دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرعامل بورس کالا در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

3 دلیل رد شائبه تأثیر بازار آتی سکه طلا بر آشفته بازار سکه نقدی/ معامله ارز در بورس شاید وقتی دیگر

مدیرعامل بورس کالای ایران با ارائه 3 دلیل، به رد شائبه تأثیر بازار آتی سکه طلا بر آشفته بازار نقدی سکه طلا اشاره کرد و گفت: در تمام بازارهای دنیا، بازار آتی سکه ضربه‌گیر بازار نقدی است.
کد خبر : 293139

حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، در پاسخ به این پرسش که دلیل عدم عرضه ارز دولتی در بازار سرمایه از سوی مسئولان اقتصادی چه بود، اظهار داشت: در ابتدای طرح موضوع قرار بود معاملات گواهی ارز در بورس صورت پذیرد اما این مسئله با مخالفت‌هایی از سوی برخی مسئولان مواجه شد.


وی افزود: براساس این طرح، قرار بود گواهی صادرات ارزی در بورس اوراق بهادار تهران مورد معامله قرار گیرد که این امر با تصمیم مسئولان بانک مرکزی به سامانه نیما منتقل شد؛ در نهایت در جریان جزئیات بیشتر آن نیستم.


* آمادگی برای معاملات ارز و سکه


مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا زیرساخت‌های لازم در بورس کالا برای معاملات ارز یا سکه نقدی وجود دارد، گفت: ما برای هر نوع عملیاتی برای معاملات ارز و سکه آمادگی داریم.



* پاسخ به شائبه دستکاری در بازار نقدی سکه طلا


سلطانی نژاد در واکنش به این موضوع که در برخی محافل از اثرگذاری بازار آتی سکه طلا بر روی بازار نقدی صحبت می‌شود، آیا چنین مسئله‌‌ای صحت دارد، خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا معمولا بازار آتی سکه طلا ضربه‌گیر بازار نقدی سکه است؛ بنابراین این مسئله که بازار نقدی دنباله‌رو بازار آتی سکه طلاست، مردود است.


وی گفت: از طرفی ساعت معاملاتی این بازارها با یکدیگر متفاوت است به طوری‌که معاملات فیوچرز پس از معاملات بازار نقد انجام می‌شود.


مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه تغییراتی در زیرساخت‌های بازار آتی سکه طلا ایجاد شده است که منجر به کاهش قیمت سکه شد، گفت: در بازار آتی به دلیل عدم تحویل 95درصد قراردادهای سکه، نمی‌توان از اثرگذاری معاملات آتی بر بازار نقد صحبت کرد.


وی در پاسخ این سوال که آیا تغییر زیرساخت‌ها در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، منجر به عدم تقارن اطلاعاتی در میان متولیان بازار با معامله گران بازار نمی‌شود؟، گفت: مداخله در بازار معمولا با تغییرات زیرساخت‌ها صورت می‌پذیرد و این امر در تمام دنیا مرسوم است؛ در واقع با تغییر این زیرساخت‌ها کار خارق‌العاده‌ای انجام نشده است.


* متولیان بازار حق معامله ندارند


سلطانی‌نژاد تأکید کرد: بر خلاف بازار سنتی که هیچ یک از زیرساخت‌ها و تغییرات آن در دسترس نیست، اما این امکانات در بورس در فضایی شفاف وجود دارد؛ از طرفی برای پاسخ به شائبه ایجاد عدم تقارن اطلاعاتی باید گفت که طبق قانون متولیان بازار معامله‌ای انجام نمی‌دهند؛ بنابراین بورس‌های کالایی با تغییرات زیرساخت‌ها، در ورودی‌های بازار تغییر ایجاد می‌کند.


این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: تغییرات زیرساخت از جنس مداخله قیمتی نیست، چراکه در تمام دنیا این قبیل تغییرات و رویدادها مرسوم است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته