سفرههای کوچک، دلهای بزرگ
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، مهمترین دغدغهای که هر سال با فرارسیدن ماه رمضان در پس ذهن نانآوران خانواده شکل میگیرد، افزایش بیحساب و کتاب قیمت کالاهای اساسی و پر مصرف است. افزایشی که احتمال کاهش آن بعد از ماه رمضان دور از ذهن است. خیلی از اتحادیهها در سایه بیتوجهی سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده، به حمایت از حقوق عرضهکننده و همصنفیهای خود میپردازند بدون اینکه به قدرت اقتصادی مردم توجهی داشته باشند. همین ابتدای کار گران شدن چشمگیر و قابل تأمل کلهپاچه، مرغ، گوشت و برنج نشان میدهد باید منتظر سختترین ماه مبارک رمضان باشیم. سخت از این جهت که مردمی که درآمدی متوسط و متوسط رو به پایین دارند باید بیشتر از قبل مراقب خرجشان باشند تا کم نیاورند. البته کشوری که از قیمت تخممرغ گرفته تا قیمت هسته آلبالو در آن در گرو ارز و نوسانات ارزی است نمیتواند انتظار بیش از این هم داشت.
کمبود پیشزمینه گرانی قانونی
بهدلیل نبود کلهپاچه و افزایش سه برابری تقاضا در ماه رمضان این قیمت به 110هزار تومان افزایش خواهد یافت. رییس اتحادیه طباخان، فروشندگان کلهپاچه و سیرابی با بیان اینکه در ایام ماه مبارک رمضان روزانه 30هزار دست کلهپاچه در تهران مصرف میشود، گفت: «بهدلیل نبود کلهپاچه قیمت به 110هزار تومان افزایش خواهد یافت.» آقای حسین رواسی اظهار کرد: بهدنبال کاهش کشتار گوسفند، واردات گوشت و صادرات گوسفند تأمین کلهپاچه به مشکل خورده است و واحدهای صنفی با مشکل مواجه شدهاند. او با بیان اینکه سال گذشته از واحدهای صنفی خواستیم هر دست کلهپاچه را با قیمت 55هزار تومان برای ماه رمضان بفروشند و افزایش قیمت ندهند، افزود: سازمان حمایت به اتحادیه اعلام کرد که در قیمتگذاری دخالت نکنیم و اجازه دهیم واحدها بهصورت رقابتی نرخ را تعیین کنند.
قیمت مرغ هم پر میکشد
آقای محمد یوسفی، رییس انجمن پرورشدهندگان مرغ گوشتی، از برگزاری جلساتی از سوی دولتمردان برای تعیین تکلیف نرخ مرغ خبر داد و گفت: احتمال افزایش قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان وجود دارد.
او با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده قیمت کالاهای اساسی تا بعد از ماه مبارک رمضان، نباید افزایش یابد، گفت: تحقق این امر در صورتی امکانپذیر است که قیمت نهادههای تولید نیز ثابت بماند، البته افزایش قیمت نهادهها، با سیاستی که تعیین شده، تناسب ندارد.
یوسفی با اشاره به افزایش قیمت نهادهها در داخل، بالا رفتن نرخهای جهانی و همچنین تغییرات نرخ ارز، افزود: این روزها دولتمردان جلساتی برگزار میکنند تا درباره نرخ مرغ با توجه به شرایطی که ایجاد شده است، تصمیمگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه درحالحاضر تولیدکنندگان تمایلی به تحویل دادن مرغ خود به شرکت پشتیبانی امور دام ندارند، ادامه داد: مقدار زیادی نهاده دامی در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام است، نرخ نهادههای این شرکت برای تولیدکنندگان کمی کمتر از قیمتهای بازار است؛ بنابراین اگر شرکت میخواهد مرغ را به نرخ چهار سال قبل تحویل بگیرد، حداقل نهادههای خود را نیز به قیمت سال گذشته در اختیار مرغداران قرار دهد.
یوسفی درباره اینکه پیشبینی میشود قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان به چه صورت باشد؟ گفت: با این شرایط اگر قیمت به حدود 9500 تا 10هزار تومان برسد منطقی است؛ اما احتمال دارد چنین اتفاقی رخ ندهد چون بحث قدرت خرید مردم مطرح است.
وعدههای رنگی آقای معاون
آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییسجمهوری با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در کشور در زمینه تأمین کالاهای اساسی و دارو ایجاد نخواهد شد،
با اشاره به گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تأمین کالاهای مورد نیاز جامعه بهویژه برای ماه مبارک رمضان و پر بودن انبارها از کالاهای اساسی ابراز امیدواری کرد با توجه به تحولات اخیر و حمایتهای دولت از صادرکنندگان میزان صادرات کشور در سال97 از سال قبل پیشی گیرد. او افزود: کارگروه ویژه رصد بازار ارز باید روزانه تشکیل جلسه دهد و برای حل مسائلی که ممکن است در خلال اجرای سیاستها پیش بیاید راهکار تهیه و بلافاصله تصمیمگیری و برای اجرا به دستگاههای ذیربط ابلاغ کند.
آقای محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: روند واردات و صادرات کشور روند مطلوب و مناسبی است و میزان واردات کالاهای اساسی قابل توجه است و هیچگونه نگرانی از بابت کالاهای اساسی بهویژه کالاهای مورد نیاز جامعه برای ماه مبارک رمضان نداریم و انبارهای کشور از کالاهای اساسی پر است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. ضمن آنکه ستاد تنظیم بازار نیز بر قیمت کالاها نظارت کافی دارد و با متخلفان برخورد خواهد کرد.
ماه رمضان هم مانند ماههای دیگر خواهد گذشت، اما اتفاقی که میتواند این ماه را به یک دوران خوب برای مردم تبدیل کند کنترل بازار و قیمتهاست، اینکه در زمانهایی که مردم به کالایی نیاز دارند قیمتها به قدری افزایش یابد که خیلیها از داشتن آن محروم شوند، اقدام درستی نیست. البته یکی از دلایل اصلی این همه افزایش بیرویه نبود اراده برخورد سازمانهای حمایتی از حقوق مصرفکننده است و این موضوع سالهاست که این روند را دامن زده است.
منبع: روزنامه صبح نو
انتهای پیام/