زمینهها، جنبهها و هدفهای طرح مهارتآموزی به دانشجویان
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مجتبی شریعتینیاسر در آغاز این گفتوگو با اینکه ایجاد شغل برای دانشجویان در حیطه ماموریتهای دستگاه آموزش عالی نیست، گفت: هدف از طرح مهارتآموزی، آموزش مهارتیهایی به دانشجویان است که آنها را با مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی آشنا میکند.
وی افزود: دانشگاههای جامع علمی کاربردی و فنیوحرفهای نیز دانشجویان را برای اشتغال در بازار کار آماده میکنند که این نوع آموزشها از نوع تکنیکی و فنی است و با طرح مهارتآموزی به دانشجویان متفاوت است.
معاون آموزشی وزارت علوم اظهار کرد: اقدامات جدی درباره مهارتآموزی در دانشگاهها در حال انجام است و ستاد وزارت علوم، پشتیبانی حقوقی و نهادینه کردن این امر را برعهده دارد.
وی، اصلاح محتوایی برنامههای درسی را بخش اول کار دانست که از ۲ سال پیش آغاز شده و از میان ۳۰۰۰ برنامه درسی، ۸۰۰ برنامه مورد بازنگری قرار گرفته است.
شریعتی، شیوههای آموزشی و تدریس را عامل موثر دیگر بر مهارتآموزی به دانشجویان دانست و گفت: در تلاش هستیم از شیوههای نوین و جهانی در امر تدریس استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: طرح مهارتآموزی به دانشجویان یک طرح متمرکز و واحد نیست و از آغاز سال جاری حرکتی فراگیر در آموزش عالی در راستای طرح مهارتآموزی به دانشجویان آغاز شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در آذرماه سال ۱۳۹۵ نیز به دانشگاهها ابلاغ شد که دانشگاهها میتوانند دو درس ۲ واحدی را در سقف سنوات مجاز تحصیلی در زمینه مهارتآموزی به صورت رایگان به دانشجویان ارائه کنند و در این راستا دروسی نیز به دانشگاهها پیشنهاد شده است.
وی تصریح کرد: البته در دانشگاهها طرحهای متفاوتی در زمینه مهارتآموزی به دانشجویان آغاز شده است و وزارت علوم از آنها حمایت میکند.
شریعتی اظهار کرد: از جمله طرحهای مهارتآموزی به دانشجویان، یکی طرح "کهاد" است که در راستای آموزش مهارت جانبی در کنار آموزشهای دانشگاهی متعارف است که در دانشگاههای تهران، صنعتی خواجهنصیر و صنعتی شریف اجرا میشود.
وی افزود: همچنین طرح «من» به معنی مهارتهای نوین که در زمینه ایجاد فروشگاههای مجازی و شبیهسازی محیط کار است در دانشگاه جامع علمی کاربردی اجرا میشود.
معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به پرسشی درباره افزایش اختیارات دانشگاهها در برنامهریزیهای آموزشی اظهار کرد: گام اول تفویض اختیار به دانشگاهها، درباره دانشگاههای سطح یک و دو نظام سطحبندی اجرایی شد که این دانشگاهها دارای قدمت و ظرفیت بالاتری هستند
وی تاکید کرد: از سال ۹۷، بخش عمده مقررات آییننامه در چهار مقطع به دانشگاهها واگذار میشود تا در جهت کیفیسازی و مهارتافزایی اقدام کنند.
شریعتی درباره ابلاغ آیین نامه ممنوعیت ایجاد دورههای جدید دکتری گفت: هماکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی دوره دکتری داریم که بیشتر آنان با هدف تدریس و فعالیت به عنوان عضو هیات علمی وارد این دوره شدهاند ولی در بهترین حالت، سالانه ۲۵۰۰ فارغ التحصیل دکتری میتوانند به عنوان عضو هیات علمی جذب شوند، لذا در راستای توقف رشد بیرویه دوره دکتری، در سال ۹۷ ایجاد دورههای جدید دکتری ممنوع شد.
شریعتی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این اقدام وزارت علوم آیا منجر به مهاجرت دانشجویان برای دریافت مدرک دکتری نمیشود، تصریح کرد: اینگونه نیست، زمینه تحصیل برای همه دانشجویان دانشگاهها فراهم است. ظرفیت دانشگاههای ما برای رشتههای موجود، به خوبی جوابگوی نیاز بازار است.
معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: ما باید شرایطی را فراهم کنیم که دانشآموختههای کارشناسی ارشد ما احساس نیاز به این نداشته باشند که بخواهند وارد دوره دکتری شده و مدرک دریافت کنند.
وی ادامه داد: اگر بازار کار برای فارغالتحصیلان مقاطع پایینتر، بهتر فراهم شود، دیگر این فارغالتحصیلان نیازی ندارند که وارد دوره دکتری شده و مدرک دریافت کنند.
شریعتی در بخش پایانی برنامه روی خط خبر گفت: مسئولیت فرا سازمانی نهاد آموزش عالی این است که باید سازمانهای دیگر را ترغیب کنیم از دانش آموختگان دانشگاهی برای اشتغال بیشتر استفاده کنند؛ مثلاً در بخش کشاورزی فقط ۳ درصد نیروهای انسانی بخش کشاورزی، تحصیلکرده هستند.
انتهای پیام/