دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1396 - 10:55
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد:

«سلامت» رفاه کامل جسمی، روحی و اجتماعی است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی (ره) یزد، هدف پزشکی را حفظ و ارتقای سطح سلامت و آن را نابرابر با بیمارنبودن دانست.
کد خبر : 259068

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر سیده مهدیه نماینده، سلامت را مساوی با عدم بیماری ندانست و اظهار کرد: «آنچه مسلم است هدف پزشکی و سیستم‌های بهداشتی ارتقای سطح سلامت است. اگر بخواهیم سلامت را تعریف کنیم دقیقا مساوی با عدم بیماری نیست؛ سلامت یک رفاه کامل جسمی، روحی و اجتماعی است و اینکه فرد را به بالاترین کارایی که به صورت بالقوه دارد رساند. هدف سیستم‌های بهداشتی و حتی درمانی رساندن مردم به این سطح از سلامت است. اخیرا علاوه بر اینکه سیستم‌ها دارند بر روی کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌ها کار می‌کنند، روی افزایش کیفیت زندگی نیز تمرکز میکنند. یعنی یکی از اهداف اصلی ما کاهش ابتلا به بیماری یا اینکه افزایش طول عمر است و مهم تر از آن این است که کیفیت زندگی خوبی داشته باشیم.»


اپیدمیولوژیست و متخصص طب پیشگیری، تصویر و تصور هر فرد در جامعه از سلامت را متفاوت دانست و گفت: «هر فردی تصورش از سلامت متفاوت است اما آنچه مسلم است باید یک درجه از سلامت جسمی، روحی و اجتماعی را در بر بگیرد. در هر صورت اگر به این سه عامل دست یابد احساس خوب بودن خواهد داشت. ما نیز باید در این جهت برنامه ریزی کنیم تا فرد از وقتی دنیا می‌آید رشد خوبی داشته باشد، بیمار نباشد و استعدادهایش هم پرورش یابند.»


وی افزود: «در این راستا ابتدا باید بیماری‌ها را بشناسیم و بدانیم بر اثر چه عواملی ایجاد می‌شوند و اینکه چگونه باید از ابتلا افراد به آن بیماری‌ها جلوگیری کنیم و در نهایت باید به این آگاهی پیدا کنیم که افراد احساس خوب بودن داشته باشند.»


عضو هیأت علمی دانشگاه شهید صدوق در مورد ویژگی های سبک زندگی سالم گفت: «یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سبک زندگی تغذیه است، در واقع نیاز به انرژی و غذا از مهمترین نیازهای پایه است و سنگ بنای اکثر بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غیر واگیر تغذیه ناسالم است. علاوه بر آن انسان نیاز به تحرک بدنی دارد که از خیلی بیماری‌ها جلوگیری می کند.»


هر فردی تصورش از سلامت متفاوت است اما آنچه مسلم است باید یک درجه از سلامت جسمی، روحی و اجتماعی را در بر بگیرد. در هر صورت اگر به این سه عامل دست یابد احساس خوب بودن خواهد داشت. ما نیز باید در این جهت برنامه ریزی کنیم تا فرد از وقتی دنیا می‌آید رشد خوبی داشته باشد، بیمار نباشد و استعدادهایش هم پرورش یابند

وی افزود:‌ «فردی که تغذیه مناسب و تحرک بدنی خوبی دارد برای سلامت کامل باید استرس‌ها را هم کنترل کند. نحوه برخورد ما با استرس‌ها یکی آیتم‌های مهم سبک زندگی است به جز مواردی که مطرح شد فرد برای حفظ سلامت خود نباید مواد سمی (مثل دخانیات) مصرف کند که این خودش یکی از سبک‌های صحیح زندگی است. مصرف الکل و اعتیادآورهای روانی مثل اعتیاد به اینترنت، بازی‌های کامپیوتری و یا اعتیاد به هر چیزی که مانع از رشد فرد بشود باید بررسی شود و این عوامل کاملا شناخته و کنترل شوند به همین دلیل وقتی کسی اعتیاد به یک رفتار خاص دارد و یا رفتارهای وسواسی و یا انواع اختلالات روانی که می‌تواند فرد را از رشد دور کند باید در مورد سبک زندگی سالم و آسیبی که به آن وارد خواهد شد از آن نام برد.»


عضو هیأت علمی دانشگاه شهید صدوق ادامه داد: «فردی که همه اینها را رعایت می‌کند شواهد نشان می‌دهد تا 70 درصد از ابتلا به بیماری‌ها مصون می‌ماند و یا اینکه سن ابتلا به بعضی بیماری‌ها به تاخیر می‌افتد و حتی در صورت ابتلا بهبودی آن سرعت می‌یابد.»


نماینده خواستار افزایش سواد سلامت افراد جامعه شد و گفت: «قرن 21 دارد به سمت خود مراقبتی پیش می رود؛ فرد باید تا حدی بیماری را بشناسد و خود مراقبتی انجام بدهد به طور مثال از روش مصرف داروها آگاه باشد، و اگر فرد سالم است بتواند از سلامتش مراقبت کند به عبارت دیگر افراد باید سواد سلامتشان را افزایش دهند. ماباید جامعه را به سمتی ببریم که مردم یادبگیرند تعریف سلامت را بدانند و عوامل تهدید کننده را بشناسند و از رو در رو شدن با آنها پیشگیری کنند و راهی نیست جز اینکه سبک زندگی سالم را به جامعه آموزش دهیم.»


عضو هیأت علمی دانشگاه شهید صدوق ادامه داد: «سیاستگذاران سلامت باید به مردم کمک کنند تا عادت‌های درست را الگوی زندگی خود قرار دهند و به آن سمت پیش بروند.»


وی بیان کرد:‌ «دیده شده در مناطقی که شهرداری در ایجاد فضاهای سبز مناسب برنامه‌ریزی داشته است تحرک بدنی ساکنین آن منطقه بیشتر و مناسب‌تر بوده است. در واقع نحوه شهرسازی و سیاستگذاری باید به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند فضاهایی را برای تحرک بیشتر داشته باشند. سیستم حمل و نقل عمومی باید به‌گونه‌ای باشد که نیازهای رفت و آمد مردم را به‌طور قابل قبولی پوشش دهد تا مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و تحرک بیشتری داشته باشند. به‌طور کلی جامعه باید به سمت تحرک، پویایی، و زندگی سالم پیش برود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته