دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1397 - 13:09
عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان:

اسناد بین‌المللی به‌دنبال تغییر ارزش‌ها در جامعه است/ لزوم تدوین اسناد داخلی در برابر سندهای خارجی

عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با بیان اینکه فاصله در نسل جوان ما مشهود است، گفت: غربی‌ها برای اجرای سند 2030، 15 سال گفتمان‌سازی انجام دادند که این امر منجر به ایجاد فاصله در جامعه جوان ما شده است.
کد خبر : 297448

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کبری خزعلی در نشست تخصصی بررسی ابعاد پنهان و نهان سند 2030 که در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: مهم‌ترین کار این است که برای مردم صادقانه و صمیمی اسناد را تبیین کنیم در واقع نباید مردم را بیگانه و نامحرم بدانیم. این بدان منظور نیست که آنها را ناامید کنیم؛ بلکه به طور واضح می‌توانیم اوایل انقلاب را مثال بزنیم که هیچ سند و ارتباطی وجود نداشت و سازمان ملل از ایران فرار کرده بود. چه کردیم؟، توانستیم جنگ را کنترل کنیم و تهدید و تحریم را در عالی‌ترین قدرت از بین ببریم. بنابراین باید به مردم امید بدهیم که وقتی روی پای خود بایستیم حتماً می‌توانیم موفق باشیم و می‌توانیم اوج بگیریم. حتی غربی‌ها هم نتوانستند رشد علمی ما را مشاهده کنند و فرزندان ما و احمدی‌ روشن‌های ما را به شهادت رساندند.


وی افزود: پس باید در مرحله اول اطلاع‌رسانی دقیق به مردم داشته باشیم، باید به مطالبات مردم جهت دهیم و سیاست‌های خود را هم بیان کنیم. باید سیاست‌های خود در بخش تعلیم و تربیت را بیان کنیم. در حال حاضر پنج نوع سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی در نوبت تصمیم‌گیری است، حالا یا در حال بررسی است و یا اصلاً شروع نشده؛ باید اینها را به مردم بگوییم و بعد محتوای آن را برای مردم تبیین کنیم.


توجه سند‌های داخلی بجای اسناد بین‌اللملی


این عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان تصریح کرد: وقتی اسناد خود را بیان می‌کنیم، نقاط تقابل آن را هم مشخص می‌کنیم؛ در سندهای بین‌المللی تربیت انسان اعم از دختر و پسر را در اوج کرامت، رشد، علم و آنها، فقط به یک بُعد خاص جهت می‌دهند. خود غربی‌ها می‌گویند با انقلاب جنسی، نابودی بشریت را دنبال می‌کنند و به سایر ابعاد توجهی ندارند. سوال اینجاست که چرا اسناد را خود ما نمی‌سازیم؛ ما در سال 72 به محض اینکه متوجه شدیم که فشار آمده که باید به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان ملحق شویم و حتی بیان این بود که تحریم و تحریم و آخر هم مداخله نظامی خواهد شد؛ بلافاصله ما یک سند قوی‌تری را تهیه کردیم و روی میز گذاشتیم و در آن موقع در سازمان ملل این سند مطرح شد و الان هیچ تهدیدی وجود ندارد و حتی الگوگیری از آن در کشورهای شرقی مانند ژاپن و کشورهای اسلامی انجام شده است.


خزعلی خاطر نشان کرد: ما برای حقوق کودکان بلافاصله سند درست کردیم؛ البته نمی‌گوییم که الان این اسناد در کشور ما پیاده شده، ولی نیروهای وابسته به روشنفکرنمایی تلاش می‌کنند تا به این موضوع جهت بدهند و بر روی اسنادی که تهیه شده، سرپوش بگذارند.


وی گفت: ما در مقابل اسناد خارجی می‌توانیم سند داخلی بگذاریم؛ برای نمونه چرا برای مبارزه با تروریسم، تعاریف بین‌المللی را تغییر نمی‌دهیم.


عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان در ادامه به بحث سند 2030 و پیاده‌سازی آن در کشور اشاره کرد و گفت: سند 2030 وسط یک مجموعه اسنادی است که بیش از یک دهه است که با آنها بر ما فشار می‌آورند. این اسناد از سال 2000 در کشور ما پیاده شد؛ در واقع 15 سال گفتمان‌سازی برای آن انجام شده است. آنها در این اسناد می‌گویند باید باور داشته باشیم که نسل جوان عوض شده است، ما هم در مقابل می‌گوییم باید توجه کنیم که ذلالت از کجا آغاز شده تا بتوانیم هدایت را از همان نقطه آغاز کنیم. غربی‌ها گفتمان‌سازی را با فکر، فیلم، انیمیشن و ... انجام می‌دهند اما ما به تبیین سیاست‌های کلان می‌پردازیم و سیاست‌های تدوین شده را قفسه‌های در شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گذاریم. بچه‌ها با این اسناد چه کاری می‌توانند انجام دهند؛ این به معنای آن است که راه را باز کردیم اما مبارزه نمی‌کنیم.


این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان یادآور شد: تمام اسنادی که ما نوشته‌ایم در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد اما اگر از اعضای شورا امتحان بگیریم که آیا نام این اسناد را به یاد دارند یا خیر؟ یا اینکه سوال کنیم تا کنون چند دقیقه در مورد سند 2030 صحبت کرده‌اند، 90 درصد آنها هیچ صحبتی نکرده‌اند و چیزی هم به یاد ندارند.


وی گفت: در بند 5 سند 2030 بیان شده که باید روسپی‌گری و سقط جنین آزاد شود؛ اما اسم آن را به جای فساد و فحشا و تن‌فروشی، کارگر جنسی یا بیش فعال جنسی تلقی می‌کنند. سلامت باروری، فرزند‌آوری مطلوب و ... جای کلمه تنظیم خانواده و کنترل جمعیت آمده است اما رفتار و روش‌ها و دادن امکانات همه همان است و حتی، پوشه همان پوشه است و فقط جلد آن تغییر کرده است.


خزعلی بیان کرد: در هدف پنجم توسعه پایدار، برابری جنسیتی، توانمندسازی زنان و رفع خشونت علیه زنان آمده است اما این که چگونه اجرا می‌شود، مهم است. اولین کاری که می‌کنند اجلاسی برگزار و در آن اجلاس تعهداتی داده می‌شود. معاونت امور زنان ما برای ارتقاء علمی و عملی حضور زن در مجامع بین‌المللی تعهداتی داده است؛ این یعنی اجرای سند، یعنی اهداف توسعه پایدار که در زیر مجموعه‌های بند 5 تعیین شده که برابری 50- 50 را در آینده خواهیم داشت و دستور سازمان ملل است که اکنون 30 درصد را داشته باشید.


این عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: امکاناتی نیز به نهادها داده‌اند، برای مثال نهاد زنان سازمان ملل بودجه‌ای به کشورهای مختلف برای کلمه برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان داده این بودجه در حال حاضر در کشورها پخش می‌شود اما هیچ بودجه‌ای برای ایران در نظر گرفته نشده است.


وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین خطاهای تفکر‌های غربی در مورد مساله زن، برابری جنسیتی است، یادآور شد: عدالت یک حق است، برابری گاهی حق است و گاهی باطل. مسئولیت تدوین شاخص‌ها مطابق عدالت و ارزش‌های اسلامی به عهده معاونت زنان است. حضرت آقا می‌فرمایند اگر می‌خواهید برای مساله زنان و مسائل اساسی آنان و مشکلاتی که آنها با آن مواجه هستند فعالیت کنید شرط اول آن است که خود و ذهن‌تان را از تفکرات غربی که تفکراتی کلیشه‌ای، غلط و متحجر است دور کنید و فکر مستقل داشته باشید.


انتهای پیام/ 4038


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته