دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 فروردين 1397 - 11:34
در گفت و گو با آنا مطرح شد؛

قرارداد ۲۷۰ هزار یورویی دانشگاه امیرکبیر با اسپانیا در زمینه مهندسی پزشکی/ مشکل قراردادهای بین المللی انتقال پول است

مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر اعلام کرد: مشکل ما در انعقاد قراردادهای بین المللی، در انتقال پول است.
کد خبر : 268369

دکتر مالک نادری، مدیرکل ارتباط با صنعت و کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: عمده ارتباط دانشگاه‌ها با صنایع بزرگ و دولتی است ولی ما در دانشگاه امیرکبیر به دنبال ارتباط با صنایع کوچک و متوسط هستیم، چون اعتقاد داریم موتور توسعه صنعتی و فناوری کشور و اشتغال‌زایی در صنایع کوچک و متوسط است. از طرف دیگر واحدهای کوچک و متوسط عمدتا واحد آر اند دی ندارند چون عمدتا پرهزینه است و توانش راه اندازی آن را ندارند. دانشگاه امیرکبیر خود را به عنوان یک واحد آر اند دی بزرگ می‌داند که می تواند به صنایع سرویس دهد.


وی ادامه داد: در صنایع کوچک و متوسط موضوعات و حوزه‌ها کاملا متفاوت است. اکنون ما با شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان تهران کار می‌کنیم و مشاوره و خدمات فنی مهندسی و خدمات ارتقای فناوری به این صنایع می‌دهیم.


مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر تاکید کرد: تنوع صنایع زیاد است، از پلیمر و رنگ تا مواد و متالوژی و مکانیک و برق را در برمی‌گیرد و ما به همه آنها خدمات خواهیم داد.


وی همچنین حمایت از بازاریابی و بازارسازی را از اولویت های مهم ارتباط با صنعت اعلام کرد.


نادری ادامه داد: از این رو با همکاری سازمان صنایع کوچک و متوسط، سامانه "مصاف" را راه‌ندازی کردیم و به واسطه این سامانه در تمامی حوزه‌ها مشاوره به شرکت‌های کوچک و متوسط ارائه می‌شود.


وی، ایجاد یک روش ساده برای دستیابی به پاسخ سئوالات و راه حل مشکلات صنایع کوچک، متوسط و بزرگ را از اهداف راه‌اندازی این سامانه نام برد و خاطر نشان کرد: به همین منظور سامانه "مصاف" با در اختیار داشتن شبکه‌ بزرگی از متخصصان صنعتی و دانشگاهی آماده ارائه خدمات تخصصی مشاوره صنعتی است.


ارائه مشاوره ۲۴ ساعته با بیش از ۴۰۰ متخصص و مشاور به شرکت‌ها


مدیرکل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: شرکت‌های صنعتی می‌توانند از طریق تماس با شماره تلفن این سامانه، پیامک، ایمیل، وب‌سایت و کانال درخواست خود را برای دریافت مشاوره اعلام کنند. ارائه مشاوره ۲۴ ساعته است که بیش از ۴۰۰ متخصص و مشاور به شرکت‌ها مشاوره می‌دهند.


با ایجاد کارگاه‌های تخصصی برای صنایع کوچک و بهره‌گیری از دانش فارغ‌التحصیلان، اساتید و حتی فارغ‌التحصیلان خارجی به واسطه این سامانه می‌توان شاهد محصولاتی با فناوری‌های نو در بازار بود.


وی همچنین درباره کاربردی شدن پایان‌نامه ها بیان کرد: پایان‌نامه های تحصیلات تکمیلی و مخصوصا در دوره دکتری به خوبی در حال کاربردی شدن هستند. به گونه ای که تعدادی از پایان‌نامه ها قرارداد از واحد صنعتی دارند یا صندوق‌های حمایت از پایان‌نامه از آنها حمایت می کنند. ارتباط خیلی خوبی شکل گرفته است ولی هنوز خیلی جا دارد که به این موضوعات وارد شویم.


مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر همچنین از وجهه داوری دانشگاه امیرکبیر در اختراعات استان تهران گفت و افزود: یکی از مراجع 5 گانه استان تهران است که داوری اختراعات را انجام میدهد، دانشگاه امیرکبیر است ما به عنوان سامانه ارزیاب بخشی از اختراعات صنایع را ارزیابی می کنیم.


نادری همچنین از راه اندازی سامانه اعتبارسنجی خبر داد و اضافه کرد: دفتر تی تی آر هم راه انداختیم و بحث‌های تجاری سازی پتنت ها را از این طریق دنبال می‌کنیم.


قابل مقایسه با هیچ دانشگاهی در ثبت پنتت های خارجی نیستیم


نادری تاکید کرد: در ثبت پنتت های خارجی تقریبا قابل مقایسه با هیچ دانشگاهی نیستیم چراکه 32 درصد پتنت‌های خارجی متعلق به دانشگاه امیرکبیر است. بیشتر پنت‌ها از تحقیقات دانشگاهی استخراج شده است.


مدیر کل ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر درباره ارتباط با صنایع و قراردادهای بین المللی گفت: قراردادی با اسپانیا در مهندسی پزشکی به ارزش 270 هزار یورو داریم که 170 هزار یورو دانشگاهی اسپانیا تامین می کند و 100 هزار یورو هم با دانشگاه امیرکبیر است. زمینه های تحقیقاتی زیادی داریم ولی اول باید موضوع انتقال پول حل شود. باید برای این موضوع چاره ای اندیشید چراکه جلوی کار ما می گیرد. باید دولت و بانک مرکزی این مشکل را حل کند.


وی افزود: با آلمان هم قرارداد 25 هزار یورو قراردادی داشتیم که از طریق وزارت علوم مشکل انتقال پول آن حل شد. اعتبار ما تامین است و ظرفیت‌ها زیاد است ولی در حال حاضر مشکل ما انتقال پول است.


مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر درباره محل هزینه کرد قراردادها گفت: قراردادها وقتی منعقد می‌شود، بخش مهمی صرف پژوهش می شود. بخش دیگری هم صرف تحقیق می‌شود، دانشجویان دکتری حقوق دریافت می‌کنند و این خیلی ارزشمند است. همچنین از این محل آزمایشگاه‌های اساتید تجهیز می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب