دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ماراتن 700 هزار نفری کارشناسی ارشد برگزار شد

کنکور کارشناسی ارشد با همه بیم و امیدها در سه نوبت در روزهای پنج‌شنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت برگزار شد و داوطلبان برای اطلاع از نتایج اولیه باید تا دهه دوم خرداد صبر کنند.
کد خبر : 275903

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دیگر هر اتفاقی که می‌خواست بیافتد افتاده است و دیگر نه بیشتر درس خواندن به داد کسی می‌رسد و نه برنامه‌ریزی منسجم. فقط و فقط دفترچه سوالات است و آنچه به عنوان گزینه درست در پاسخنامه درج می‌شود سرنوشت‌ساز است. همه بی‌خوابی‌ها و استرس‌ها به ساعت آخر رسید و فقط آنچه می‌ماند نتیجه آزمون است.


صبح و بعدازظهر پنج‌شنبه و صبح جمعه کنکور سراسری کارشناسی ارشد در 74 شهرستان کشور با آه‌ها و خنده‌ها برگزار شد و در این آزمون سرنوشت‌ساز 735 هزار داوطلب در 132 رشته امتحانی تا جائیکه امکان داشت با هم رقابت کردند. تفاوت بزرگ این آزمون با آزمون کنکور سراسری دوره کارشناسی نبود یا کم‌رنگ شدن حضور والدین داوطلبان در محل حوزه‌های امتحانی است.



هر که امتحانش را می‌دهد با یک بطری آب و یک کیک خورده یا نخورده از در حوزه امتحان بیرون می‌آید. احمد که ساعت حدود 9 یعنی یک ساعت بعد از شروع آزمون از حوزه بیرون آمده است، می‌گوید: من در کنکور آزمایشی قبلا امتحان داده‌ بودم و با سوالات آشنا بودم به همین خاطر هر چه را که بلد بودم نوشتم و آمدم.


وی با اینکه زود از جلسه امتحان بیرون آمد، احتمال می‌دهد که قبول شود و به قول خودش می‌خواهد بعد از این به مدراج بالاتر برسد تا موفقیت بیشتری را کسب کند.


مهرداد ولی از امتحان راضی نبود و اعتقاد داشت که سخت بود، او که دانشجو هم بود و سرکار هم می‌رفت وقت زیادی برای درس خواندن نداشت به همین خاطر روحیه خوبی بعد از امتحان نداشت. او در راستای پیشرفت کاریش می‌خواست درس بخواند به همین دلیل مصمم به ادامه تحصیل بود.



نیما هم که لیسانس عمران داشت و در کنکور ارشد مدیریت را انتخاب کرده بود، فکر می‌کرد که در رشته مدیریت فضای کار بیشتر فراهم است به هیمن دلیل تصمیم گرفته بود که در این رشته ادامه تحصیل دهد.


نیما بیکار است و برای خود آینده بهتری پس از ادامه تحصیل متصور است.


رضا هم می‌گوید برای اینکه بتواند از ایران برود ادامه تحصیل می‌دهد، معتقد است هیچ کس در ایران دانشگاهیان را جدی نمی‌گیرد و آینده خوبی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران وجود ندارد. او که اکنون مدیر بازرگانی یک شرکت است برای اینکه بتواند در این حوزه در کشوری دیگر کار بیابد نیاز است که اطلاعاتش را بالا ببرد، می‌خواهد با علم مدیریت و بازرگانی بیشتر آشنا شود.


رضا از امتحان راضی است و معتقد است که قبول می‌شود.


هدی هم که کنکور ارشد را در رشته مهندسی صنایع غذایی داده، قبول شدن یا نشدن را مساله نمی‌داند. او بیکار است و فقط برای اینکه با چیزی در دوره‌ای مشغول شود و مدتی را درس بخواند در کنکور شرکت کرده است.


اما مریم که 41 ساله است باانگیزه می‌گوید بعد از ازدواجش درس خواندن را آغاز کرده است، در کنکور ارشد در رشته مشاوره شرکت کرده و با لبی خندان و امیدوارانه می‌گوید به احتمال زیاد قبول می‌شوم، چون تصمیم دارم که مشغول به کار شوم و بتوانم زندگی بهتری داشته باشم.


محمد که کارشناسی‌اش برق بود، در گروه حسابداری امتحان داد. وی از آزمون راضی است و می‌گوید زبان و ریاضیات را به خوبی پاسخ دادم اما دروس تخصصی را کمی ضعف داشتم. محمد احتمال می‌دهد که قبول شود چراکه این رشته جدید به درد کارش می‌خورد.



براساس اعلام رئیس سازمان سنجش نتایج اولیه کنکور کارشناسی ارشد نیمه دوم خرداد اعلام می‌شود و داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته باشند می‌توانند انتخاب رشته کنند و نتایج نهایی دهه اول شهریور اعلام خواهد شد و کسانیکه قبول شده‌اند می‌توانند از مهر سال 97 در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شوند.


امسال 142 هزار داوطلب کمتر در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کرده‌اند و ظرفیت دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم 170 هزار نفر و دانشگاه آزاد اسلامی نیز همین مقدار است یعنی از 735 هزار شرکت‌کننده در این آزمون حداقل 340 هزار نفر یعنی حدود 46 درصد در دانشگاه‌ها پذیرفته خواهند شد.


گزارش از: پروین طالبیان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته