لزوم حرکت، رفتار و برنامهریزی استادان در رفع نیازهای کشور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، قاسم عموعابدینی قائممقام واحد علوم و تحقیقات در این نشست، تداوم حرکت صرف مراکز آموزش عالی غیردولتی در مسیر شهریهمحوری را برای این مراکز و واحدها مشکلآفرین دانست و گفت: «واحد علوم و تحقیقات، دانشگاهی خصوصی است و از آنجایی که از بودجه نفت و دولت استفاده نمیکند، باید در مسیری گام برداشت که نه تنها به فعالیت خود ادامه دهد بلکه روند رو به رشد خود را نیز داشته باشد.»
عموعابدینی افزود: «همانگونه که فعالیت دانشگاههای برتر دنیا دینامیک بوده و هدف خود را در راستای کسب درآمد و تولید علم نافع قرار دادهاند، واحد علوم و تحقیقات نیز باید با تدوین برنامه و استراتژی مطلوب در این راستا گام بردارد.»
قائممقام دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با استادان برای تولید علم نافع، تصریح کرد: «علم نافع به آن معنا است که حرکت، رفتار و برنامهریزی استادان باید به سوی رفع نیازهای کشور باشد. باید استراتژی و مدلی را تعریف کرد که با تکیه بر خلاقیت و نوآوری به رفع مشکلات جامعه و کشور بپردازد.»
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه انقلاب و امام خمینی(ره) است، اظهار کرد: «در تعریف و تدوین برنامهها باید به بومی بودن آن توجه شود تا با مسائل و معضلات ایران همخوانی داشته باشد.»
فرزان مجیدفر نیز در این نشست با توجه به انقلاب صنعتی چهارم و اهمیت هوش مصنوعی در این انقلاب، خاطرنشان کرد: «هوش مصنوعی در ایران به صورت تئوریک و آزمایشگاهی تنها در دانشگاهها وجود دارد. این در حالی است که در دنیا ۳ هزار شرکت مخصوص هوش مصنوعی وجود دارد که از راه تولید و تجاریسازی هوش مصنوعی درآمد سرشاری کسب میکنند. سرعت هوش مصنوعی بسیار سریع است و باید در راستای آن گام برداشت.»
بهزاد بازیار دبیر کارگروه اقتصاد پژوهشمحوری، اکوسیستم و دانشبنیان مدل «Strategy Day» واحد علوم و تحقیقات نیز در این نشست به تشریح اهداف و برنامههای این کارگروه پرداخت و گفت: «هدفمند کردن پایاننامهها و رسالهها، تعریف پروژههای کلان در راستای فعالیت گروهی استادان و دانشجویان در قالب پایاننامهها و رسالهها، ایجاد بانک ایده، الزام به تعریف درصدی از پایاننامهها و رسالهها در مراکز رشد و الزام به استفاده مراکز رشد از این پایاننامهها و رسالهها از جمله برنامههای این کارگروه است.»
حجتالاسلام روحالله حریزاوی مسئول کارگروه آیندهپژوهی هم با بیان اینکه حکمت ترکیبی از معرفت و فضیلت و مبتنی بر فطرت است، افزود: «معرفت فراتر از دانش و دارای جنسی از بینش است و بینش گمشده دانشگاهها است. معتقدم باید در دانشگاهها بینشکدهها را ایجاد کرد که همین امر یکی از برنامههای کارگروه آیندهپژوهی دانشگاه را شامل میشود.»
وی خاطرنشان کرد: «تولید علم نافع که بتواند علاوه بر رفاه دنیا، سعادت آخرت را نیز ارائه دهد از دیگر اهدافی است که در این کارگروه به آن پرداخته خواهد شد. بشر امروزه گرفتار علوم مضری است که در اصل علم نیستند، بلکه ترکیبی از جهالتهایی هستند که لباس علم بر تن کردهاند. همین امر ضرورت حرکت به سمت دانشگاه پیشرفته را نشان میدهد.»
هاشم نیکومرام مسئول کارگروه مدیریت منابع مالی، انسانی و تشکیلاتی نیز در این نشست گفت: «معقتدم برای ارائه برنامهای درست و هدفمند، نخست باید وضعیت موجود را بررسی کرده و سپس اقدام به تعریف مسیر کرد. یکی از برنامههای کارگروه مدیریت منابع مالی، انسانی و تشکیلاتی توجه ویژه به بحث درآمدها و هزینهها در راستای مدیریت استراتژیک آنها است. همچنین تربیت منابع انسانی برای آینده نیز از دیگر برنامههای این کارگروه است.»
غلامرضا معمارزاده مسئول کارگروه اصلاح فرآیندها، استانداردسازی و تدوین مقررات هم با بیان اینکه مسائل انسانی کیفی است نه کمی، بیان کرد: «معتقدم امروزه باید به سوی دانشگاهی حرکت کرد که نیازهای مردم را شناخته با ظرافتی خاص این نیازها را واقعی و تبدیل به تقاضا کند. به عبارت دیگر اگر به دنبال ارتباط دانشگاه با صنعت هستیم باید دانشگاهها کاری کنند تا صنعت نسبت به حل مشکلات خود به دانشگاهها احساس نیاز کند.»
محمد قهدریجانی دبیر کارگروه امور فرهنگی و کرامت انسانی نیز در این همایش با تقسیم آسیبها، محدودیتها و مشکلات حوزه فرهنگی به دو دسته برون و درون دانشگاهی، اظهار کرد: «مسائلی نظیر یأس حاصل از عدم اشتغال، مشکلات خانوادهها، سیاستزدگی در فعالیتها و برنامههای فرهنگی، عدم وجود نیروی متخصص در حوزه فرهنگی و دینی و... از جمله آسیبها، محدودیتها و مشکلات حوزه فرهنگی است.»
وی با توجه به اینکه در راستای حل مشکلات و معضلات فرهنگی باید نکاتی نظیر اصلاح فرهنگ سازمانی، تدوین منشور اخلاقی با هدف حفظ و تقویت کرامت انسانی، تقویت فرهنگ تعامل بین دانشگاه و خانوادهها، توجه به فضاسازی، زیباسازی و مبلمان شهری، پوشش اوقات فراغت بین کلاسها، ایجاد امکان پایش دانشجویان برای خانوادهها از طریق هوشمندسازی، گسترش فرهنگ مشاوره در زمینههای مذهبی و تربیت و آموزش مهارتی عقدیتی را در نظر داشت.»
امیر صحافی دبیر کارگروه هوشمندسازی و بهرهوری نیز به بیان محورهای اصلی فعالیت این کارگروه پرداخت و عنوان کرد: «توسعه دانشگاه به عنوان دانشگاه هوشمند در چارچوب مؤلفههای شهر هوشمند، توسعه یادگیری و یاددهی الکترونیک، ارتقای جایگاه واحد در فضای مجازی، مکانیزاسیونسازی، ارتقای کیفیت و سهولت در ارائه خدمات، افزایش بهرهوری و صرفهجویی و اصلاح نحوه ارائه خدمات سنتی، استفاده از توانمندیهای داخلی در چارچوب اقتصاد درونزا، تجاریسازی و ارائه خدمات به سازمانها و نهادهای بیرونی، ارائه مدل مفهومی دانشگاه هوشمند، آموزشها، نرمافزارهای یکپارچه و... از جمله محورهای اصلی فعالیت در این کارگروه است.»
علیپور دبیر کارگروه اقتصاد آموزش هم استفاده از ظرفیت و تجارب نخبگان، اعضای هیأت علمی، مدیران و کارکنان با تجربه، راهاندازی و توسعه نظام آموزش الکترونیک در واحد و فراهم کردن زیرساختها، جذب رشتههای پرمخاطب در بازار کار با توجه به نیازهای موجود جامعه، استفاده از استادان مجرب برای تربیت دانشجوی فرهیخته، شناسایی رشتههای چند نظمی پر مخاطب در بازار کار، صنایع، پزشکی و غیرپزشکی، تعیین میزان سطح درآمدی دانشگاه از طریق آموزشهای کوتاه مدت، تعیین ساز و کار لازم برای تحقق برنامههای نخبگان، تدوین راهکاری مناسب برای سوق دادن اعضای هیأت علمی توانمند به سوی حل مشکلات و معضلات جامعه و واحد، کمک به آنان در تجاریسازی علم را از جمله اهداف این کارگروه دانست.
حمیدرضا غفارزاده دبیر کارگروه ارتباطات، امور بینالملل و اقتصاد بینالملل نیز با تأکید اینکه در جامعهای که آموزش رقابتی است، حرکت بدون فعالیت بینالمللی، ممکن نخواهد بود، گفت: «بنابراین در این کارگروه برای حرکتی صحیح و تأثیرگذار در تدوین برنامهها، علاوه بر سند شورای انقلاب فرهنگی به استراتژی بینالمللی سازمان مرکزی، استراتژی سابق واحد علوم و تحقیقات، شورای روابط بینالملل نیز برای تدوین برنامه عملگرایانه، توجه شده است.»
انتهای پیام/