جهت کار شخصی به بنده مراجعه نکرده‌اند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حاصل کار آقای آخوندی و مرحوم غفاری، کاری با تراز بالا و صحیح است که ایشان اصرار دارند که کلام بزرگان باید صحیح و کامل نقل شود. صحیح نوشتن، درست منتقل کردن و جلوگیری از بدعت‌ها باید از ارکان کار مؤسسات انتشاراتی باشد که بواسطه فعالیت اصولی نشر دارالکتب الاسلامیه باید در اصل این روز را روز بزرگداشت کار صحیح و متقن نامگذاری کرد.


ادامه دارد ...


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته