دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 فروردين 1397 - 16:18

لزوم شفاف‌سازی در مورد هزینه‌های احیای دریاچه ارومیه

نماینده مردم ارومیه در نشست مشترک اعضای فراکسیون محیط زیست و شفاف‌سازی مجلس با سازمان محیط زیست، شفاف‌سازی هزینه‌های این ستاد را ضروری دانست و گفت: تصمیم ستاد احیاء برای جلوگیری از ورود آب رودخانه‌ها به نهرها غیرقانونی است.
کد خبر : 273857

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از محیط زیست، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور با حضور در نشست و شفاف‌سازی مجلس با سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص دریاچه ارومیه گفت: دریاچه ارومیه سالانه 40 سانتی‌متر کاهش آب داشته که کاهش ارتفاع آب از سال 79 و 80 آغاز شد، یعنی از سال 77 ارتفاع آب 1378٫1 متر از سطح دریا بود. ضمن آنکه دریاچه سالانه حدود 75 سانتی‌متر تبخیر دارد.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به مسدود کردن ورودی آب به دریاچه ارومیه افزود: کاهش بارش و بارندگی به میزان 25 درصد در طی سالیان گذشته و مسدود کردن ورودی‌ها در دریاچه سبب شد تا از خشکی مطلق دریاچه ارومیه جلوگیری شود. متأسفانه برخی عوامل سبب شد که حجم آب دریاچه ارومیه در سال 92 به کمتر از 2 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند؛ متأسفانه این مساله در تمامی تالاب‌های کشور نیز حاکم است.


وی تأکید کرد: رئیسجمهور در ابتدای سال 92 نسبت به احیاء دریاچه ارومیه در حد اکولوژیک آن تأکید کردند، زیرابه هیچ‌وجه نمی‌توان به شرایط گذشته دریاچه دست پیدا کرد. حدود هزار و 30 کیلومترمربع در جنوب شرقی دریاچه از رسوب زرینه‌رود پرشده است، لذا ظرف 6 ماه برنامه‌ریزی شد که شرایط دریاچه به وضعیتی بازگردد که بتوان از بلند شدن غبار نمک از دریاچه جلوگیری کرد.


35 درصد منابع احیا دریاچه ارومیه اختصاص پیداکرده است


کلانتری با اشاره به اینکه برنامه تدوین‌شده برای احیاء دریاچه 10 ساله است، گفت: اگر روند گذشته تاکنون ادامه پیدا می‌کرد امروز شرایط دریاچه کاملاً خشک و بی‌آب بود، البته برنامه احیاء پرهزینه بوده و قرار بود ظرف 10 سال 18 هزار میلیارد تومان به احیاء تخصیص پیدا کند، اما با توجه به مشکلات دولت تنها 35 درصد منابع تأمین شد. البته برای استفاده از منابع خارجی و فاینانس هم مجوزهای لازم از سوی سازمان برنامه صادرشده است، که بعید است بتوان در این خصوص موفق بود.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اینکه منابع و مصارف به‌طور شفاف در سایت سازمان محیط زیست و دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد، گفت: قطعاً اگر پایبند به استراتژی نباشیم مشکلات همچنان باقی خواهند ماند، متأسفانه سالانه 40 سانتی‌متر از سطح آب دریاچه کاهش پیداکرده است، در حالی‌که در کشور ما سالانه 40 درصد از منابع آب تجدید پذیر باید استفاده شود که این میزان در حال حاضر بیش از 100 درصد است.


وی با تأکید بر صرفه‌جویی در مصرف آب برای احیاء دریاچه ارومیه، گفت: بدون صرفه‌جویی نمی‌توان اقدامی کرد.


حدود 67 هزار حلقه چاه غیرمجاز در آذربایجان غربی وجود دارد


در ادامه این نشست علی‌محمد مرادی با انتقاد از اینکه با برخی اقدامات نظم طبیعت برهم‌خورده است، گفت: اگر شرایط فعلی ادامه پیدا کند، به‌طور حتم تا 400 سال آینده زندگی بر روی کره زمین امکان‌پذیر نیست.


نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی، افزود: در مجلس هشتم قانون جلوگیری از بهره‌برداری از چاه‌های بدون مجوز تصویب شد، اما در حال حاضر در آذربایجان غربی حدود 67 هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد؛ چرا با این موضوع برخورد نمی‌شود؟ متأسفانه بارندگی در کشور کاهش پیداکرده و شرایط فعلی به‌هیچ‌عنوان به نفع مردم نیست.


ارتفاع دریاچه ارومیه به 1277 متر رسیده است


نادر قاضی پور، در این نشست نیز با اشاره به اینکه احیاء دریاچه ارومیه یک هدف برای همه است، گفت: در سال 1374 ارتفاع دریاچه 1280٫4 متر بود، اما در حال حاضر 1277 متر شده است، متأسفانه اقدامات بدون کار کارشناسی سبب شده تا مشکلات بسیاری برای کشاورزان به وجود آید؛ نشست زمین قطعاً برای آذربایجان غربی نیز قابل‌ مشاهده است.


نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه به نام دریاچه ارومیه از رودخانه ارس برای دشت گل فرج آب منتقل‌شده است، افزود: این در حالی است که هیچ سرریزی به دریاچه ارومیه نداشته است، مسائل مالی و بودجه آن باید به‌صورت شفاف مطرح شود؛ تقاضا داریم برای تأمین آب تبریز از رودخانه ارس استفاده کنید.


وی تصریح کرد: از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رود که از ورود فاضلاب بدون تسویه به دریاچه ارومیه جلوگیری شود. همچنین برداشت بی‌رویه نمک از دریاچه ارومیه نیز مشکل بعدی است که باید با جدیت پیگیری شود.


تأکید بر رفع مشکلات فلات مرکزی و تالاب گاوخونی


گفتنی است؛ در نشست امروز حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر توجه به مشکلات فلات مرکزی و تالاب گاوخونی، گفت: مشکلات بسیاری برای زاینده‌رود و گاوخونی با توجه به خشک‌سالی‌های چند سال اخیر وجود دارد، صنعت، کشاورزی و آب موردنیاز برای آشامیدن شرایط خوبی ندارد؛ انتظار می‌رود که با توجه به نقش مؤثر تالاب گاوخونی در کاهش مشکلات محیط زیستی احیاء آن موردتوجه قرار گیرد.


هزینه‌های احیای دریاچه ارومیه باید شفاف‌سازی شود


در ادامه این جلسه حضرت پور نماینده دیگر ارومیه نیز بابیان اینکه هیچ فردی منکر تلاش‌های دولت برای احیاء دریاچه ارومیه نیست، گفت: تصمیمات غیرقانونی ستاد احیاء دریاچه ارومیه برای مسدود کردن نهرهای فرعی و جلوگیری از ورود آب رودخانه‌ها به این نهرها مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است، برای رفع این مشکل باید فکر اساسی شود؛ ضمن اینکه در خصوص هزینه‌ها نیز شفاف‌سازی ضروری است.


مساله دریاچه ارومیه به منافع ملی کشور گره‌خورده است


مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در جلسه، تأکید کرد: بحث دریاچه ارومیه به منافع ملی کشور گره‌خورده است، در خصوص انتقال آب دریاچه خزر به دشت کویر هم نباید تحت تاثیرفشارها قرار گرفت، از 78 هزار میلیارد مترمکعب آب دریای خزر برای انتقال 200 میلیون مترمکعب باید استفاده شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته