دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم‌مقام وزیر علوم مطرح کرد؛

تحصیل 10 هزار دانشجو خارجی در دانشگاه آزاد اسلامی

قائم‌مقام وزیر علوم مهم‌ترین گذر امروز دانشگاه‌ها را گذر از ارتباط صرف بین‌المللی به سیاست‌های ثابت بین‌المللی دانست و گفت: 82 دانشگاه، 18 پژوهشگاه، 23 پارک علم و فناوری در این حوزه تعاملات مناسبی دارند.
کد خبر : 265657

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر حسین سالار آملی در همایش معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور که از ظهر امروز با حضور وزیر علوم، قائم‌مقام وزیر امورخارجه و تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها در دانشگاه الزهرا(س) آغاز به کار کرده است، گفت: وقتی از بین‌المللی‌سازی آموزش عالی صحبت می‌کنیم، انتظار این است که همه نهادها و وزارتخانه‌ها در این امر همکاری کنند تا بستر امنی برای این فعالیت مهیا شود.


وی افزود: فعالیت‌های حوزه بین‌المللی در چند سال اخیر باعث شده است تا از 24 چالش اساسی که در 3 سال گذشته داشتیم، به حدود 10 تا 11 چالش برسیم. نگاه‌های امنیتی، نیروی انسانی، اطلاع‌رسانی، به حرکت درآوردن اساتید همگی چالش‌هایی است که همواره مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.


بخش بین‌الملل دانشگاه‌ها در قلب آنها قرار گرفته است


قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل ادامه داد: امروز به جرات می‌گویم بخش بین‌الملل دانشگاه‌ها در قلب آنها قرار گرفته و بار زیادی از دانشگاه‌ها را به دوش کشیده است. روند به نظر من مثبت است ولی نقاط ضعف جدی هم داریم. رؤسای بعضی از دانشگاه‌ها کمک کرده‌اند تا گام‌های اساسی در این حوزه برداریم.


وی با بیان اینکه حصاری که به دور آموزش عالی برای ارتباط بین‌المللی کشیده شده بود، امروز شکسته شده است، گفت: تحلیل وزارت اطلاعات ما امروز این است که جذب دانشجو فرصت است؛ دانشگاه ذاتا بین‌المللی است و امروزه اتفاقات این حوزه برای ما جای خوشحالی دارد. گذر از ارتباطات بین‌المللی به سیاست‌های بین‌المللی اقدام دیگر تعدادی از دانشگاه‌های کشور بوده است.


سالار آملی مهم‌ترین گذر امروز دانشگاه‌ها را گذر از ارتباط صرف بین‌المللی به سیاست‌های ثابت بین‌المللی دانست و گفت: 82 دانشگاه، 18 پژوهشگاه، 23 پارک علم و فناوری در این حوزه تعاملات مناسبی دارند.


قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در ادامه به ارائه آمارهایی از دانشجویان خارجی در کشورهای مختلف پرداخت و گفت: آمریکا 143 هزار دانشجوی خارجی با درآمد 30 میلیارد دلار شهریه و آلمان 340هزار دانشجوی خارجی دارد، اما آلمان از دانشجویان خارجی شهریه نمی‌گیرد. عربستان هم 71 هزار دانشجوی خارجی دارد.


تولید 23 درصد مقالات کشور به صورت مشترک در منطقه


سالار آملی با بیان اینکه 23 درصد مقالات کشور به صورت مشترک در منطقه تولید شده است، اضافه کرد: در فعالیت‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در مجموع خیلی ضعف داریم، ولی می‌توانیم به خوبی خود را ارتقا دهیم. در سال 1392 تنها یک دانشگاه ما در بین 301 تا 350 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است، اما در سال 2018 تعداد دانشگاه‌ها به 18 مورد رسیده است. ما رقابت جدی با ترکیه در این زمینه داریم؛ 4 دانشگاه عربستان، 7 دانشگاه مالزی، 17 دانشگاه ترکیه و 13 دانشگاه از ایران در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جای دارند. در مجموعه وزارت علوم 26 هزار دانشجوی خارجی، در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 10 هزار دانشجو و در جامعه‌المصطفی 18 هزار دانشجوی خارجی تحصیل می‌کنند.


وی در پایان گفت: دانشگاه تهران در رأس برنامه‌های مشترک تحقیقاتی با خارجی‌ها قرار دارد و نیز در اعطای فرصت‌های مطالعاتی. تاکنون 853 تفاهمنامه در طول 3 سال گذشته امضا شده است که فقط 376 مورد آنها یعنی 44 درصد اجرا شده است. من به آینده فعالیت‌های بین‌المللی بسیار امیدوارم و زمینه بسیار خوبی در سطح کشور بین نهادها برای بین‌المللی‌سازی آموزش عالی شکل گرفته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته