دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1394 - 10:58
آنا گزارش می‌دهد

ضرورت‌های «افزایش واحدهای درسی» در ترم تابستان دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس پیشین دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز به کار بردن اصطلاح ترم تابستان را اشتباه می‌داند و می‌گوید: «دانشگاه آزاد اسلامی دوره تابستانی برگزار می‌کند تا از امکانات دانشگاه استفاده بهینه شود.» رئیس دانشگاه آزاد تهران غرب نیز معتقد است، کیفیت آموزشی در ترم تابستان وابسته به همکاری دانشجویان است.
کد خبر : 26558

ترم تابستان سال تحصیلی 93-94 دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به دانشگاه‌های دیگر تفاوت‌های چشمگیری دارد. این دانشگاه تعداد واحدهای درسی را که دردوره تابستان ارائه می‌شود،به 10 واحد در مقطع کاردانی و کارشناسی، 6 واحد در کارشناسی ارشد و 4 واحد در دکتری افزایش داد. این رویداد با بازخوردهای متفاوتی روبه‌رو شد.


خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پیش از این در دو گزارش ترم تابستانی دانشگاه، فرصت یا معضل؟ و تاثیر ترم تابستانی بر کیفیت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی از زاویه های مختلف به بررسی آثار این تغییرات بر کیفیت آموزشی دانشگاه پرداخته است. اکنون در سومین و آخرین گزارش دو تن از روسای واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی به بررسی ضرورت‌های اجرای این برنامه پرداخته اند.


دکتر فرهاد حسین زاده لطفی، رئیس پیشین دانشگاه آزاد تهران مرکز و معاون آموزشی جدید دانشگاه آزاد اسلامی درباره ضرورت‌های طرح جدید ترم تابستان و علت اجرای آن در واحد‌های دانشگاه آزاد به آنا گفت: ترم تابستان اصطلاحی است که به اشتباه استفاده از آن رایج شده است. آنچه در طول تابستان توسط دانشگاه برگزار می‌شود دوره تابستان است.








ترم تابستان اصطلاحی است که به اشتباه استفاده از آن رایج شده. آنچه که درطول تابستان توسط دانشگاه برگزار می‌شود دوره تابستان نام دارد.

حسین‌زاده لطفی با تاکید بر استفاده از نام «دوره تابستان» ادامه داد: این دوره طبق روند سال‌های گذشته دردانشگاه اجرا شد با این تفاوت که در سال‌های پیش تعداد واحدهای کمتری به دانشجویان ارائه می‌‌شد اما با توجه به استفاده بهینه از امکانات سخت افزاری و نرم‌افزاری دانشگاه در طول سال،‌ سیاستی اتخاذ شد تا دراین جهت گام‌های موثرتری برداشته شود.


رئیس دانشگاه آزاد تهران مرکز با اشاره به ضرورت تسهیل روند تحصیل دانشجویان بیان کرد: یکی از علت‌های اجرای این برنامه کمک به دانشجویانی بود که در طول ترم نتوانسته بودند تعداد واحد‌های حد نصاب خود را اخذ کنند و نیاز به برنامه‌ای داشتند تا این عقب‌ماندگی را جبران کنند.


وی همچنین اجرای این برنامه را بیشتر برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مفید دانست و تصریح کرد: افزایش واحدهای دوره تابستان در مقطع کاردانی و کارشناسی 10 واحد و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مقادیر ناچیزی بوده است اما باید توجه داشت که احتمال اخذ نکردن واحدها در طول ترم برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نسبت به مقاطع دیگر بیشتر است و این فرصت، امکانی را فراهم می‌کند تا آن‌ها از برنامه درسیشان عقب نمانند.


کیفیت آموزشی در ترم تابستان به همکاری دانشجویان بستگی دارد


دکتر پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تهران غرب، نیز در گفت‌وگو با آنا، درباره تفاوت‌ دوره تابستان با ترم‌های دیگر و ضرورت افزایش واحد دراین ترم بیان کرد: دربرنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی برای ترم تابستان که از سال گذشته اجرا شده است چند نکته مثبت وجود دارد که یکی از آن‌ها جبران عقب ماندن دانشجویانی است که چهار یا دو سال زمان گذاشتند و تعداد کمی از واحدهایشان باقی مانده است. برای این گروه ترم تابستان فرصت مناسبی برای جبران این موضوع است.


رئیس دانشگاه آزاد تهران غرب با اشاره به معضلات دانشجویانی که واحدهای عقب‌افتاده دارند، افزود: دانشجویانی که واحد‌های عقب‌افتاده دارند با مشکلاتی مثل هم‌ زمانی امتحانات یا ارائه نشدن دروسشان درگیر بودند که با افزایش واحد دردوره تابستان تا حد زیادی این مسائل حل شده است.


داداندیش افزایش واحد در ترم تابستان را یکی عوامل تاثیرگذار برحضور دانشجویان در طول تابستان در دانشگاه دانست و گفت: تمام دانشگاه‌های دنیا درطول تابستان به فعالیتشان ادامه می‌دهند. امکانات دانشگاه نباید در طول تابستان بلااستفاده بماند و باید این سرمایه زنده نگه داشته شود بنابراین تشکیل کلاس‌های تابستانی مسبب ادامه حیات دانشگاه در طول تابستان است به خصوص که رفت و آمد دانشجویان به دانشگاه حوزه پژوهش را نیز فعال می‌کند.








تشکیل کلاس‌های تابستانی مسبب ادامه حیات دانشگاه درطول تابستان است به خصوص که رفت و آمد دانشجویان به دانشگاه حوزه پژوهش را نیز فعال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد تهران غرب امسال بیشترین واحد را برای دانشجویان ارائه کرده است خاطرنشان کرد: این موضوع فضای دانشگاه را نسبت به گذشته تغییر داده است و با توجه به اینکه استادان حتی درصورت عدم تدریس در طول تابستان حقوق دریافت می‌کنند این برنامه باعث شده است تا از هزینه‌‌ها درست مصرف و درقبال آن هزینه‌ها خدماتی به دانشجویان ارائه شود.


رئیس دانشگاه آزاد تهران غرب با تاکید بر زمان‌بندی دقیق در دروه تابستان ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی تاکید دارد برنامه درسی عین سرفصل‌ها و با دقت بیشتری ارائه، همچنین طبق یک زمان‌بندی دقیق با همکاری خود دانشجویان این دوره برگزار شود. خوشبختانه دانشجویان امروز به بلوغ فکری رسیده‌اند که درطول ترم تابستان غیبت نکنند تا دراین دوره افت آموزشی نداشته باشند.


داداندیش در پایان تصریح کرد: نظارت دقیق از طرف دانشگاه و استادان برکیفیت آموزش و دانشجویان وجود دارد و طبق گزارشی هم که به تازگی در این باره گرفته شده، تمام موارد با دقت و برنامه‌ریزی پیش رفته است همچنین دانشجویان هم این دروه را جدی گرفتند و خودشان پیگیر کلاس‌هایشان هستند. دانشگاه هم باید در همین جهت سعی کند بهترین سرویس آموزش و پژوهشی را به آن‌ها ارائه کند.


مروری بر نظرات 6 رییس واحدهای جامع دانشگاه آزاد اسلامی نشان می دهد که با وجود برخی نگرانی‌های بجا از تاثیرات احتمالی افزایش واحدهای ارائه‌شده در دوره تابستانی دانشگاه آزاد، در مجموع این اقدام می تواند اثرات مثبتی در کیفیت آموزشی دانشگاه داشته باشد. هر چند این رویکرد جدید مانند اقدامات مشابه، نیاز به بررسی های دقیق کارشناسی و اطلاع رسانی های دقیق به دانشجویان دارد تا در نهایت شاهد اعتلای دانشگاه و آموزش عالی کشور باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته