دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1396 - 09:57

طرح ۱۹ سوال و پاسخ وزیر خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از طرح ۱۹ سوال نمایندگان از وزیر امور خارجه در جلسه کمیسیون، خبر داد و گفت: تعدادی از نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.
کد خبر : 265505

به گزارش حوزه پارلمانی خبرگزاری آنا، سیدحسین نقوی‌حسینی در توضیح جلسه دیروز (یکشنبه 13 اسفند) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه جلسه با حضور ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخگویی به 19 سوال چهارده نفر از نمایندگان تشکیل شد، گفت: نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات سوال خود را در خصوص اقدام وزارت امور خارجه در مقابل همایش فرهنگی حکیم نظامی توسط دولت آذربایجان، اعطای تابعیت به مهاجران به ایران و عملکرد وزات امور خارجه در مقابل اصرار کنسولگری عراق نسبت به صدور ویزا در زمان اربعین از طریق دفاتر غیرقانونی در جلسه مطرح شد.


نماینده مردم پیشوا و ورامین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آقای ظریف در پاسخ به سوال پژمانفر گفت که مقابله با اینگونه اقدامات و ربایندگی فرهنگی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که ما آن مسیرها را می‌رویم ولی اینکه مفاخر ایران موجب هویت سایر کشورها می‌شود، موجب افتخار ماست. وی تاکید کرد که وقتی همه اشعار نظامی فارسی است و یک کشور دیگر می‌آید او را عامل هویت خود می‌داند، هویت ایرانی و فارسی نظامی را تغییر نمی‌دهد ولی ما اقدامات خود را انجام داده ایم، در این مورد پژمانفر از پاسخ وزیر امور خارجه قانع نشد.


وی افزود: وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دوم پژمانفر یادآور شد که در چارچوب فرامین مقام معظم رهبری و قانون تابعیت به مسئولان تابعیت داده شده ولی اگر کسی تابعیت قبلی خود را بخواهد حفظ کند، نمی‌توانیم تابعیت دهیم، به متقاضیان هم یا تابعیت داده می‌‎شود و یا اقامت دائم با تشخیص کمیسیون‌های تخصصی مربوطه، تصمیم‌گیری در این مورد به بعد موکول شد.


نقوی حسینی ادامه داد: ظریف در مورد سوال سوم وزیر امور خارجه گفت که اصرار و تاکید وزارت خارجه بر صدور ویزا از مجاری قانونی است اما صدور ویزای کشور دیگر از اختیارات همان کشور است، پژمانفر از پاسخ وزیر در این مورد قانع شد.


این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: سیده فاطمه حسینی همچنین سوال خود را اینگونه مطرح کرد که چرا اقدامات شایسته‌ای برای حضور پررنگ بانوان ممتاز و متخصص در جایگاه های ارشد وزارت خارجه صورت نگرفته است، لذا ظریف در پاسخ گفت که انتقاد و سوال شما وارد است و حضور بانوان در وزارت امور خارجه خوب نیست ولی ما معاون وزیر خارجه، سخنگوی وزارت خارجه و سفیر زن منصوب کردیم و در حال حاضر سه سفیر زن دیگر هم پیشنهاد کردیم و در سطح روسای ادارات هم چندین نفر از بانوان را معرفی کردیم، در ادامه حسینی از پاسخ وزیر قانع شد.


وی در توضیح سوال پنجم که توسط فلاحت پیشه مطرح شد، گفت: این نماینده سوال خود در خصوص بسته ماندن مرزهای استان کرمانشاه و آثار زیانبار آن بر منافع ملی کشور را مطرح کرد اما از پاسخ وزیر قانع شد. سوال ششم را نیز حاجی دلیگانی مطرح کرد که قرار شد بعدا اعلام نظر شود. در ادامه سوال هفتم را سیدعلی ادیانی مبنی بر اینکه علت عدم اجرای کامل شرایط مطروحه 9 گانه از سوی مقام معظم رهبری و شرایط مندرج در مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص برجام چیست را مطرح کرد و وزیر امور خارجه گفت که ما در چارچوب و تحت نظارت هیات نظارت عمل کردیم که گزارشات آن ارائه شده است.


نقوی حسینی با بیان اینکه ادیانی پس از دریافت گزارش مکتوب اظهارنظر خواهد کرد، گفت: سوال هشتم توسط مرادی نماینده قروه مطرح شد، وی دلیل عدم تبدیل قطعنامه 598 به معاهده فیمابین دولت عراق و ایران را سوال کرد و ظریف در پاسخ گفت که ما همه تلاش خود را بر اجرایی شدن تعهدات 598 به کار گرفته و در آینده هم خواهیم بود، لذا مرادی از پاسخ وزیر قانع شد.


وی ادامه داد: سوال نهم را محمودزاده نماینده مهاباد مطرح کرد و گفت که دلیل سستی و عدم رسیدگی دولت به وضعیت ملوانان کشتی سانچی چه بود، محمودزاده یادآور شد که چرا در این حادثه که هشت روز بعد از آن کشتی ما غرق شد، چینی ها کشتی خود را مدیریت کردند و رئیس جمهور هم 6 روز بعد به موضوع ورود پیدا کرد، ضمن آنکه وزیر خارجه هم 4 روز بعد به موضوع وارد شد. در این زمنیه ظریف گفت که ما در همان لحظه و همان روز تصادف در محل حادثه حضور یافت و سرکنسول ما در تمام مراحل پای کار بوده و ستاد بحران در وزارت خارجه تشکیل شد ولی در هیات دولت و با دستور رئیس جمهور قرار شد ستاد بحران با ریاست آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شود.


نمیانده مردم پیشوا و ورامین در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ظریف تاکید کرد که هیچ گزارشی مبنی بر تعلل چینی‌ها نه دیدیم و نه به آن رسیده ایم، با این حال در ادامه محمودزاده از پاسخ وزیر قانع نشد و پاسخ خود را به دریافت گزارش کمیته هم ارجاع نداد.


وی تصریح کرد: در ادامه سوال دهم و یازدهم از طرف کریمی قدوسی در خصوص وجود 260 زندانی ایرانی در کشور ترکمنستان و عدم تلاش دستگاه دیپلماسی کشور برای حل مشکل چیست، مطرح شد و وزیر خارجه در پاسخ گفت که ما همه تلاش خود را برای آزادی زندانیان به کار گرفتیم و در آینده هم خواهیم کرد. آزادی زندانیان ایرانی در کشورهای دیگر موضوع مهم و مورد پیگیری دائمی ماست و هر اقدامی لازم باشد انجام می شود، کریمی قدوسی از پاسخ وزیر امور خارجه قانع نشد و سوال بعدی کریمی قدوسی نیز در مورد ماهیت باند نیویورک و نقش ظریف در شکل گیری این باند که تلاش می‌کرده راه نفوذ آمریکا را در ایران انقلابی و اسلامی باز کند، مطرح شد.


نقوی افزود: کریمی قدوسی از پاسخ وزیر در مورد سوال دوم خود نیز قانع نشد، سوال دوازدهم را علیرضا بیگی نماینده تبریز مبنی بر اینکه بلاتکلیفی برخی از سفارتخانه‌ها و عدم حضور سفرا در حوزه ماموریتی و دخالت برخی افراد صاحب نفوذ در معرفی سفیر، مطرح کرد و وزیر خارجه هم در پاسخ گفت که حمید ناطق نوری 4 سال مشاور بنده بوده، در اداره کل اروپا کار کرده و ما وی را بررسی کردیم، توانمندی‌های لازم را داشت ولی با مشکلی روبرو شد که آن هم حل شد. انتخاب ایشان هیچ ارتباطی با نسبت وی با آقای ناطق نوری نبوده و ایشان هیچ دخالتی نداشته است. وی نیز خودش اعلام انصراف کرد. ایشان مشکلی برای سفیر شدن ندارد. در ادامه جلسه آقای علیرضا بیگی هم از پاسخ وزیر قانع نشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته