دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1397 - 09:13
یک فعال حوزه نشر:

گرانی دلار روی قیمت کاغذ اثر می‌گذارد/کتاب‌سازی در حوزه طب سنتی

یکی از فعالان حوزه نشر که در انتشارات سفیر اردهال نیز فعالیت دارد معتقد است که دلیل اصلی گرانی کتاب قیمت کاغذ است که از خارج از کشور وارد می‌شود.
کد خبر : 283121

مجتبی مقدسی، سرویراستار انتشارات سفیر اردهال که سال‌ها در حوزه نشر فعالیت داشته در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا، گفت: مهم‌ترین فاکتوری که در قیمت کتاب تاثیرگذار است بهای کاغذ است، قیمت کاغذ در حال حاضر بالاست چرا که کاغذ با دلار امروز تهیه می‌شود و از خارج از کشور می‌آید بنابراین کتاب نیز جزو کالاهای گران‌ قیمت به شمار می‌رود.


وی ادامه داد: هر زمان که با نوسان قیمت دلار روبرو می‌شویم قیمت کتاب نیز به نسبت گرانی کاغذ بالا می‌رود و همین امر باعث می‌شود تا خانواده‌ها با در نظر گرفتن شرایط معیشتی و اقتصادی‌شان از خرید کالاهایی چون کتاب به عنوان اولویت صرف نظر کنند.


وی تاکید کرد: اگر به همت ناشران، حمایت‌های دولتی، کارخانه‌های کاغذسازی در ایران احداث شود یعنی دولت حمایت کند و شرکت سهامی تشکیل شود که ناشران کتاب‌فروشان و اهل کتاب بتوانند سهام آن شرکت را خریداری کنند اندوخته‌ای بدست می‌آید که می‌توان با این پول حداقل دو یا سه کارخانه کاغذ‌سازی در ایران راه‌اندازی کرد.


مقدسی اظهار کرد:‌ سالی که رهبر انقلابش آن را حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کرده بهترین زمان برای عملی کردن این طرح است چرا که با این برنامه می‌توانیم تولید کاغذ در داخل کشور داشته باشیم.


وی ادامه داد: ما پیش از این دو کارخانه مهم تولید کاغذ داشتیم که یا تولیدشان خیلی سطح پایین است یا شاید امروزه تعطیل شده باشند. کارخانه تولید کاغذ نکا بر اثر آتش‌سوزی که 8 سال پیش روی داد هیچ گاه ترمیم نشد و نتوانست فعالیت خود را از سر گیرد. اگر دو یا سه کارخانه کاغذ‌سازی احداث شود و کاغذ در ایران تولید شود هم از خروج ارز جلوگیری کرده‌ایم، هم کالا با قیمت پایین‌تری تولید می‌شود و هم بر تولید کتاب تاثیرگذار است.


این ناشر اظهار کرد: اگر قیمت کتاب پایین آید و حمایت‌هایی که در دوره احمد مسجد جامعی و مهاجرانی با خرید یک سوم از کتاب‌های ناشران انجام می‌شد مجددا صورت گیرد شاهد فروش بیشتر و گردش اقتصادی در حوزه نشر خواهیم بود. متاسفانه خرید کتاب این روزها از سوی سازمان‌ها و نهادها انجام نمی‌شود، یارانه کتاب قطع شده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از این 50 جلد از هر کتاب خریداری می‌کرد تا به استان‌ها ارسال کند متوقف شده است. بنابراین طبیعی است در چنین شرایطی تولید کاهش و قیمت افزایش پیدا کند.


وی تصریح کرد: قیمت بالای کتاب یعنی قیمت بالای تولید کتاب، چرا که ناشر مجبور است، بهای کتاب را افزایش دهد و این به دنبال قیمت تولید افزایش پیدا کرده است. با احداث کارخانه، دیگر مایحتاج تولید کتاب در ایران انجام می‌شود و یا اگر زمینه‌ای برای تولید کتاب هم هست با تقویت آن به اهل کتاب افزوده خواهد شد.


وی درباره مطالب نادرستی که در فضای مجازی نسبت به طب سنتی منتشر می‌شود، گفت: سوءاستفاده در فضای مجازی چه در حوزه طب سنتی و دیگر بخش‌ها زیاد است در مورد طب سنتی کتاب‌سازی‌هایی صورت می‌گیرد که آن هم توسط ناشران یا مولفانی است که خیلی نشر را به عنوان کار جدی قبول نکرده‌اند و صرفا از روی ناچاری آمده‌اند تا فعالیتی داشته باشند.


مقدسی ادامه داد: از نظر برخی‌ها بازار نشر نیاز به تخصص چندانی ندارد بنابراین افرادی هم به خود اجازه می‌دهند تا در کمال بی‌اخلاقی کتاب‌سازی کنند. متاسفانه افرادی وجود دارند که کتاب‌های دیگران را جلوی خود می‌گذارند و کپی‌برداری می‌کنند و مطالب آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنند. البته این بیشتر در طب اسلامی اتفاق می‌افتد.


وی تصریح کرد:‌ در زمینه طب سنتی هم این اتفاق افتاده و این موضوع به خاطر استقبالی است که مردم نسبت به طب سنتی دارند بنابراین عده‌ای به فکر سوءاستفاده افتادند.


وی در ارائه راهکارها تشریح کرد:‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌هایی که مسئولیتی در این کار دارند باید جدی برخورد کنند. وظیفه اداره بررسی کتاب نباید صرفا این باشد که ببیند آیا حرف سیاسی در یک کتاب آمده یا اهانتی به دین و مذهب شده است یا نه. باید کتاب‌ها بررسی شوند تا کارشناسان ببینند نویسنده یک کتاب از صلاحیت لازم علمی برخوردار است یا نه. نباید این گونه باشد که به کتابی که در ظاهر مشکلی ندارد مجوز داده شود.


وی ادامه داد: باید کمیته‌های تخصصی تشکیل شود و مثل کتاب‌های فقه که در زمان انتشارشان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب را به کمیته‌های تخصصی ارجاع می‌دهد و هر کسی اجازه چاپ کتابش داده نشود این موضوع نیز در حوزه‌های دیگر اتفاق افتاد. این می‌تواند تا حدی از سواستفاده‌ها جلوگیری کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته