دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 تير 1397 - 05:01
موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با آنا:

خودروساز داخلی به فکر ارتقای کیفیت باشد/ ممنوعیت واردات راهکار نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تبعات ممنوعیت واردات خودرو توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر : 290188

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا،‌ درباره توقف ثبت سفارش خودرو اظهار کرد: ثبت سفارش خودرو را حدود سه ماه ممنوع کردیم و با این کار یک شوک به بازار خودرو وارد و هزینه سنگینی برای خریداران خودرو ایجاد شد. از طرف دیگر برای عده دیگری که پیش از این ده‌ها خودرو ثبت سفارش کرده‌بودند، یک درآمد نجومی ایجاد شد.


وی افزود: اکنون نیز ممنوعیت ثبت سفارش شوکی دیگری به بازار خودرو وارد کرد که در مدت کوتاهی خودروهای داخلی و خارجی از 5 میلیون تومان تا 150 میلیون تومان به قیمتشان اضافه شده‌است. بدون کار کارشناسی این تصمیم را گرفتیم و این درست مانند سیاست تک نرخی کردن ارز است.


این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با تک نرخی شدن ارز موافق هستم، اما در صورتی که واقعا تک نرخی باشد و میان دریافت کنندگان تفکیک قائل نشود و هزینه نیازهای ضروری کشور شود. این در حالی است که سخنگوی دولت می‌گوید عده‌ای از کارکنان دولت ارز 4200 تومان را گرفته و 7 هزار تومان یا بیشتر در بازار فروخته‌اند یا کالا را با قیمت دولتی وارد کردند و با قیمت آزاد فروختند. بنابراین با اینکه یک شبه تصمیم گرفتند ارز 4200 تومان شود، ولی نتوانستند ارز را برای همه تأمین کنند مخالفم.


موسوی لارگانی اظهارکرد: اکنون هم بدون اینکه تبعات تصمیم را کارشناسی کنیم می‌گوییم واردات خودرو ممنوع شود. در صورتی که ما وقتی می‌توانیم واردات خودرو را ممنوع کنیم که همه سلیقه‌ها بتوانند از تولید داخل استفاده کنند.


این عضو اقتصادی مجلس با بیان اینکه باید تولید داخل را تقویت کنیم، گفت: تولید داخل به جای اینکه بیاید کیفیت کالا را بالا ببرد هر روز یک قطعه از ماشین را کم می‌کند و در عوض قیمتش را بالا می‌برد.


وی درباره تبعات چنین تصمیم‌هایی در بازار داخلی بیان داشت: این تصمیمات کارشناسی نشده قطعا شوکی را به بازار داخلی وارد می‌کند و باعث می‌شود عده‌ای به درآمدهای نجومی و خارج از حد تصور برسند و باعث ارتقای کیفیت خودروی داخلی هم نمی‌شود.


لارگانی خاطرنشان کرد: باید خودروسازان داخلی را موظف کنیم کیفیت را بالا ببرند. واقعا برای ملت ایران سخت است سالانه 23 هزار نفر کشته جاده‌ای داشته باشند سوای آن آماری که مجروح می‌شوند. بنابراین باید جلوی خودروهایی که امنیت ندارند گرفته شود تا خودروسازان به فکر تولید با کیفیت بیفتند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته