دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 تير 1394 - 13:32
گزارش آنا از وضعیت کارگر قهرمان پتروشیمی مارون در بیمارستان چمران تهران؛

کارگری که در ماهشهر با آتش جانبازی کرد / یک هفته بیهوشی شهرام محمدی در آی سی یو

از همه با فریاد خواسته بود فرار کنند اما خودش به جای فرار، به سمت خطر رفت تا جان عده‌ زیادی را نجات دهد. شهرام محمدی، کارگر فداکار خوزستانی که جلو انفجار شیر اصلی گاز هگزان پتروشیمی مارون ماهشهر را گرفت، حالا بیهوش روی تخت بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در شمال تهران دراز کشیده است.
کد خبر : 27094

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، تلاش برای دیدن شهرام محمدی کارگر قهرمان پتروشیمی مارون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید چمران تهران تلاش بی‌ثمری است. مشخص نیست این تصمیم توسط بیمارستان گرفته شده یا پتروشیمی مارون، اما پرسنل بیمارستان اجازه نزدیک شدن به اتاق شهرام محمدی را نمی‌دهند. بخش مراقبت‌های ویژه سوختگی این بیمارستان در تماس تلفنی هم اطلاعاتی نمی‌دهد و انتشار هر گونه اطلاعات را به عهده نماینده پتروشیمی در بیمارستان می‌گذارد، نماینده‌‌ای که هرچند در پیگیری مسائل درمانی همکار خود بسیار جدی است اما برای خبر گرفتن از شهرام محمدی، خبری از او نیست.


مسئولان پتروشیمی مارون از ابتدای این حادثه تلاش کرده‌اند تا در این باره اطلاع‌رسانی نکنند. حتی خود این حادثه که می‌توانست به فاجعه‌ای بزرگ منجر شود تا 3 روز از چشم رسانه‌های داخلی پنهان ماند، اما مگر می‌شود مساله‌ای به این بزرگی و فداکاری مهم یک کارگر را تا ابد مخفی نگه داشت؟








پزشکان می‌گویند او دچار سوختگی 50 درصد یا کمی بیشتر شده است. به هوش هم نیست اما دکترها می‌گویند که در حال کما هم نیست آنها می‌گویند که او را در حالت بیهوشی سبک نگه داشته‌ایم تا شرایط او و ترمیم سوختگی‌هایش بدون تحرک او زودتر بهبود یابد. شهرام بعد از حادثه به هوش بود و هوشیاری کامل هم داشت.» تا کنون دو عمل جراحی ترمیمی روی پوست دست و بدن شهرام محمدی انجام شده است که آخرین آن همین امروز (سه شنبه) بود.

یکی از نزدیکان شهرام محمدی، برخلاف مسئولان درگیر در این حادثه، با روی باز درباره این کارگر فداکار با آنا سخن می‌گوید:«اطلاعات ما هم کامل نیست. پزشکان می‌گویند او دچار سوختگی 50 درصد یا کمی بیشتر شده است. به هوش هم نیست اما دکترها می‌گویند که در حال کما هم نیست آنها می‌گویند او را در حالت بیهوشی سبک نگه داشته‌ایم تا شرایط او بهبود یابد و ترمیم سوختگی‌هایش بدون تحرک او زودتر انجام شود. شهرام بعد از حادثه به هوش بود و هوشیاری کامل هم داشت.»


تا کنون دو عمل جراحی ترمیمی روی پوست دست و بدن شهرام محمدی انجام شده است که آخرین آن همین امروز (سه شنبه) بوده است.


شهرام محمدی کارگر شجاع 34 ساله پتروشیمی مارون ماهشهر 13 سال سابقه کار کارگری دارد و متولد شهر ایذه در استان خوزستان است. او یکی از چند میلیون کارگر زحتمکش ایرانی است که شرایط ویژه‌ای اقتصادی را در سال‌های اخیر تجربه می‌کنند. براساس آمارها سطح دستمزد ساعتی در ایران در مقایسه با نرخ تورم و همچنین نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه و سایر کشورهای جهان پایین است و کارگران ایرانی با مشکلاتی چون کار بدون قرارداد، قرارداد سفید امضا، معوقه‌های دستمزد و اخراج روبرو هستند.


روایت شاهدان عینی از ماجرای آتش سوزی در پتروشیمی مارون شنیدنی است: «در پتروشیمی همیشه ممکن است چنین اتفاقاتی پیش بیاید. دستورالعمل ایمنی هم بستن شیرهای گاز و دور شدن از منطقه است.»


ساعت 3 و نیم بعد از ظهر سه‌شنبه 9 تیرماه، سیستم هشداردهنده پتروشیمی از ایراد فنی یکی از لوله‌های گاز هگزان خبر داد.


کارگران پتروشیمی مارون می‌گویند: «گاهی واشرهای این لوله‌ها خراب می‌شوند این موضوع یک مساله آنی است و نمی‌توان آن را پیش بینی کرد. اگر هم اتفاق به انفجار منجر شود، ممکن است لوله‌ها و مخازن دیگر هم منفجر شود. گازی که در هوا منتشر شده پس از انفجار حالتی را به وجود می‌آورد که انگار هوا آتش گرفته است.»


علائم هشدار دهنده که به کار افتادند همه فرار کردند. شهرام با فریاد از همکارانش می‌خواست که دور شوند، اما خودش به سراغ شیر اصلی رفت و آن را خاموش کرد که ناگهان شیری که نشت کرده بود، منفجر شد و آتش به دست و جانش افتاد و سوخت.


کارگران پتروشیمی ماهشهر می‌گویند که اگر این حادثه به انفجاری بزرگ منجر می‌شد مشخص نبود چه تعداد آدم می‌سوختند و چند میلیون دلار خسارت مالی به این مجتمع ملی پتروشیمی وارد می‌شد. در زمان این حادثه 1400 تا 1500 نفر کارگر پتروشیمی مارون سر کار حاضر بودند. از طرف دیگر علاوه بر فازهای دیگر پتروشیمی در همسایگی پتروشیمی مارون، شهر ماهشهر هم به این پتروشیمی چسبیده است. یعنی بهتر است گفته شود این پتروشیمی به شهر ماهشهر چسبیده است و این وضعیت جغرافیایی می‌توانست در صورت بروز حادثه‌ای بزرگ، مشکلاتی را هم برای شهروندان این شهر به وجود آورد. با این شرایط، عمل قهرمانانه شهرام محمدی به طور توامان باعث حفظ جان عده زیادی و حفظ منابع مالی و ثروت ملی کشور شده است.


رئیس پتروشیمی ماهشهر پیش از این شخصا به عیادت شهرام محمدی رفته است، اما ظاهرا هیچ مقام مسئول دیگری فرصت نکرده تا سراغ وی برود.


همراه شهرام محمدی درباره روحیات او می‌گوید: «شهرام بچه متعصب و بسیار مهربانی است و همین خصوصیات باعث شده تا این فداکاری را انجام دهد. در حال حاضر همه اقوام ناراحت او هستند. همسر او و چند تن از اقوام چند روزی می‌شود که حتی غذا نخورده‌اند. ما طایفه‌‌ای زندگی می‌کنیم و مناسبات قومی ما طوری است که از نظر عاطفی همه به هم وصل هستیم.»


همسر شهرام محمدی به تهران نیامده و تصمیم گرفته شده او که شوهر خود را پس از حادثه به هوش در اهواز دیده است، به تهران نیاید تا دیدن همسرش روی تخت بیمارستان به قلب بیمار او که مادر چهار فرزند است، فشار نیاورد. این زوج جوان چهار فرزند کوچکتر از هشت سال دارند. کوچک‌ترین فرزند آنها سه ماه پیش به دنیا آمده است. مادر و پدر شهرام محمدی در قید حیات نیستند و در نتیجه با این شرایط اقوام نزدیک او که به تهران آمده‌اند، پیگیر وضعیت درمانی او هستند. همراهان این بیمار این روزها در منزل آشنایان خود در تهران به سر می‌برند.


دور از انتظار نیست که وضعیت این خانواده از نظر مالی مانند دیگر کارگران و اقشار ضعیف جامعه باشد. در حال حاضر در شرایطی که چند روز از حادثه گذشته است، کمک مالی مستقیمی به این خانواده نشده است.








پزشکان به ما گفته‌اند که در مورد بهبود بیماران هیچ تضمینی نمی‌دهند اما بارها بیمارانی که وضعیتی وخیم‌تر از شهرام را هم داشته‌اند درمان کرد‌اند. در حال حاضر مشخص نیست مواد شیمیایی از راه دهان یا تنفس وارد بدن شهرام شده است یا خیر. آزمایش‌های بعدی این موضوع را نشان خواهد داد. آنها گفته‌اند او باید دستکم یک ماه در بخش مراقبت‌های ویژه بماند

مسئولان پتروشیمی مارون ماهشهر در مورد مسائل درمانی شهرام محمدی عملکرد سریع و خوبی داشته‌اند. همراه شهرام محمدی در بیمارستان می‌گوید: «بعد از وقوع حادثه فورا هواپیمای بیمارستانی از تهران آمد. درون هواپیما تعداد زیادی پرسنل درمانی حضور داشتند و شهرام را خیلی سریع به تهران آوردند. آنها به ما گفتند که بیمارستان چمران از لحاظ امکانات برای این مورد بسیار مجهز است. از طرف دیگر پتروشیمی به بیمارستان گفته است که هر گونه دارو و درمان ضروری باید به بهترین شکلی برای او تامین شود و ما به خاطر وضعیت درمانی شهرام از مسئولان پتروشیمی مارون تشکر می‌کنیم.»


او درباره اینکه پزشکان وضعیت سلامتی شهرام محمدی را چگونه ارزیابی می‌کنند هم می‌گوید: «پزشکان به ما گفته‌اند که در مورد بهبود بیماران هیچ تضمینی نمی‌دهند اما بارها بیمارانی که وضعیتی وخیم‌تر از شهرام را هم داشته‌اند درمان کرد‌اند. در حال حاضر مشخص نیست مواد شیمیایی از راه دهان یا تنفس وارد بدن شهرام شده است یا خیر. آزمایش‌های بعدی این موضوع را نشان خواهد داد. آنها گفته‌اند او باید دستکم یک ماه در بخش مراقبت‌های ویژه بماند.»


تماس آنا با شرکت پتروشیمی مارون نتیجه‌بخش نبود و ظاهرا تصمیم برای اطلاع‌رسانی نکردن در این باره به قوت خود باقی است. دفتر مدیرعامل این شرکت هماهنگی برای گفت و گو با شرکت را به بخش روابط عمومی موکول می‌کند و وقتی با هر دو شماره تلفن روابط عمومی تماس گرفته می‌شود پیغام «شماره مورد نظر موجود نیست.» شنیده می‌شود.


خانواده شهرام محمدی به آنا می‌گویند که به غیر از پیگیری درمان او تا بهبودی کامل از سوی مسئولان، خواسته دیگری ندارند. آنها از مردم هم می‌خواهند که برای این جوان دعا و آرزوی سلامتی کنند.



انتهای پیام/

برچسب ها: ایذه ماهشهر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته