دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1397 - 10:59
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری:

نتایج آزمون سمپاد پایه دهم فردا اعلام می‌شود/ 85 درصد دانشجویان بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: فردا نتایج آزمون مدارس سمپاد در پایه دهم اعلام می‌شود و پذیرفته‌شدگان می‌توانند مراحل ثبت نام در مدارس را انجام دهند.
کد خبر : 299423

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش خبرگزاری آنا، علی زرافشان در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: آزمون سمپاد در پایه یازدهم با حضور 242 هزار دانش‌آموز برگزار شد که از این میان 26 درصد دانش‌آموزان پذیرفته شدند.


وی افزود: 55 هزار و 692 نفر در رشته‌های نظری و 7 هزار و 906نفر در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای به مدارس سمپاد راه پیدا کردند که اسامی پذیرفته‌شدگان فردا اعلام خواهد شد.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به مصوبه شورای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس قانونی که سال ۹۲ تصویب شد سه روش برای پذیرش دانشجو در نظر گرفته شده است. در روش اول صرفاً مبنا سابقه تحصیلی دانش آموزان است، در روش دوم علاوه بر سابقه تحصیلی نتایج آزمون دروس عمومی نیز در نظر گرفته می شود اما در روش سوم علاوه بر سابقه تحصیلی و نتایج آزمون دروس عمومی به نتایج آزمون دروس تخصصی نیز توجه می شود.


زرافشان تصریح کرد: به طور طبیعی سابقه تحصیلی در این سه روش تاثیرگذار است که در روش اول تاثیر صد درصدی دارد. در حال حاضر ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها به این موضوع اختصاص پیدا کرده است یعنی 85 درصد دانش‌آموزان با 100 درصد سهم سابقه تحصیلی به دانشگاه‌ها راه پیدا می‌کنند اما در دو روش دیگر پیش‌بینی شده بود، سابقه تحصیلی تاثیر 25 درصدی و نتایج آزمون تاثیر 75 درصدی داشته باشد که در آخرین جلسه شورای پذیرش دانشجو پیش‌بینی شد، سهم سوابق تحصیلی در ورود به دانشگاه تاثیر قطعی 30 درصدی داشته باشد.


وی افزود: این میزان برای فارغ‌التحصیلان نظام جدید صرفا بر اساس دروس نهایی پایه 12 محاسبه می‌شود اما برای فارغ‌التحصیلان نظام قدیم دروس نهایی پایه 11 تاثیر 25 درصدی و پیش دانشگاهی تاثیر پنج درصدی خواهد داشت.


وی در ادامه با توجه به شبهاتی که در خصوص عدم رعایت عدالت آموزشی برای مناطق محروم مطرح شده، بیان کرد: برای اجرای و رعایت عدالت آموزشی مناطق کشور را به سه سطح دسته‌بندی کردیم که سطح سوم مناطق کم‌تر برخوردار هستند که برای پذیریش دانشجو در دانشگاه‌ها در این مناطق، علاوه بر رعایت قانون جهت برقراری عدالت، به دلیل محرومیت امتیازها و سهمی را برای دانش آموزان جهت ورود به دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.


زرافشان در ادامه نشست خبری با توجه به اجرای طرح ایران مهارت با همکاری سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: سال گذشته طرح ایران مهارت در هشت استان کشور و در 646 مدرسه به صورت پایلوت اجرا شد و 76 هزار و 694 دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داد.


وی افزود: ما پس از اجرای طرح پایلوت و بررسی چالش‌ها و کمبودها امسال این طرح و برنامه را به صورت سراسری در کشور برگزار خواهیم کرد که دستورالعمل آن اکنون به استان‌ها ارسال شده و مطرح کرده‌ایم که در همه استان‌ها حداقل 10 درصد جمعیت دانش‌آموزی باید تحت پوشش طرح ایران مهارت قرار بگیرد.


وی با بیان اینکه ما باید زمینه انتخاب آگاهانه و آزادانه رشته تحصیلی را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم، یادآور شد: برای تحقق این امر و آشنایی دانش‌آموزان با رشته‌ها و هنرهای مختلف علاوه‌بر طرح ایران مهارت دو درس تحت عنوان کار و فناوری و هنر به آنها تدریس می‌شود.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همچنین ما برای افزایش حضور و گرایش دانش‌آموزان جشنواره و مسابقاتی در حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش برگزار کردیم که در آینده نزدیک جشنواره‌ای نیز در حوزه فنی و حرفه‌ای برگزار خواهد شد. برگزاری این جشنواره‌ها در معرفی آموزش‌ها و مهارت‌ها به دانش‌آموزان و جامعه نقش بسیاری دارد زیرا منجربه شناسایی استعدادهای رشته‌های مهارتی و معرفی آنها به جامعه می‌شود.


حمایت از صندوق کارآفرینی از دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی


زرافشان افزود: همچنین وزارت آموزش و پرورش با مسئولان امر توافقاتی صورت داده تا مهارت‌های دانش‌آموزان مورد حمایت قرار بگیرد که از جمله این توافقات می‌توان به حمایت صندوق کارآفرینی اشاره کرد که اکنون دانش‌آموزان برتر در رشته‌های مهارتی می‌توانند از تسهیلات این صندوق بهره‌مند شوند.


وی در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش با وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با این وزارتخانه منعقد شد باید دفاتر کاردانش در شهرک‌های صنعتی که بیش از 150 کارخانه داشته باشند، تاسیس شود که این امر موجب می‌شود دانش‌آموزان ضمن آموزش با محیط کار آشنا شوند که در حال حاضر این برنامه در برخی استان‌ها در حال اجرا است.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش با توجه به استقرار پایه دوازدهم و چالش‌های پیش‌رو یادآور شد: گزارش‌هایی که از مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش منتشر شده نشان می‌دهد که ما دچار کمبود نیروی انسانی شده‌ایم که برای جبران این کمبود تدابیری اتخاذ شده است که عمده اقدامات جذب نیرو از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است که البته در کنار آن اقدامات دیگری همچون خرید خدمات، تاخیر بازنشستگی نیروی انسانی و اضافه‌کاری اتخاذ شده است که البته نتایج این روش‌ها کوتاه‌ مدت است.


زرافشان با بیان اینکه در شاخه فنی و حرفه‌ای 16 هزار هنرآموز داریم، گفت: باید از طریق آزمون و خروجی‌های دانشگاه شهید رجایی نیروی مورد نیاز را تامین کنیم. در حال حاضر ما با کمبود 25 هزار استادکار مواجه هستیم که البته این مشکل از سال‌های گذشته وجود داشت زیرا طی سال‌های اخیر آزمون جذب استادکار انجام نمی‌شد که در حال حاضر این مشکل برطرف شده و ما به جذب نیروی انسانی مورد نیاز می‌پردازیم.


رفع کمبودهای تجهیزاتی پایه دوازدهم در انتظار بودجه


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با توجه به کمبود تجهیزات که با استقرار پایه دوازدهم ایجاد می‌شود، گفت: سال گذشته برای تجهیز هنرستان‌ها 52 میلیارد تومان به استان‌ها بودجه تخصیص پیدا کرده که البته 9 میلیارد تومان نیز از طریق سازمان نوسازی تخصیص یافت یعنی سال گذشته 61 میلیارد تومان در مجموع به تجهیز هنرستان‌ها تخصیص یافت خوشبختانه اتفاق خوبی که چند روز اخیر رخ داد منجر شد برای امسال 37 میلیارد تومان بودجه برای هنرستان‌ها تخصیص پیدا کند که امیدواریم این بودجه تا پایان ماه به استان‌ها تخصیص اعتبار شود.


زرافشان یکی دیگر از برنامه‌های معاونت متوسطه در سال جاری را توجه به برنامه تعالی مدیریت مدرسه دانست و یادآور شد: در سند تحول بنیادین مدرسه کانون توجه قرار گرفته است امسال 27 هزار و 749 مدرسه تحت پوشش این برنامه بودند. تا کنون 379 مدرسه از طریق ارزیابی‌های استانی ممتاز انتخاب شدند که به زودی ارزیابی ملی صورت می‌گیرد و مدارس ممتاز ملی تعیین می‌شود. در سال‌های اخیر سازمان استاندارد که متولی امر کیفیت در کشور است برنامه تعالی مدرسه را اجرا می‌کرد که سال گذشته در جشنواره‌ای که توسط این سازمان برگزار شد 14 مدرسه مورد تقدیر قرار گرفتند که امیدواریم با تداوم این برنامه فرهنگ برنامه‌ریزی، عملکرد مبتنی‌بر برنامه‌ریزی، پاسخگویی و خود ارزیابی در مدارس پُررنگ‌تر شود.


وی در ادامه با توجه به آمار اشتغال در بین دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان مدارس کشور بیان کرد: بر اساس آخرین آمار وزارت کار 73 درصد از شاغلین کشور فارغ‌التحصیلان مدارس هستند همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 70 الی 80 درصد دانش‌آموزان پایه دوازهم در رشته‌های مهارتی شاغل هستند.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با توجه به اجرای هدایت تحصیلی گفت: در اجرای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش‌آموزان اصل بر اساس استعداد و علایق دانش‌آموزان است البته یک فرم 100 امتیازی نیز برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده که در این فرم به آزمون‌های مشاوره‌ای امتیازهای خوبی داده شده است که ما از خانواده‌ها درخواست می‌کنیم اجازه دهند دانش‌آموزان بر اساس علایق و استعدادهای خود انتخاب رشته داشته باشند.


وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه برخی دانش‌آموزان با نمرات و معدل‌های خوب مانند 18 و 19 نمی‌توانند وارد رشته تجربی شوند زیرا فرم هدایت تحصیلی برای آنها رشته علوم تجربی را در اولویت ج قرار داده است، گفت: دانش‌آموزان برای ورود به رشته علوم تجربی باید در درس ریاضی نمره 14 و در درس زیست نمره 13 را کسب کرده باشند اگر دانش‌آموزی حتی بیش از این میانگین را نمره کسب کرده اما رشته تجربی در اولویت سوم اوست بدان معناست که در آن منطقه دانش‌آموزانی با نمرات بیش از او در آن رشته ثبت‌نام کرده‌اند.


زرافشان در ادامه در خصوص اصرار برخی خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای ورود به رشته علوم تجربی گفت: ما به استان‌ها ابلاغ کردیم که تا حدی که منابع و امکانات به آنها اجازه می‌دهد با خانواده‌ها و دانش‌آموزان در ورود به تمامی رشته‌ها همکاری داشته باشند.


وی یادآور شد: امسال 330 هزار داوطلب تجربی بودند که این زنگ خطری است و نشان می‌دهد در آینده نزدیک آمار دانش‌آموزان پشت کنکوری تجربی به تعداد داوطلبان نزدیک خواهد شد.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه با توجه به کاهش ساعت آموزشی دانش‌آموزان پایه دوازدهم و فرصتی که برای موسسات جهت تبلیغ برای حضور در کلاس‌های کنکور صورت می‌گیرد، گفت: روش تدریس در پایه دوازدهم به دو صورت حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود و این بدان معنا نیست که از ساعت آموزشی آنها کاسته خواهد شد دانش‌آموزان می‌توانند جهت تمایل به حضور در کلاس‌های کنکور در کلاس‌های تقویتی که در مدارس برگزار می‌شود، شرکت کنند.


توجه به مهارت‌آموزی در کنار تولید محصول


زرافشان در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه چرا در مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان به سراغ رشته‌هایی نمی‌رویم که ارزش ثروت‌آفرینی برای کشور داشته باشد، خاطر نشان کرد: متاسفانه در گذشته آموزش در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش همانند رشته‌های نظر بود یعنی دانش‌آموزان دروسی را در مدارس می‌خواندند و پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال مهارت‌آموزی می‌رفتند اما در حال حاضر این روند بهبود یافته و ما ابلاغ کرده‌ایم که آموزش دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی باید توأم با تولید باشد که هدف از این امر ارتقای کیفیت آموزشی است.


وی افزود: در بسیاری از کشورها مانند روسیه صنایع دستی و کالاها به دو دسته دست‌ساز دانش‌آموز و کالای دست‌سازهای حرفه‌ای دسته‌بندی می‌شود که دست‌سازهای دانش‌آموزان مشابه دست‌سازهای حرفه‌ای اما با قیمتی کمتر به فروش می‌رسد که بسیاری از مسافران و توریست‌ها از دست‌سازهای دانش‌آموزان استفاده می‌کنند که ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.


معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: کما اینکه در حال حاضر بسیاری از خدمات در کشور ما توسط دانش‌آموزان انجام می‌شود ما نیز به مدارس ابلاغ کرده‌ایم برای تعمیر و نگهداری سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، تولید پوشاک مدرسه، تعمیر و بازسازی تجهیزات از جمله نیمکت‌های مدرسه و ... تا حد امکان از ظرفیت دانش‌آموزان استفاده کنند و در قبال خدمات دریافتی مبالغی نیز به آنها پرداخت شود که البته این امر را به برخی از اداره‌ها و سازمان‌ها نیز پیشنهاد داده‌ایم.


انتهای پیام/4009/4038


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته