مصطفی کیایی: پدرم آتشنشان بود/ محسن کیایی: حالمان خوب است که برای آتشنشانان فیلمی ساختیم
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، وقتی ساعت 8 صبح روز سیام دیماه ساختمان پلاسکو آتش گرفت، کسی فکر نمیکرد، چند ساعت بعدش دیگر پلاسکویی در کار نباشد؛ از این آتشسوزیها در تهران زیاد اتفاق افتاده بود و آتشنشانها موفق شده بودند، آتش را خاموش کنند. همین سه سال قبلش بود که یک تولیدی لباس، چند چهار راه بالاتر از پلاسکو، نبش خیابان آذربایجان آتش گرفته بود، اگرچه دو زن در آن حریق کشته شدند اما آتشنشانان تلاش خودشان را کردند تا ساختمان در آتش نسوزد و آتش به جای دیگری سرایت نکند. اما در مورد پلاسکو همه چیز تفاوت داشت. غول آهنی خیابان جمهوری، در ساعتی به تلی از آتش و آهن و آوار تبدیل شد. خودش که نابود شد، 16 آتشنشان را هم با خود برد.
یکسال بعد، فیلم «چهارراه استانبول» شد یادآوری از همان روز تلخ. در یک سال گذشته، برنامههای زیادی درباره پلاسکو برگزار شده، اما فیلم «مصطفی کیایی» و روایتش از حادثه «چهار راه استانبول» روایت دیگری بود.
در ششمین روز از برگزاری جشنواره فجر، فیلم «چهار راه استانبول» با حضور مصطفی کیایی، کارگردان فیلم و محسن کیایی، بازیگر این فیلم، در تالار ایوان شمس برای آتشنشانان و خادمان شهر، اکران شد؛ اگرچه تعدادی از آتشنشانان برای اکران فیلم آمده بودند، اما همکارانشان با همه توان در حال مبارزه با آتش در ساختمان وزارت نیرو بودند. ساختمانی که هم سنش به اندازه پلاسکو است، هم معمارش، معمار ساختمان پلاسکو است و هم حالا آتشش و احتمال تخریب ساختمان 51 سالهاش، دارد یادآور پلاسکو میشود.
«چهارراه استانبول» روایتی از زندگی دو نفر از کارگران تولیدیهای پلاسکو است که زندگیشان با این حادثه گره میخورد؛ تا پای مرگ میروند اما تقدیر چیز دیگری برایشان رقم زده است ... فیلم داستان پر کشش و جذابی دارد. بازی روان «بهرام رادان» و خوشمزگیهای «محسن کیایی» در طول فیلم، گاهی صدای خنده تماشاچیان را بالا میبرد اما فیلم که به 8 صبح روز سیدی ماه 95 میرسد، سالن دیگر ساکت میشود؛ یادآوری تلاشها و دلسوزیهای آتشنشانان حادثه پلاسکو که نقش فرماندهشان را «مهدی پاکدل» بازی کرده، همه را درگیر فیلم میکند. ماجرای فیلم که به ساعت 11 صبح روز حادثه و فروریختن پلاسکو میرسد، حال و هوای سالن نمایش هم عوض میشود. کمکم صدای گریه و هق هق آتشنشانان که به یاد همکارانشان افتادهاند، و حتی خانوادههای آتشنشانان، فضای سالن را کامل عوض کرده بود. فیلم با همه کش و قوسش به پایان رسید و تشویقهای پایان فیلم، حاکی از این بود که آتشنشانان و خادمان شهر، از ساخته جدید مصطفی کیایی راضی بودند.
هنوز هم تحت تاثیر حادثه پلاسکو هستیم
بعد از نمایش فیلم، محسن کیایی، بازیگر این فیلم درباره حس و حال بازیگران به هنگام بازی در این فیلم به خبرنگار آنا گفت: ما هنوز هم وقتی این صحنهها را در هر جایی میبینیم، تحت تاثیر قرار میگیریم چون حادثه پلاسکو اتفاقی بود که همه ما را ناراحت کرد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این فیلم را بسازیم.
وی ادامه داد: زمانی که در حال ساخت این فیلم بودیم، حالمان خوب بود چون برای آتشنشانان کاری را انجام دادیم. در واقع ما از تمام توان و امکاناتی که در سینما بود، استفاده کردیم تا فیلم به حادثه پلاسکو نزدیک باشد.
پدرم یک آتشنشان بود
در ادامه مصطفی کیایی، کارگردان «چهارراه استانبول» هم ضمن اعلام خوشحالی از اینکه توانسته است فیلمش را در کنار بانیان اصلی ساخت این فیلم ببنید، به خبرنگار آنا گفت: دیدن این فیلم با آتشنشانان بسیار خوب بود.
وی تاکید کرد: برای من جذاب بود که ببنیم فضای اینجا بعد از تماشای فیلم چگونه است و باید منتظر واکنشها باشیم.
کیایی با بیان اینکه قبل از اینکه این فیلم ساخته شود کار تحقیقاتی زیادی انجام دادیم، تصریح کرد: با آتشنشانانی که در محل این حادثه حضور داشتند صحبت کردیم. در واقع هم قبل از تولید و همین طور زمان تولید با آتشنشانان همگام بودیم و مامورانی که در حادثه پلاسکو بودند، در کنار ما حضور داشتند و ما تصاویر را به کمک آنها بازسازی میکردیم.
کارگردان فیلم «چهارراه استانبول» ادامه داد: بازیگران هم وقتی این صحنهها را بازی میکردند، تحت تاثیر قرار میگرفتند و وقتی وقایع حادثه را از زبان آتشنشانان میشنیدیم برایمان بسیار نارحت کننده بود و تلاش میکردیم تا این حس را در فضای فیلم به وجود آوریم.
وی در پاسخ به این سوال که پیش از این تا چه اندازه با فضای و شرایط سخت کاری آتشنشانان آشنایی داشتید، گفت: پدر من در جوانی آتشنشانان بودند و آشنایی کاملی با شرایط کاری آتشنشانان داشتم.
انتهای پیام/