دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1396 - 12:04
معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری:

تشریح برنامه‌های فجر فاطمی در مدارس کشور/ هر مدرسه یک سرود حماسی اجرا می‌کند

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش به تشریح برنامه های مدارس به مناسبت ایام دهه فجر دانست و گفت: امسال به برنامه های فرهنگی از جمله برگزاری نمایشگاه و تئاتر توجه ویژه داشته و در تلاش است از تمام ظرفیت‌های خود در این راستا استفاده کند.
کد خبر : 256215

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، گفت: با توجه به اینکه ۱۲ بهمن (پنج شنبه) آغاز دهه فجر مصادف است با تعطیلی رسمی، زنگ دهه فجر به صورت نمادین و با مشارکت دانش آموزان و فرهنگیان در مدارس نواخته می‌شود اما به دلیل اهمیت دهه فجر، مجدد زنگ فجر روز شنبه ۱۴ بهمن به صورت رسمی در مدارس نواخته می‌شود.


وی افزود: ما برای دهه فجر علاوه بر اقدامات عمومی بسته‌های کار ویژه در نظر گرفتیم و از فرهنگیان و دانش‌آموزان در خواست کردیم با مد نظر قرار دادن دهه فاطمیه (س) از تمام ظرفیت‌های اقلیمی، فرهنگی، هنری و ... خود برای برگزاری دهه فجر استفاده کنند.


کاظمی تجدید میثاق فرهنگیان و دانش آموزان را از جمله برنامه های مهم وزارت آموزش و پرورش برای دهه فجر دانست و یادآور شد: برگزاری مسابقات ویژه در حوزه کتابخوانی، روزنامه نگاری، نقاشی، ، قرآن و سرور و جام ورزشی فجر از جمله دیگر برنامه های ویژه مدارس برای این ایام است.


به گفته وی، برگزاری صبحگاه مشترک با همکاری تشکل‌های دانش‌آموزی از جمله برنامه‌های دیگر این ایام است.


کاظمی با بیان اینکه هر مدرسه یک سرود از برنامه‌های معاونت پرورشی برای برگزاری دهه فجر است، بیان کرد: ما یک سرود برای دوره ابتدایی و یک سرود برای دوره‌های متوسطه طراحی و در اختیار مدارس قرار داده‌ایم که این سرودها دارای محتوای حماسی، انقلابی، ولایی و شوق آفرین است.


وی افزود: در ایام دهه فجر هر مدرسه باید یک نمایشگاه با مشارکت کلاس‌ها برگزار کنند که برای برگزاری این نمایشگاه‌ها، مدارس و دانش‌آموزان باید از تمام ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های خود استفاده کنند.


معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برگزاری جُنگ نیز از دیگر برنامه‌های این دهه است که مدارس باید پس از دهه فاطمیه این برنامه را برگزار کنند.


کاظمی برگزاری تئاتر را از برنامه‌های دیگر عنوان کرد و افزود: حدود ۸ تئاتر برای تمامی مدارس طراحی و ارسال کردیم که مدارس موظف هستند در این ایام این برنامه فرهنگی را برگزار کنند.


وی اقزود: هر مدرسه یک جام فجر، استماع تلاوت قرآن و برگزاری تجمع یاوران انقلاب با حضور تشکل‌ها از جمله سایر برنامه‌های مدارس برای ایام دهه فجر است.



ارزیابی برنامه‌های دهه فجر در مدارس


کاظمی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه آیا در پایان اجرای ویژه برنامه‌های دهه فجر از دانش‌آموزان در خصوص تاثیرگذاری برنامه‌ها نظرسنجی انجام خواهد شد، گفت: برای برگزاری برنامه‌ها کتابچه‌هایی را به مدارس ارسال خواهیم کرد که دانش‌آموزان باید در پایان آن در خصوص تاثیرگذاری برنامه‌ها نظرات خود را مطرح کنند.


وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه هر ساله برنامه های دهه فجر نمادین در مدارس برگزار می‌شود و نتیجه بهش نیست، اظهار کرد: نتایج حاصل از فعالیت‌های فرهنگی در گذر زمان احساس می شود و نمی‌توان بلافاصله انتظار تاثیرگذاری داشت.


وی افزود: ادعا عدم تاثیرگذاری نیز صحیح نیست زیرا مدرسه کانون تعلیم و تربیت و فعالیت‌های فرهنگی است.


جذاب سازی برای برنامه‌های فرهنگی


معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی نیاز به جذابیت بیشتری دارد تا دانش‌آموزان جذب آن شوند. به طور کلی ۳ استراتژی در معاونت تدوین و تمام برنامه‌هایی را که دنبال می‌کنیم در ذیل این استراتژی‌هاست.


وی افزود: توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت، توسعه مهارت‌های دانش‌آموزی در بخش‌های مختلف و فعالیت‌های اخلاقی و ایجاد روحیه امید، نشاط و شادابی در فضای مدارس از جمله این ۳ استراتژی مهم است.


کاظمی تصریح کرد: مقابله با آسیب‌های اجتماعی متکی بر توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف و فعالیت‌های اخلاقی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته