«حمایت از کالای داخلی» فصل مشترک اقتصادهای توسعهیافته جهان
گروه بینالملل خبرگزاری آنا؛ مقام معظم رهبری حدود 10 سال است که با رویکردی جدی به موضوع اقتصاد و موضوعات مرتبط با آن ورود متفاوتی داشتهاند و در این راستا سال جاری را «سال حمایت از کالای ایرانی» نامیدهاند. مقوله حمایت از کالای داخلی سالها است که در کشورهای مختلف جهان به جدیت دنبال میشود و یکی از ارکان اصلی استقلال اقتصادی کشورها و پیشرفت آنها بهشمار میرود.
کشورهایی که دارای اقتصادی توسعهیافته هستند و به نوعی صادرکننده محصولات و کالاها به جهان بهشمار میروند، روزی خود نوپا و نیازمند به اقتصادها و کالاهای دیگر ابرقدرتها بودهاند. بهعنوان نمونه ایالت متحده آمریکا زمانی که صنعتی نوپا داشت، سیاست رقابت با کالاهای خارجی اقتصادهای پیشرفته را دنبال کرد و نتیجه آن رفع عقبافتادگی چندین ساله کارخانهجات و تولیدات داخلیاش بود. واشنگتن زمانی که تصمیم گرفت از رقابت فاصله بگیرد و به استقلال صنعتی خود فکر کند و جلوی واردات بیرویه کالاها را گرفت و تعرفههای سنگین اعمال کرد، توانست کالای داخلی خود را از خطر نابودی نجات دهد. از همین منظر به مقوله حمایت دولتها از کالای داخلی در نقاط مختلف جهان میپردازیم.
سال گذشته بود که دولت سودان با هدف حمایت از اقتصاد داخلی و جلوگیری از هدر رفتن سرمایههای نقدی خود، واردات 19 قلم کالا را ممنوع اعلام کرد. آنها در این راستا واردات محصولات گوشتی، آبزیان، محصولات لبنی به جز پودر شیر و شیر خشک، آبمیوه، حلوا شکری، ماهی، انواع میوهجات و سبزیجات، فراوردههای کاکائویی، ماکرونی و رشته فرنگی، روغنهای گیاهی، روغن خام تصفیه نشده، گل مصنوعی، اسباببازی و وسایل سرگرمی کودکان، آبزیان زینتی، گلهای طبیعی، چتر، مواد شوینده و تشکهای اسفنجی. را ممنوع کردند.
طبق اعلام وزارت بازرگانی سودان، هدف از این اقدام، تضمین کیفیت تولیدات داخلی با نگاه به مقوله صادرات، کاهش فشار بر اقتصاد و متکی نبودن بر محصولات خارجی است. این در حالی است که وزارت دارایی سودان خبر داده بود که حجم واردات کشور در سال 2016 بالغ بر 11 میلیارد دلار بود و سیاستهای جدید برای رونق پول داخلی و جلوگیری از خروج ارز اتخاذ شده است.
علاوه بر این، ماه گذشته میلادی بود که دولت چین سیاست خود را درباره ممنوعیت واردات مواد خام جامد اعلام کرد.
هوا چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه پکن از محصولات داخلی حمایت میکند، تاکید کرد هیچ منع قانونی برای جلوگیری از واردات مواد خام وجود ندارد.
دولت سوریه نیز پیش از اینکه وارد بحران و جنگ شود، در سال 2011 قانون ممنوعیت واردات مواد خام و حبوبات را تصویب کرده بود. این قانون با هدف حمایت از تلاشهای کارگران سوری و رفع نیازهای این کشور با استفاده از توان داخلی تصویب شده بود. از سوی دیگر دولت سوریه با توجه به تحریمهای اروپا و آمریکا قصد داشت با نگاه به تولید داخل، اتکای خود را به کالا و محصولات خارجی قطع کند.
آمریکا از دهه 1830 تا جنگ جهانی دوم با افزایش تعرفه کالاهای وارداتی، مشخصا به قصد حمایت از تولید داخلی، تبدیل به یکی از کشورهای مهم جهان در عرصه حمایت از کالای داخلی شد. پرفسور هاجون چانگ، استاد اقتصاد دانشگاه کمبریج در کتاب خود به نام «نیکوکاران نابهکار» مینویسد: «الکساندر همیلتون، نخستین وزیر خزانهداری آمریکا و معمار توسعه صنعتی این کشور در اواخر قرن 18 معتقد بود کشور عقبافتادهای همچون ایالات متحده باید صنایع نو زاد را تا زمانی که بتوانند روی پای خود بایستند، باید از رقابت خارجی در امان نگه دارد.
روسایجمهوری آمریکا همواره توجه ویژهای به حمایت از تولید ملی داشتهاند. در سال 2009، باراک اوباما، رئیسجمهوری سابق آمریکا تعرفه واردات تایر از چین را به بهانه «ضد دامپینگ» به 35 درصد افزایش داد تا مردم این کشور مجبور شوند تایرهای آمریکایی خریداری کنند. روزنامه واشنگتن پست در اینباره نوشت: «افزایش تعرفه واردات تایر هزاران کارگر آمریکایی را از خطر نابودی نجات داد.»
همچنین زمانی که دو تولید کننده کرهای ماشین لباسشویی در آمریکا بازار این کشور را در دست گرفته بودند، قانون آمریکا به تولیدکنندگان آمریکایی اجازه داد تا علیه واردات این کالاها شکایت کنند. کمیسیون تجارت بینالمللی آمریکا در اینباره پیشنهاد کرد برای جلوگیری از سرریز شدن واردات ماشین لباسشوییهای ارزان قیمت کرهای، تعرفههای وارداتشان افزایش یابد. گامی که میتواند از شرکتهای لوازم خانگی آمریکا محافظت کند.
علاوه بر این، حمایت از کالای داخلی یکی از وعدههای اصلی انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا بود. او گفته بود «آمریکا را با دستان آمریکایی و کارگران آمریکایی میسازیم. من شعار آمریکایی بخر و آمریکایی استخدام کن را انتخاب کردهام.»
ترامپ با وضع تعرفههای سختگیرانه برای واردات کالا به آمریکا بهدنبال افزایش اشتغال در این کشور است. او بهدنبال افزایش قابل توجه تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم در کاربری توییتر خود مینویسد: «با این کار پول زیادی به صندوقهای خالی آمریکا میآید و شغل، شغل، شغل.»
حمایت از کالای داخلی تنها منحصر به آمریکا و آفریقا نیست، حتی در اروپا نیز قوانین خاصی برای این موضوع وجود دارد. در فرانسه حمایت از کالای ملی سابقهای طولانی دارد. پایگاه اینترنتی شبکه سیانبیسی در گزارشی مینویسد: «آرنولد مونتنبرگ، وزیر صنعت و توسعه فرانسه حدودا در سال 2012 یک کمپین به نام ساخت فرانسه تشکیل داد که از خرید محصولات ساخت این کشور حمایت میکرد.»
وی بهدلیل حمایت از شرکتهای فرانسوی معروف شد بهطوری که شرکت یاهو زمانی که قصد داشت یک شرکت اینترنتی فرانسوی را بخرد، مونتنبرگ اجازه این کار را نداد، زیرا معتقد بود کالای فرانسه دارایی مهم این کشور برای جذب گردشگر، بهبود اقتصاد و افزایش صادرات بهشمار میرود.
فرهنگسازی به تنهایی کافی نیست
طبق نظرسنجیهای انجام شده در اروپا و آمریکا، فرهنگسازیها در زمینه حمایت لز کالای داخلی معمولا جواب میدهد. پایگاه اینترنتی انپیآر در گزارشی مینویسد: «یک نظرسنجی نشان داد مردم فرانسه مایل هستند پول بیشتری بپردازند ولی محصولات داخلی را خریداری کنند.»
حمایت از کالای داخلی در کنار فرهنگسازی و آموزش، به قانون حمایتی و تشویقی خاصی نیاز دارد. موضوعی که دولتها در تحقق آن میتوانند نقش تاثیرگذار و مهمی داشته باشند.
از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت که کسورهای اروپایی و آمریکا که اکنون دارای صنعت و اقتصادی مستقل هستند، با حمایتهای مداوم از کارگران و صنعتگران خود به اینجا رسیدهاند، که اگر نبود این حمایتها باید اکنون شاهد کشورهایی 100 درصد وابسته به یکدیگر میبودیم. اعتماد به دستان کارگر داخلی و اعتماد به تولید ملی موضوعاتی است که میتواند در بحبوحه همه تحریمها، از تهدیدات یک فرصت بسازد.
انتهای پیام/