دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر علوی فاضل در گفت‌وگو با آنا:

مصلحت دانشگاه آزاد اسلامی به مصالح افراد ارجحیت دارد/ اجرای «طرح تجمیع2» نیاز به شجاعت مدیریتی داشت

دکتر مجتبی علوی فاضل، «طرح تجمیع» را نشان‌گر اعتماد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی به مدیران استانی دانشگاه عنوان و تصریح کرد، این طرح بر اساس منافع و مصلحت های دانشگاه اجرا شده است.
کد خبر : 28090

رئیس مرکز هماهنگی امور استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در همین رابطه به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: طرح تجمیع 2 بر اساس درک شرایط جدید دانشگاه آزاد اسلامی و با رویکرد روان سازی امور، چابک سازی سیستم، اصلاح فرآیندها، کاهش هزینه ها و تمرکز زدایی اجرا شده است. این طرح بر اساس مصوبه شماره 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی طراحی شده، به تصویب هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رسیده و لازم الاجراست.


علوی فاضل با بیان این نکته که «در این طرح تفویض اختیار، توام با افزایش مسئولیت و پاسخگویی استان ها دیده شده است» افزود: سعی شده ساختار سازمانی به گونه ای اصلاح شود که تعارضات درون سازمانی به حداقل ممکن برسد و ساختارهای تصمیم گیری موازی و متعدد کاهش پیدا کند.


وی ادامه داد: در اوایل سال 92، دانشگاه آزاد اسلامی در سرتاسر کشور 31 رییس منطقه، 31 دبیر منطقه و دبیرخانه مناطق و 31 دبیر هیات امنای استانی داشت. تعارض بین این سه محل تصمیم گیری علاوه بر اتلاف وقت، افزایش بوروکراسی اداری و تعارضات درون سازمانی، نارضایتی مجموعه دانشگاه را نیز به دنبال داشت. از آن سو دانشگاه ملزم بود که مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا کند بنابراین در دوگام، این اصلاحات در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی اعمال شد.


علوی فاضل گام نخست در این مسیر را «حذف روسای مناطق و دبیران منطقه» اعلام کرد و ادامه داد: در گام نخست به جای 31 رییس منطقه، 11 نماینده تام الاختیار تعریف شد و ستادهای هماهنگی استان ها نیز اجرای وظایف دبیران منطقه را بر عهده گرفتند. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی با یک شیب ملایم، تغییر ساختار با رویکرد کاهشی را تجربه کرد.


رئیس مرکز هماهنگی امور استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی هم چنین گفت: ‌در گام دوم که از 24 خردادماه سال جاری اجرایی شد، علاوه بر تغییر در برخی ساختارها؛ پست نمایندگان تام الاختیار، معاونان هماهنگی استان ها و ستادهای هماهنگی حذف شد و دبیران هیات های امنای استان ها به عنوان روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها و با تشکیلات محدود 2 تا حداکثر 6 نفره فعالیت خود را آغاز کردند. بنابراین ساختار مدیریت دانشگاه کوچک و مراکز موازی تصمیم گیری حذف شدند.


علوی فاضل گفت: در اجرای این برنامه دکتر میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، مصلحت دانشگاه را بر مصلحت افراد ترجیح داد و برخی از پست های سازمانی حذف و مسئولین برخی افراد کاهش یافت. البته این مساله نه تنها در استان ها رخ داد بلکه بر اساس مصوبه هیات امنای مرکزی، ساختار سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی نیز دستخوش تغییراتی شد و تعداد معاونت ها از 15 به 9 عدد کاهش یافت.


وی با تاکید بر این نکته که «ما نمی توانیم مصلحت، دوام و آینده دانشگاه آزاد اسلامی را فدای سایر مصالح از جمله مصالح شخصی افراد کنیم» بیان کرد: این امر طبیعی است که تغییرات ایجاد شده و حذف برخی مسئولیت ها، موجب دلخوری برخی افراد شود اما فراتر از این مسائل، در مجموعه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، مصالح کلان دانشگاه بر سایر مصالح ارجحیت دارد.


علوی فاضل هم چنین گفت: درک شرایط و مصالح، و تصمیم گیری در مسیر منافع کلان دانشگاه بدون توجه به خواست شخصی افراد، نیاز به شجاعت مدیریتی دارد و این مساله از مزیت های مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است که در اجرای این طرح شجاعت به خرج داد.


مدیریت دکتر میرزاده بر اساس خردجمعی است


وی ادامه داد: دکتر میرزاده از روز نخست، بر اساس خرد جمعی، مشورت و استفاده از توانایی های تمام مجموعه دانشگاه آزاد و در حقیقت با تمرکز زدایی مدیریتی عمل کرده اند و ایجاد شوراهای راهبردی در تمام معاونت ها، تشکیل شورای مرآت و واگذاری مسئولیت به شوراهای استانی در دوره مدیریت ایشان، مهر تاییدی بر این مدعا است. دکتر میرزاده در دوره مدیریتشان به مصداق آیه شریفه «و امرهم شوری بینهم» مشورت و شورا را از شعار به عمل تبدیل کردند.


وی با تاکید بر این که « تشکیل شوراها در حقیقت استفاده از نیروهای فعلی و موجود دانشگاه بوده است» گفت: در طرح تجمیع کسی از مجموعه دانشگاه حذف نشده بلکه بهسازی ساختار اداری دانشگاه ، بازنگری در فرآیندها و حذف ساختارهای موازی در سیستم دانشگاه صورت گرفته است.


علوی فاضل هم چنین با اشاره به برگزاری نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد اسلامی استان ها، بیان کرد: در این نشست معاونت های دانشگاه برنامه های مبتنی بر طرح تجمیع 2 را برای روسای هیات امنای استان ها تشریح کردند و بنا شد در هر حوزه، کارگروه های تخصصی با مشارکت استان ها و با ریاست معاونان دانشگاه تشکیل شود و کار بازنگری در فرآیندهای دانشگاه را انجام دهند.


وی ادامه داد: در این نشست هم چنین چک لیستی از وظایف و ماموریت استان ها بر اساس طرح تجمیع ارائه و قرار شد استان ها ابتدا وظایف خود را بررسی و بر اساس چک لیست به مدیریت گزارش کنند، سپس ما اطلاعات ارائه شده را پایش و عملکرد آن ها را در راستای طرح تجمیع کنترل کنیم.


علوی فاضل افزود: پس از این نشست، اعضای جلسه در محضر آیت الله هاشمی رفسنجانی حاضر شدند و ایشان از مدیران دانشگاه خواستند که طرح تجمیع را با قوت و به نحو احسن اجرا کنند. ایشان هم چنین از روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها خواستند که نقش پدری در استان داشته باشند و با «ایثار» حجم زیاد فعالیت ها را انجام دهند. آیت الله هاشمی رفسنجانی هم چنین در این جلسه به صراحت فرمودند کمتر مدیری در کشور تجربه، سوابق و دانش مدیریتی دکتر میرزاده را دارد و ابراز امیدواری کردند با مدیریت دکتر میرزاده این اقدام اساسی (اجرای طرح تجمیع) به سرانجام برسد.


تکیه دانشگاه آزاد به توان نیروهای بومی استان ها است


رئیس مرکز هماهنگی امور استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به آنا خبر داد: برای پیگیری مباحث مطرح شده در نشست هفته گذشته، چهارشنبه جلسه ای برای بررسی نتایج الزامات، گزارش استان ها و تبیین بهتر طرح برای روسای دبیرخانه هیات های امنای استان ها برگزار خواهیم کرد.


دکتر علوی فاضل در پایان با تاکید مجدد بر این نکته که «طرح تجمیع 2 بر اساس شرایط امروز دانشگاه تدوین شده و نشانه اعتماد مدیریت دانشگاه به استان ها و بلوغ مدیریتی استان ها است» تصریح کرد: خوشبختانه مدیران دانشگاه در استان ها این اعتماد را در مجموعه ایجاد کردند که اختیارات سازمان مرکزی به تدریج به آن ها تفویض شود پس بار دیگر تاکید می کنم که تکیه سازمان مرکزی در اجرای این طرح به توان، تجربه و تخصص نیروهای بومی استان ها است. خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی به نقطه ای رسیده است که نیروهای بسیار قوی، مسلط، با انگیزه، در تمام استان ها کشور داریم و همین مساله موجب شد که ریاست دانشگاه با اعتماد به این نیروهای ارزشمند، طرح تجمیع را اجرا کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته