دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد اسلامی:

غربی‌ها خیلی بیشتر از ایران به توافق هسته‌ای نیازمند و امیدوارند/ تجارب بالای دکتر میرزاده شرایط تغییرات ساختاری در دانشگاه آزاد را فراهم کرد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: ما باید یکبار دیگر علاقه‌مندی خود به مردم فلسطین و انزجار از اسرائیل را در دنیا به نمایش بگذاریم.
کد خبر : 27180

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر امروز ـ سه‌شنبه ـ در نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس همچون سال‌های گذشته، اظهار داشت: ما باید یکبار دیگر علاقه‌مندی خود به مردم فلسطین و همچنین انزجار از اسرائیل و از همه مهمتر ظلم و ستم در دنیا را به نمایش بگذاریم.


آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ادامه سخنان خود در این دیدار با اشاره به اهمیت روز قدس در بین مسلمانان، گفت: مردم فلسطین مظلوم‌ترین مردمان تاریخ هستند که چند نسل در اردوگاه‌ها زندگی کرده‌اند و سال‌هاست که آرامش و آسایش را تجربه نکرده‌اند.


او همچنین به مذاکرات هسته‌ای اخیر کشورهای 1+5 اشاره و تصریح کرد: دنیا به این واقعیت مهم که عاقلانه‌ترین راه حل برخورد با ایران در همه‌ی موارد به خصوص مسائل هسته‌ای، مذاکره، احترام و گفت‌وگو است، رسید و فهمید که باید با ایران گفت‌وگو کند.


هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه «غربی‌ها خیلی بیشتر از ایران به توافق هسته‌ای نیازمند و امیدوار هستند»، خاطرنشان کرد: آنها به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در فتوای خود ساخت و تولید بمب هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند.








کشور نیازمند پژوهش‌های علمی، فنی و تکنولوژی است و دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند و این ظرفیت را دارد که در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان به این‌گونه پژوهش‌ها سروسامان دهد

ایجاد پژوهشگاه بزرگ اسلامی در سراسر کشور


ایشان با تشریح اهداف کلمات «آزاد» و «اسلامی» گفت: اخیراً به این نتیجه رسیدیم که یک پژوهشگاه بزرگ اسلامی نیز در سراسر کشور ایجاد نماییم تا پاسخگوی نیازهای پژوهشی جوانان ایران در اقصی نقاط کشور باشیم.


آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درخصوص خدمات دانشگاه آزاد اسلامی، به چگونگی و چرایی تأسیس آن در اوایل انقلاب و همچنین شرایط دانشگاه‌های کشور در آن زمان اشاره کرد و گفت: الحمدلله رشد کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی به گونه‌ای است که همه منتقدان به آن اعتراف می‌کنند.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود ابتکارات، اختراعات و طرح‌های بسیار مهم دانشجویان و استادان دانشگاه‌های دولتی و آزاد کشور بر ضرورت تجاری سازی این گونه طرح‌ها اشاره کرد و با بیان این نکته که کشور نیازمند این گونه پژوهش‌های علمی، فنی و تکنولوژی است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند و این ظرفیت را دارد که در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان به این‌گونه پژوهش‌ها سروسامان دهد.


او حل مشکل آب و همچنین مشکل محیط زیست از جمله زباله در ایران اسلامی را از ضرورت‌های علمی دانشمندان و دانشگاهیان خواند و با اشاره به قراردادی که اخیراً دانشگاه آزاد اسلامی با شهرداری یکی از شهرهای استان مازنداران منعقد کرده است، گفت: همه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور باید آماده باشند تا اگر این طرح جواب داده است، از زباله‌هایی که تهدید زندگی و محیط زیست می‌باشد، به عنوان فرصتی برای تولید انرژی برق استفاده کنیم.


دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به هیچکس نیست و از آن خداست


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به هیچکس نیست و متعلق به خداست گفت: این نهاد علمی بزرگ با تمامی امکانات و ظرفیت هایش امانتی متعلق به مردم و کشور است در دست ما تا آن را به آیندگان بسپاریم ، همچنان که تمامی مساجد در کشور متعلق به هیچکس نیست و تمامی مردم حق استفاده و بهره برداری از آنها را دارند.


وی تاکید کرد: این نهاد علمی با بیش از 72 هزار نیروی علمی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و ما وظیفه داریم آن را به بهترین شکل ممکن به نسل های بعد بسپاریم.


لزوم تمرکز زدایی در اداره دانشگاه آزاد اسلامی


رئیس هیات امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره بر لزوم تمرکز زدایی در اداره دانشگاه آزاد اسلامی و سپردن بسیاری از امور به مناطق و استان ها ، تاکید کرد: در ابتدای تاسیس این دانشگاه شرایط عمومی آن دوران موجب ایجاد ساختاری متمرکز در اداره این دانشگاه شد ساختاری که تمامی امور در مرکز تصمیم گیری شده و به دیگر مناطق ابلاغ می شد، بعد از آن دوران اولین کار این بود که مساله هیات امنای استان مطرح شد که یک سری از افراد توانمند و دانا به مسائل با این دانشگاه همکاری کردند.








دکتر میرزاده از دانشمندان سطح بالای کشور است و کمتر کسی در حکومت اسلامی هست که تجربه کار اجرایی نظیر ایشان داشته باشد

تجارب بالای دکتر میرزاده شرایط را برای ایجاد تغییرات ساختاری فراهم کرد


وی با بیان اینکه با آمدن دکتر میرزاده شرایط برای ایجاد تغییرات در ساختار دانشگاه و کاهش تمرکز گرایی در اداره این نهاد وسیع فراهم شد، گفت: از آنجایی که دکتر میرزاده از همان ابتدا دبیر هیات موسس دانشگاه بودند، اوضاع دانشگاه را خوب می دانستند و با اشراف و تسلط بسیار خوب و با ذهنی باز در این زمینه و با توجه به تجارب بسیار زیاد در رابطه با بخش اجرایی قدم در این مسیر گذشت و اقدامات ارزنده ای در این راستا انجام شد.


کمتر کسی در جمهوری اسلامی تجربه کار علمی و اجرایی نظیر دکتر میرزاده دارد


رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: دکتر میرزاده از دانشمندان سطح بالای کشور است و کمتر کسی در حکومت اسلامی هست که تجربه کار اجرایی نظیر ایشان داشته باشد و علاوه بر اینکه در مدیریت های سطح بالای کشور بودند از نظر علمی نیز جز افتخارات کشورماست.


آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: دکتر میرزاده هم در بخش اجرایی از همان سالهای نخستین انقلاب اسلامی در بالاترین مسئولیت های مختلف اجرایی در دولتهای متعدد حضور موثرداشته و هم در بخش علمی و دانشگاهی مبدع طرح ها و نهادهای پژوهشی اثرگذار بسیار زیادی بوده و از دانشمندان طراز اول کشور بوده و تجارب زیاد علمی دارند که این تجارب کمک ارزشمندی برای اجرای این تغییرات ساختاری در دانشگاه است.


وی با اشاره به نخستین طرح تجمیع و ادغام واحد های علوم و تحقیقات در مراکز استان گفت: دکتر میرزاده درشرایطی وارد دانشگاه شدند که این بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با 2500 میلیارد تومان بدهی و نزدیک به 200 مورد دعاوی علیه دانشگاه و توقف بخش اعظمی از پروژه های عمرانی دانشگاه روبه‌رو بود.


آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: تغییر در هرم جمعیتی کشور و کاهش جمعیت جوان و همچنین کاهش دانشجو و افزایش یکباره دانشگاه های رقیب در دولت قبل ضرورت ایجاد تحول و تغییرات ساختاری در دانشگاه را پیش از پیش نمایان کرد.








در ابتدای کار و آغازاجرای طرح تجمیع یک انتقاداتی هم از سوی مقامات و مسئولان محلی بر پا شد ولی به لطف خدا و با روی کار آمدن دکتر فرجی دانا در وزارت علوم و با تلاش های دکتر غریبی نتایج بسیار قابل قبولی به دست آمد

تغییرات ساختاری و اجرای طرح های تجمیع ضروری بود


رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تغییرات ساختاری و اجرای طرح های تجمیع ضرورتی اجتناب ناپذیر بود، تاکید کرد: در ابتدای کار و آغازاجرای طرح تجمیع یک انتقاداتی هم از سوی مقامات و مسئولان محلی بر پا شد ولی به لطف خدا و با روی کار آمدن دکتر فرجی دانا در وزارت علوم و با تلاش های دکتر غریبی نتایج بسیار قابل قبولی به دست آمد و رشته های بسیاری در دانشگاه تصویب شد و انتقاد ها به تدریج فروکش کرده و این طرح مورد تایید غالب اشخاص قرار گرفت.


وی در ارزیابی نتایج اجرای طرح تجمیع یک گفت: به لطف خدا امروز با توسعه رشته های دانشگاه در تحصیلات تکمیلی بسیاری از مشکلات واحدهای ضررده حل شده است و همین موضوع بود که موجب سرازیر شدن موجی از تقدیر ها و تشکر ها از سوی مسئولان و مقامات به دانشگاه شد که نمونه آن نامه تشکر و تقدیر نزدیک به 200 نماینده مجلس شورای اسلامی از توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی است.


آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با توجه به طرح‌ تجمیع و صرفه‌جویی دانشگاه آزاد اسلامی، و اعتراضات اولیه درخصوص این طرح گفت: الحمدلله پس از دیدن آثار اولیه این طرح، همگان موافق شدند و باید با رعایت همه‌ی اصول به گسترش و اتمام آن طرح پرداخت.


در ابتدای این دیدار، دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، گزارش کاملی از جزئیات طرح تجمیع دو و آثار مثبت آن در این دانشگاه ارائه کرد. (‌اینجا)


همچنین دکتر مرتضی موسی خانی، دبیر هیئت امنای استان قزوین ـ دکتر بابک آل طه، دبیر هیئت امنای استان کرمان ـ دکتر آرین ساطعی، دبیر هیئت امنای استان گلستان ـ دکتر علیرضا امیرتیموری، دبیر هیئت امنای استان گیلان و دکتر شهریار عباسی، دبیر هیئت امنای استان ایلام به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود در ارتباط با طرح تجمیع دو پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته