دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 بهمن 1396 - 07:52
21 بهمن به روایت تاریخ؛

دفاع مردم از همافران در برابر دست‌نشانده‌های طاغوت

مردم در خیابان دوم نیروی هوایی، در حمایت از همافران و نیروهای در محاصره گارد جاویدان تظاهرات کردند.
کد خبر : 258799

گروه سیاسی خبرگزاری آنا_آرزو نوروزجم: ساعت از بامداد گذشته ، بیست و یکمین روز از بهمن ماه رسید ، حول و حوش خیابان تهران‌نو همچنان پر سرو صداست .


مردم هنوز هم جلوی پادگان دوشان تپه جمع شده اند و شعار می‌دهند، حلقه محاصره نیروهای گارد جاویدان تنگ‌تر می‌شود.



جنگ خیابانی میان همافران و گارد جاویدان از اعلام رادیو برای پخش مراسم ورود امام خمینی به تهران شروع شد، همافران تصویر حضرت روح الله را که دیدند الله اکبر سر دادند وهمین شد مجوز حمله برای نیروهای گارد و تیراندازی .


یکی از سربازها توانست فرار کند و گزارش های درگیری داخل پادگان را به مردم بگوید ،‌ تعدادی اسلحه به همراه او از پادگان خارج شد به این ترتیب اولین سلاح ها به دست مردم افتاد.


از دفتر حضرت امام کسب تلکیف کرده بودند خبر رسیده بود که مردم در خیابان بمانید، سرمای هوا زیر صفر است و مردم برای گرم نگه داشتنشان لاستیک‌های فرسوده را آتش زدند.



نیمه‌های شب هم صدای تیرهای هوایی ماموران حکومت نظامی به گوش می‌رسد تا مردم را متفرق کنند و در نهایت ترساندن مردم به درگیری و به رگبار بستن انها ختم می‌شود.


ساعت 9 صبح است و مردم در خیابان دوم نیروی هوایی، در حمایت از همافران و نیروهای در محاصره گارد جاویدان تظاهرات کردند.


چند تانک و زره پوش های ارتش در خیابان فرح آباد که برای جنگ با نیروی هوایی می‌رفتند به دست مردم از کار افتاد. مردم هم ماشین های شخصی خودشان را پر از ملافه سفید و غذا و دارو کردند و به سمت پادگان‌های نیروی هوایی راه افتادند .


رنگ و روی خیابان ها در حال تغییر کردن و است و مردم کوچه و خیابان مشغول سنگر سازی ، ساکنان خیابان پیروزی با شن و ماسه سنگر درست می‌کنند و ماشین هایی هم لاستیک کهنه و تنه درخت می‌آورند. پشت بام خانه‌های اطراف خیابان، به‌خصوص، «خیابان دماوند» و «پیروزی» نیز سنگربندی شد.



فرماندار نظامی وقت تهران اعلامیه چهلم خود را صادر کرد، او اعلام کرده بود ساعات حکومت نظامی از ساعت چهار و نیم بعدازظهر تا پنج صبح اضافه شده است .


چند ساعت بعد با شدت گرفتن درگیری ها و حمله های مردم به کلانتری ها و پادگان ها فرماندار نظامی تهران اعلام کرد قرار منع عبورو مرور تا ساعت 12 ظهر ادامه دارد .


با اضافه شدن 5 ساعت دیگر به ساعات منع عبور و مرور تقریبأ همه مردم به این نتیجه رسیدند که یک کودتا در راه است، خیلی از مردم آن روز گفته بودند با این اتفاق مطمئن شدیم ، 15 خردادی دیگر با ابعاد بسیار گسترده‌تر در انتظار ما خواهد بود.



بعد از اعلام ساعات حکومت نظامی حضرت امام خمینی اعلام می‌کند ساعات اعلام شده منع رفت و آمد از سوی فرماندار نظامی تهران ملغی است و برقراری و رعایت حکومت نظامی امروز (21 بهمن 57) خدعه و خلاف شرع است.


ایشان همچنین به نیروهای گارد جاویدان اخطار دادند که اگر دست از این برادر کشی بر ندارند و به محل خود برنگردند ... تصمیم آخر خود را به امید خدا می گیرم.



سر و صدای درگیری ها و نآرامی های شرق تهران به گوش بختیار هم رسید، نخست وزیر شاهنشاهی ایران در مجلس سنا اعلام کرد که حاضر است با نیروهای انقلاب مذاکره کند .


ستاد امام با بلندگو لغو اعلامیه های فرمانداری نظامی ( منع رفت و آمد ) را در سطح تهران اعلام کردند.


کلانتری های 9و10 و 11و 14 و 16 و 26 و همچنین کلانتری نارمک به دست مردم سقوط کرد.


در خیابان سپه تهران هم ، تیپ زرهی قزوین که برای تقویت نیروی دفاعی حکومت نظامی وارد تهران شده بود، با مقاومت سخت مردم مواجه شد.



از طرف فرماندار نظامی تهران دستور العمل های جدیدی برای یگان های نظامی می‌رسد.


سپهبد رحیمی، طی دستوری از آنها خواست تا بی درنگ کلیه رهبران نهضت را دستگیر و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل نمایند.


لیستی هم از افرادی که باید بازداشت شوند به همراه این دستور العمل الصاق شد. در رأس این لیست آمده بود امام خمینی، آیت الله طالقانی و مهدی بازرگان باید بازداشت شوند.


شورای امنیت، با حضور بالاترین مقامات ارتش 6 بعداز ظهر جلسه ای برای بررسی اوضاع کشور تشکیل داد .


درگیری های خیابان تهران نو و نارمک تا حدی می‌رسد که آیت الله طالقانی پیغام می‌فرستد و به نیروهای نظامی میگوید به سربازخانه ها برگردید.


مهدی بازرگان هم به اعلام ساعات حکومت نظامی واکنش نشان می‌دهد و اعلام می‌کند، اعلامیه حکومت نظامی یک توطئه است. او همچنین تأکید می‌کند شاه از ایران رفته و دیگر باز نمی‌گردد.



از خیابان تهران نو ، به سمت غرب تهران هم ابستن خیلی از حوادث و درگیری هاست،‌ جلوی دانشگاه تهران پر از جمعیت انقلابی است، صدای آژیر آمبولانس‌ها هر لحظه در خیابان انقلاب به گوش می‌رسید و اجساد شهدا و مجروحان، در حال انتقال به بیمارستان‌ها بود، افرادی که سوار قسمت عقب آمبولانس‌ها بودند با دست‌ها و لباس‌های خونین، برای باز شدن راه فریاد می‌کردند.



خبر درگیری ها و کشتار همافران و مردم تهران، به تبریزی ها هم رسید، همین کافی بود تا مردم آذربایجان هم به خیابان ها بریزند و شعار دهند «کودتا را به ضدکودتا تبدیل می‌کنیم».



بعد از این اتفاقات حضرت امام اعلام می‌کنند که من هیچ سخنگویی ندارم.


از سوی دیگر هم بانک های غربی برای سرمایه هایی که در دوران حکومت شاه پهلوی در ایران سرمایه گذاری کرده بودند، ابراز نگرانی می‌کنند.


کیسینجر در آمریکا طی صحبت هایی می‌گوید :بی تصمیمی کارتر باعث سقوط شاه شد.



روزنامه‌های آن روز تهران گزارشهای متعددی را از آن شب پر حادثه تا حوالی ظهر 21 بهمن گزارش کردند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته