تحقق عدالت جنسیتی در اولویت قوانین بالادستی است
کبری روشنفکر، دبیر کارگروه مطالعات زنان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در تشریح دو واژه عدالت جنسیتی و تساوی جنسیتی که در نظر عموم مردم یکی شناخته شده است، اظهار کرد: معنای عدالت و برابری مشخص است و هیچوقت عدالت جنسیتی با تساوی جنسیتی به یک معنا به کار نمیروند، البته ممکن است در مواردی بهم نزدیک باشند اما باید توجه داشته باشیم که این دو واژه یک مفهوم ندارند.
وی افزود: البته وقتی قرار نیست امری محقق شود درگیری با الفاظ روش خوبی برای طفره رفتن است، عدالت وقتی محقق نیست در ردیفهای بعدی هم مشکلاتی به ووجود میآورد وگرنه برابری و عدالت دو کلید واژه پرکاربردی است که برای انسانها در طول قرنها مورد هدف بوده و تلاش بسیاری را به دنبال داشته است.
مدیر گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: آنچه از نگاه اسلامی میشود در خصوص برابری طرح کرد در سخنی از پیامبر متجلی است که« الناس سواسیه کاسنان المشط» که با توضیحات مسلم می دارد که انسانها برتری بر یکدیگر ندارند. در مورد عدالت هم تاکید صریح قرآن است که هدف تمامی پیامبران بوده اما رسیدن به این عدالت حتی در جوامع غربی که مدعی دمکراسی اند همچنان پیگیری می شود.
روشنفکر یادآور شد: در جوامع اسلامی هم تحقق عدالت وابسته به شرایطی است که به عقیده ما جز در صدر اسلام توسط شخص پیامبر و امام علی(ع) موارد چندانی را نداریم، اکنون نیز با پیچیدگی جوامع، حکومتها در فراهم کردن آن چندان موفق نبودهاند. در این حال شاخههای عدالت و از جمله عدالت جنسیتی با چالش مواجه میشود.
این استاد دانشگاه در مورد تاثیر فرهنگ غربی برای جامعه اسلامی ایران با تاکید بر عدالت جنسیتی اظهار کرد: تغییر موثر معمولا از درون آغاز میشود و با بستر سازی و رعایت حقوق مسلم انسانها اعم از زن و مرد تلاشهای بیرونی نتیجه بخش نخواهد بود، به عبارت دیگر اگر زنان ما متوجه شوند ارزش انسانی آنها و خواستههایشان مورد احترام است، دیگر جریانهای فکری جای چندانی ندارند.
وی با بیان اینکه ایجاد خلا و شکاف در قوانین و مقررات پای اندیشه بیرونی را در فرهنگ زنان ایرانی باز میکند، افزود: توجه به سرمایه انسانی مهمترین نکته برای حفظ کیان مرزهای فکری و فرهنگی است.
روشنفکر ادامه داد: باید آن جریان فکری را دنبال کنیم که بر محور عقلانی انسانی و با نگاه ایرانی اسلامی آمیخته است، فهم دقیق از هویت ایرانی و معرفی آن به نسل نو، کج اندیشی کمتری ببار دارد تا مسخ و تخلیه فرهنگی که راه را برای نفوذ میگشاید.
وی بیان کرد: اگر عزم ملی برای رعایت حقوق متقابل افراد و حکومت و جامعه باشد دستاورد مثبت آن یکسو شدن همه نهادها برای ایجاد امنیت و آسایش و تعالی افراد جامعه خواهد بود، توجه خاص به سیاستگذاری دراز مدت و نظارت بر تحقق اهداف با حذف نگاه امنیتی به موضوع زن و خانواده و خرج کردن تلاشها و برنامه ریزیها برای آسایش و آرامش آنها راه را برای اندیشیدن درست و دوری از هجرت مادی یا فکری میبندد.
این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه چه نهادهایی و چطور میتوانند جایگاه عدالت جنسیتی را بنابر تاکید دین اسلام و جمهوری اسلامی در جامعه استحکام بخشند، اظهار کرد: تحقق عدالت به صورت کلی و عدالت جنسیتی به طور اخص در اولویت قوانین بالا دستی بوده و احقاق آن برعهده همه نهادها است و نظارت بر ایفای نقش هم در قوانین پیش بینی شده است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: اگر جریانهای فکری غرب در شرق در موضوع زن موفق بود ما باید تعداد زیادی از مدافعان داشتیم که به فمنیست بودن خود ببالند در حالی که در جهان اسلام این اتفاق نیفتاده است و حتی در چندی پیش در مطلبی خواندم که خانم نوال سعداوی(فعال اجتماعی، فمینیست و پزشک مصری) گفتند تو سیمون دوبوار مصر هستی ایشان بشدت موضع گرفتند و گفتند من نوال سعداوی هستم نه چیز دیگر.
به گزارش آنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها و در دیدار جمعی از مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) فرموده بودند: «زن غربی مظهر مصرف، آرایش، جلوهگری در مقابل مردان و وسیلهی هیجان جنسی مردان است؛ بقیه حرفهایی که میزنند مثل عدالت جنسیتی، همه حرف است و ظاهر قضیه است؛ باطن آن، چیز دیگری است.»
انتهای پیام/