آزمون تستی برای ورود به مدارس سمپاد در پایه هفتم حذف شد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید مهدی نوید ادهم در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع تطبیق رهنمودهای رهبری و سیاستهای نظام آموزشی روی آنتن شبکه آموزش رفت، اظهار کرد: باور ما این است که عملیاتی شدن فرمایشات رهبری و سند تحول به فراهم شدن زمینههای اجتماعی و گفتمان سازی آن نیز مرتبط است. رهبری در دو دهه گذشته بسیار هوشمندانه و کارشناسانه بحث ضرورت تحول در آموزشوپرورش را مطرح فرمودهاند.
وی افزود: در شورای عالی آموزشوپرورش هشت کمیسیون داریم که در هرکدام 15 تا 20 نفر از متخصصان حضور دارند. بعضا برخی مباحث یک دو تا سال در شورای عالی میمانند و مورد کارشناسی قرار میگیرد.
ورود به دانشگاه یکی از نیازهای خوب زندگی کردن است
نوید ادهم درباره فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آموزشوپرورش لزوما مقدمه دانشگاه نیست، گفت: نظام آموزشوپرورش ما از دهههای گذشته دو هدف اصلی آماده کردن دانشآموزان برای ورود به کار و دانشگاه را دنبال میکند که ورود به دانشگاه تمام مقاطع و سایه کنکور تمام فعالیتهای ما را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع مافیا و صنعت کنکور وارد شد و معادلات را به هم ریخت.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش افزود: دانشآموزان باید برای زندگی آماده شوند. برای خوب زندگی کردن یکی از نیازها دانشگاه است و نه همه آن. در این مسیر یکی از مقدمات حذف آزمونهای دوره ابتدایی بود که از جمله عوامل آسیبزا محسوب میشد.
قانون حذف کنکور اجرا نشد
نوید ادهم افزود: امیدواریم موضوع کنکور با همکاری وزارت علوم و مجلس حل شود. انتظار داریم الزامات قانونی فراهم کنند که نشود این قانون را تفسیر کنند. قانون حذف کنکور دو بار تصویب شده و هر بار دوستان با ادلهای، قانون را اجرا نکردند.
به گفته وی، به دنبال شناسایی همه استعدادها و توانمندیهای بچهها تحت عنوان ساحتهای شش گانه هستیم که کنکور یکی از ساحتهاست.
پیگیری برای حذف آزمون در متوسطه اول و دوم
دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش ادامه داد: امیدواریم هرچه زودتر سایه کنکور حذف شود. مقدماتی را در این زمینه فراهم کردهایم و از نظر ما بساط آزمونها در دوره ابتدایی جمع شده است و دیگر آزمون به شکل قبلی نداریم. در متوسطه اول و دوم هم به دنبال حذف آزمونهای خاص هستیم.
حذف آزمون تستی برای ورود به مدارس سمپاد
نویدادهم افزود: امسال برای ورود به مدارس سمپاد و نمونه در پایه هفتم، آزمون تستی چهارجوابی اضطرابزا حذف خواهد شد. اگر هم آزمونی باشد برای سنجش استعدادها است که کارشناسان در حال کار بر روی آن هستند و امیدواریم سریعتر به نتیجه برسد.
وی افزود: طبق قانون بساط کنکور باید تا سال 99 جمع شود. در وزارت علوم میگفتند آزمونهای آموزشوپرورش مشکل دارد و استاندارد نیست در حالی که مرکز سنجش ما سیستم مکانیزهای راه اندازی کرده است و از نظر ما آزمونها معتبر است و در ادبیات جهانی هم قابل قبول است.
وی با بیان اینکه قرار بود سازمان سنجش، سازمان مستقلی باشد و منافع هر دو سو را تامین کند گفت: اما اکنون سازمان سنجش بیشتر نگران پذیرش دانشگاه هستند و اینکه چه تاثیری بر فرایند تعلیم و تربیت میگذارد را مورد توجه قرار نمیدهد.
افق آموزشوپرورش در سال 1404
وی درباره افق آموزشوپرورش در سال 1404 گفت: همه هم و غم ما این است که سند تحول عملیاتی شود. این موضوع در برنامه ششم توسعه به صراحت امده است و در برنامه وزیر هم قید شده و ما مصر به اجرای سند تحول هستیم. اخیرا ساختار مدیریتی برای اجرای سند تحول پیش بینی و ابلاغ شده است.
نوید ادهم درباره بخش دیگری از فرمایشات رهبری مبنی بر شأنیت و جایگاه واقعی معلم و در پاسخ به اینکه تا کی باید معلمان دغدغه معیشت داشته باشند، تصریح کرد: دستگاههای تخصیص دهنده منابع باید درباره حقوق و وضعیت مالی معلمان پاسخ دهند. البته جایگاه و شأنیت معلم فقط معیشت نیست. معلمان افراد زیاده خواهی نیستند اما باید حداقلهای زندگی شان تامین شود.
کمبود بودجه
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش ادامه داد: هرچند بودجه آموزشوپرورش رشد خوبی در سالهای اخیر داشته اما هنوز فاصله پرداختی به همکاران ما با سایر دستگاهها معنیدار است. سند تحول دارای شش زیرنظام است که یکی از آنها منابع مالی است و ما اکنون مشغول بررسی این زیرنظام برای تصویب در شورا هستیم.
وی ادامه داد: در جلساتی که در جمع معلمان داریم معمولا ما را مخاطب قرار میدهند و معتقدند در این دولت طرح تحول سلامت مورد توجه قرار گرفت و اوضاع بهبود یافت و اگر همین توجه به معلمان هم شود قطعا اتفاقات خوبی خواهد افتاد. توسعه آموزشوپرورش بویژه به علت مشکلات مالی کشور، نیازمند یک تصمیم حاکمیتی است.
نوید ادهم درباره ضرورت آشنایی معلمان با ادبیات و منویات سند تحول بنیادین طبق موکدات رهبری، اظهار کرد: یکی از ماموریتهای دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به سامان کردن ورودی آموزشوپرورش است. همه اینها که وارد دانشگاه میشوند با ادبیات سند تحول آشنا خواهند بود.
وی افزود: یک ماموریت دیگر دانشگاه این است که اطلاعات نیروهای موجود متناسب با احکام سند بروز شوند. 950 هزار نیرو داریم و هرسال بخشی از آنها سر کلاسهای ضمن خدمت نشسته و با ادبیات سند تحول آشنا میشوند. هرچند هنوز بخشی از معلمان با مفاهیم تحول آفرین سند آشنا نشدهاند.
آموزش نیروهای جذب شده از طریق ماده 25
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش افزود: علاوه بر جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری، طبق ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان استفاده از فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها امکا پذیر است که البته ناگزیر به اجرای این ماده برای تامین نیرو هستیم. هرچند بعد از پذیرش در آزمون استخدامی دور های یکساله حرفه آموزی برای پذیرفته شدگان تدارک دیده شده است.
نویدادهم با بیان اینکه 302 هدف برای سند تحول دیده شده بود گفت: در بازنگری سند این اهداف در 67 مورد گنجانده شد و به تصویب رسید. این اهداف شایسته محورند. به محض ابلاغ این اصلاحیه از سوی رئیس جمهور، باید پیاده سازی اهداف را شروع کنیم. کل سیستم آموزشوپرورش باید در خدمت تحقق این اهداف باشد.
انتهای پیام/