دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1396 - 07:31
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

اشتغال با بخشنامه‌های دولتی و تزریق پول ایجاد نمی‌شود/ حل مشکلات اقتصادی با بخش خصوصی آزاد

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس گفت: اگر فعالیت بخش خصوصی را تسهیل نکنیم تا این بخش به راحتی کار کند، تصور نمی‌کنم بتوانیم با بخشنامه‌های دولتی و تزریق پول دولتی مساله اشتغال را حل کنیم.
کد خبر : 256313

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، با بیان اینکه مشکل اشتغال در سال 97 حل نخواهد شد، عنوان کرد: به همان میزانی که دولت ایجاد شغل می کند ( 600 تا 750 هزار شغل)، بر عدد بیکاران نیز اضافه می شود.


وی افزود: برای حل مشکل اشتغال نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش های تولیدی و عمرانی داریم. اقتصاد باید از حالت رکود خارج شود تا بتوانیم اشتغال پایدار و واقعی ایجاد کنیم. با توجه به شرایط منطقه و کشور بعید می دانم این اتفاق بیفتد و بتوانیم اقتصاد را به طور کامل از رکود خارج کنیم. ضمن اینکه باتوجه به درصد بودجه عمرانی که برای سال آینده در نظر گرفته شده هم نمی توانیم رکود را از بین ببریم.


نماینده تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس با بیان اینکه در سال 97 اشتغال در برخی حوزه‌ها دوران خوبی را سپری خواهد کرد، گفت: یکی از این حوزه ها، حوزه اشتغال روستایی است که با توجه به مصوبه مجلس در برنامه ششم توسعه و یک و نیم میلیارد دلاری که مقام معظم رهبری اجازه دادند از صندوق ذخیره ارزی مصرف شود، تصور می کنم طی برنامه پنج‌ساله اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد.


رحیمی جهان آبادی اضافه کرد: درواقع در سال 97 برای ایجاد اشتغال رقمی نزدیک به 22 هزار میلیارد تومان پول به مناطق روستایی تزریق می شود که در حال حاضر مطالعات آن آغاز شده است.


وی ادامه داد: البته اینکه در شروع سال آینده چه اتفاقاتی رخ دهد، اینکه دولت توانایی خارج کردن اقتصاد از رکود را دارد، آیا می تواند بودجه عمرانی را بهبود بخشد یا حداقل درصد تخصیص ها را بالا ببرد، مسائلی است که باید منتظر باشیم و ببینیم اتفاق می افتد یا خیر.


عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به پیچیدگی های اجرای برنامه‌ها در کشور گفت: بحث اجرای دولت از بحث تحقق درآمد جداست. به عنوان مثال اگر برای ایجاد اشتغال مبلغی در نظر گرفته شده است، این درآمد باید در ابتدا محقق شود و تخصیص پیدا کند تا فرصت‌های شغلی مورد نظر ایجاد شود.


رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: متاسفانه بخش خصوصی ما ناتوان است. بسیاری از کشورها مثل کره جنوبی، ویتنام، تایلند و سایر کشورهایی که شرایطی مشابه ما داشته‌اند، از طریق برنامه دولتی و تزریق پول از طریق دولت به اشتغال‌زایی نرسیده‌اند. راهکار درست این است که ما فعالیت بخش خصوصی را در کشور تسهیل کنیم.


وی با تاکید بر ضرورت تسهیل فعالیت بخش خصوصی در کشور بیان کرد: در حال حاضر ما یک بروکراسی پیچیده اداری داریم که وقتی بخش خصوصی می خواهد در یک عرصه ورود کند، با مشکلات زیادی مواجه است. به عنوان مثال ما در حوزه نرم‌افزار، کامپیوتر و برنامه های کامپیوتری نیروهای بسیار خوب و خوش‌فکری داریم و دارای توانایی هستیم اما اگر کسی بخواهد در این عرصه ورود کند، آنقدر مقررات و نهادهای موازی و شوراهای گوناگون و انواع مشکل‌تراشی داریم که فرد عطای آن را به لقایش می بخشد.


وی با اشاره به حوزه تولید گفت: هرکس در این حوزه وارد شود، انصافا نوعی عملیات انتحاری انجام داده است؛ چراکه این حوزه به گونه‌ای است که احتمال ورشکستگی زیاد است و فرد از هستی و نیستی ساقط می شود. اکنون در شهرک های صنعتی با ورشکستگی بسیاری از سرمایه‌گذاران مواجه هستیم.


پولی که دولت تزریق می‌کند، در مسیر حیف و میل می‌شود


نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس تصریح کرد: اگر فعالیت بخش خصوصی را تسهیل نکنیم و اگر موانع کار این بخش را برطرف نکنیم تا این بخش به راحتی کار کند، تصور نمی کنم بتوانیم با بخشنامه های دولتی و تزریق پول دولتی مساله اشتغال را حل کنیم. پولی که دولت تزریق می کند یا بودجه‌ای که از صندوق ذخیره ارزی برداشت می کنیم، در مسیر بسیار حیف و میل می شود و این خاصیت اقتصادی دولتی است.


وی افزود: ضرب‌المثلی هست که می گوید اگر شما بیابانی را به یک دولت تحویل دهید، طی یکی دو سال با کمبود شن مواجه می شوید؛ چراکه خاصیت کار دولتی همین است. تجربه جهان هم چه در کشورهای غربی، چه در کشورهای توسعه‌یافته شرق نشان می دهد تا بخش خصوصی فعال و آزاد نشود، مشکلات اقتصادی حل نمی شود.


رحیمی جهان آبادی با اشاره به کشورهای پیشرفته گفت: در کشور سنگاپور ظرف سه روز می توان یک شرکت اقتصادی ثبت کرد. در امارات به راحتی می توان یک شرکت بازرگانی ثبت کرد. در اندونزی و تایلند نیز به همین ترتیب است. اما اگر شما توانستید در ایران ظرف دو هفته اسم یک شرکت را ثبت کنید، من به شما جایزه می دهم.


مجلس در یک بروکراسی باتلاق‌مانند گرفتار شده است


عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس عنوان کرد: ایرادی که در کار مجلس وجود دارد این است که اولویت های اصلی کشور را رها کرده است. مجلس در یک بروکراسی باتلاق‌مانند گرفتار شده است. هرروز صبح ما می آییم و ماده ها و تبصره های مختلف را اصلاح می کنیم؛ درحالی که مجلس باید چهار ـ پنج اولویت اساسی کشور را شناسایی کرده و هر کاری دارد رها کرده؛ روی این اولویت ها وقت بگذارد.


وی اضافه کرد: ما الان در حوزه آموزش با مشکل مواجه هستیم؛ چه فضاهای آموزشی، چه امکانات آموزشی، چه محتوای دروس آموزش و پرورش با مشکلات گوناگون مواجه هستیم اما ورود نکرده‌ایم. همچنین در حوزه عمران و آبادانی روستاها، در حوزه زیرساخت ها، حوزه صندوق های بازنشستگی و حوزه تولید مشکلات اساسی داریم و اشتغال هم که سرآمد مشکلات است. با این وجود در یک فضای تکرار بروکراسی اداری مجلس افتاده‌ایم.


نماینده مردم تربت جام در ادامه انتقادات خود به عملکرد مجلس یادآوری کرد: از صبح که وارد مجلس می شویم، لیستی شامل چند دستورکار بالا می آید و همه دستورکارها هم شامل اصلاح تبصره و ماده است. بعد چند نطق داریم و روز تمام می شود. من به عنوان کسی که حداقل 16 سال استاد دانشکده حقوق بوده‌ام، این ایراد را به کار مجلس وارد می دانم.


رحیمی جهان آبادی در پاسخ به این سوال که آیا نمی توان روند معیوب مجلس را تغییر داد، گفت: این کار را باید فراکسیون ها انجام دهند و از افراد برنمی آید. برخی فراکسیون ها بالای صد نفر عضو دارند و می توانند با طرح پیشنهاد این روند را تا حدودی تغییر دهند؛ گرچه چنین کاری سخت است. حدود 40 سال است که مجلس به این روند عادت کرده و نمی توان به راحتی آن را به سمت اولویت های اساسی کشور برد.


مجلس یک ماه فقط روی مساله اشتغال وقت بگذارد


عضو هیات رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی در ادامه سخنان خود گفت: چه اشکالی دارد مجلس یک تا دو ماه فقط روی مساله اشتغال وقت بگذارد؟ آیا از نظر شما این کار ایرادی دارد؟ الان اگر نگاهی به دستورکار مجلس بیندازیم متوجه می شویم این دستور تا چه میزان به فرعیات و موضوعاتی اختصاص یافته که به هیچ عنوان از اولویت های کشور نیست.


وی تاکید کرد: آنچه در کشور آزاردهنده است، ضعف مدیریت و بروکراسی اداری است؛ وگرنه هیچ مسئولی نداریم که نخواهد دلسوزی کرده و گره کار مردم را باز کند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته