دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 بهمن 1396 - 10:33
وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری مطرح کرد؛

اجرای تنها 30 درصد از سند تحول بنیادین/ حذف آزمون به معنای فراموش‌کردن دانش‌آموزان تیزهوش نیست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محور تمامی فعالیت ها در آموزش و پرورش سند تحول است، تاکید کرد: در پایش اجرای سند تحول مشخص شده که ۳۰ درصد سند تحول اجرا شده، اما ما از این درصد پیشرفت راضی نیستیم.
کد خبر : 261586

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سیدمحمد بطحایی در نشست خبری که صبح روز یکشنبه برگزار شد، در خصوص اقدامات این وزارتخانه توضیح داد: محور تمامی فعالیت‌ها در آموزش و پرورش سند تحول است و این سند نقشه راه وزارت آموزش و پرورش است.


وی تاکید کرد: در پایش اجرای سند تحول مشخص شده که ۳۰ درصد سند تحول اجرا شده، اما ما از این درصد پیشرفت راضی نیستیم زیرا در بخش کیفی اجرای سند دارای مشکل هستیم.


بطحایی با بیان اینکه شورای راهبردی سند تحول تا قبل از پایان سال ۹۶ شروع بکار خواهد کرد، افزود: همچنین در بخش نیروی انسانی و تجهیزات پیشرفتمان مطابق سند نبوده و درصد پیشرفت کمتری را این دو مورد داشته‌ایم.


وزیر آموزش و پرورش در خصوص اجرای برخی وعده‌های قبلی که به فرهنگیان داده بود، گفت: تلویزیون تعاملی سینا که راه ارتباطی ذی نفعان آموزش و پرورش با این وزارتخانه هست، راه‌اندازی شده و در این بحث به دنبال این هستیم تا با همسویی با خانواده‌ها و ارتباط با آنها بتوانیم فاصله بین وزارتخانه و خانواده‌ها را کاهش دهیم.


وی اضافه کرد: آموزش و پرورش دارای سرمایه عظیم نیروی انسانی است. درحدود یک میلیون و هفتصد هزار نیروی شاغل و بازنشسته در این دستگاه داریم که باید آنها را در تصمیم گیری‌ها مشارکت دهیم برای این مورد، دو کار را شروع کردیم، اول انتخاب نماینده معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان و دوم، طراحی سامانه‌ای برای انتخاب مدیران مدارس توسط معلمان و همکاران.


بطحایی تصریح کرد: هر دو این کارها را باید قدمی کوچک در مشارکت معلمان دید و باید بصورت تمرین برای گام‌های بزرگتر به این دو برنامه توجه کرد.


حذف آزمون از دوره ابتدایی


وی درباره حذف آزمون‌ها از دوره ابتدایی، افزود: کودکان ما در دوره ابتدایی از حیث شخیصتی، روانی و ذهنی به جایی نرسیدند که تحت تاثیر استرس فراوان آزمون‌ها و زیر بار حجم کتابهای فراوان قرار بگیرند. خانواده‌ها برای پذیریش کودکانشان در آزمون‌ها در موسسات ثبت نام و آنها را درگیر آزمون و کتاب‌های متعددی قرار می‌دهد این در حالی است که این امر باعث می‌شود آنها نتوانند مهارت‌های زندگی و کنار هم زیستن را تمرین کنند.


بطحایی با بیان اینکه حذف آزمون به معنای فراموش کردن دانش‌آموزان استعداد برتر نیست، یاد آور شد: راه شناسایی استعداد برتر دانش‌آموزان، آزمون نیست ما باید با روش‌های دیگری این کار را انجام دهیم؛ امیدواریم با مشارکت اصحاب رسانه و اشاعه فرهنگ تعلیم و تربیت بتوانیم قدم‌های جدی در این مسیر برداریم.


بطحایی تصریح کرد: متاسفانه آزمون‌ها فرصت کودکی و شادابی و نشاط را از کودکان گرفته است، البته تنها عامل این امر آزمون نیست اما می‌توان گفت آزمون‌های مدارس تیزهوشان تاثیر بسیاری دارد.


عوامل بازگشت نشاط به دانش‌آموزان


سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه بازگشت شادابی و نشاط صرفا با حذف آزمون از دوره ابتدایی محقق نمی‌شود، گفت: حذف آزمون صرفا موجب بازگشت شادابی و نشاط نمی‌شود، زیرا این امر به عوامل بسیاری از جمله محیط آموزشی، معلم، برنامه درسی و... بستگی دارد.


وی افزود: متاسفانه کمبود فضا و برنامه‌های درسی در مواردی حتی موجب افسردگی دانش آموزان شده است، اما اگر بخواهیم تمام عوامل گرد هم آیند تا برنامه ها را اجرا کنیم عملا امکان‌پذیر نخواهد بود.


وی افزود: سند تحول بنیادین به صورت یکپارچه تمام عوامل را در کنار یکدیگر تعریف کرده است که ما اگر بتوانیم این سند را به صورت متوازن اجرا کنیم مشکلات برطرف خواهد شد.


وزیر آموزش و پرورش در ادامه در خصوص کمبود نیروی انسانی، تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش به خصوص طی ۴ سال آینده است. البته طی ماه‌های آینده اطلاعیه جذب نیرو منتشر خواهد شد و ۱۸ هزار نیرو پس از برگزاری آزمون پذیرفته و دوره‌های آموزشی را طی خواهند کرد.


وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص تصمیمات وزارتخانه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: راه‌اندازی تلویزیون یکی از راه‌های اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی خانواده‌ها است. که در حوزه آسیب‌های اجتماعی ۱۰‌برنامه در نظر گرفته شده تا خانواده‌ها در خصوص آنها آشنا و آگاه با وزارتخانه ارتباط واشته باشند.


بطحایی درخصوص نگرانی برخی نمایندگان و خانواده‌ها در خصوص حذف آزمون از دوره ابتدایی، گفت: بنده حضوری به برخی نمایندگان توضیحاتی را ارائه کردم، اما بعد از صحبت آنها اعلام کردند که باید این مباحث برای تمام نمایندگان و مردم ارائه شود.


وی افزود: من به همراه تعدادی از نمایندگان فردا در مجلس حضور خواهیم داشت و توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد که ‌نمایندگان و مردم می‌توانند نظرات خود را به ما انتقال دهند.


وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص توزیع شیر در مدارس، گفت: وضعیت خزانه مناسب نیست و با مشکلاتی همراه است و تا امروز هنوز چشم‌انداز روشنی برای تحقق درآمد دیده نمی‌شود. البته برای توزیع شیر ما و وزارت بهداشت پیگیری‌های بسیاری انجام داد‌ه‌ایم، اما تا درآمد آن محقق نشود ما زیربار انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان نخواهیم رفت.


وزیر آموزش و پرورش درادامه درخصوص جایگزینی طرح شهاب برای شناسایی دانش‌آموزان استعدادهای برتر، یادآور شد: ما فعلا در دوره متوسطه اول هم‌چنان برگزاری آزمون برای ورود به مدارس غیردولتی را خواهیم داشت، اما سال آینده بر گزاری آزمون طرح شهاب از پایه چهارم به پایه هفتم منتقل خواهد شد که در این زمینه نقص وجود دارد، اما ما تجربه مناسبی داشته‌ایم.


بر گردش مالی موسسات نظارت داریم


وی در خصوص نظارت بر گردش مالی موسسات آموزشی و نشریات کمک آموزشی، بیان کرد: ۴ درصد از درآمد این موسسات باید برای افزایش عدالت آموزشی در اختیار آموزش‌و‌پرورش قرار بگیرد که ما بر عملکرد مالی موسسات دارای مجوز از آموزش‌و‌پرورش نظارت و مطالبات را اخذ می کنیم.


تا حد امکان تعطیلی‌ها را جبران می‌کنیم


بطحایی در ادامه با توجه تعطیلی مدارس به دنبال شرایط آب و هوا، تصریح کرد: متاسفانه امسال وضعیت مناسبی نداشتیم البته تلاش می‌شود این تعطیلات جبران شود اما به دلیل اینکه پایان سال تحصیلی خرداد ماه تعیین شده شاید در برخی موارد نتوانیم موفق عمل کنیم.


وی در ادامه در خصوص عملکرد مدارس طبیعت یادآور شد: عملکرد این مدارس مناسب گزررش شده است و ما در تلاش هستیم این مدارس گسترش یابد.


افزوده شدن ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در رشته‌های مهارتی


وزیر آموزش‌و‌پرورش در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه امسال ردیف بودجه‌ای که برای توسعه و تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته شده اختصاص پیدا نکرده است، آیا برای تحقق یکی از اهداف سند تحول مبنی بر افزایش دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش دچار مشکل نخواهیم بود، گفت: سال آینده ۳۰۰ هزار دانش‌ آموز به جمعیت دانش‌آموزی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش افزوده می‌شود و ما به شدت دچار مشکل کمبود بودجه خواهیم بود اما تمام بودجه مورد نیاز ما از این ردیف بودجه تامین نمی‌شود و امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس شاهد کاهش مشکلات باشیم.


بطحایی در ادامه در خصوص مصوبه حذف آموزش زبان انگلیسی از دوره ابتدایی، گفت: این مصوبه جدید نیست و در برنامه رسمی آموزشی، آموزش زبان خارجی برای دوره ابتدایی وجود ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته