واکنش نجفی به شکایت ناجا/ اجرای طرح ترافیک جدید از فروردین 97
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدعلی نجفی در حاشیه ششمین همایش ملی هوا و صدا طی سخنانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام آمادگی کشور ژاپن برای تامین هزینههای کاهش آلودگی هوا گفت: آنچه توسط جایکا وابسته به ژاپن انجام میشود و اخیراً نیز بانک جهانی اعلام آمادگی کرده است، مربوط به کمکهای فنی و مطالعاتی است اما عملیاتهای اجرایی را باید خود دولت و شهرداری به صورت مشترک انجام دهند. در قبال این کمکها نیز هیچ تعهد متقابلی وجود ندارد و تنها باید اطلاعات و مطالعات خود را به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: در همایش امروز علاوه بر جایکا و بانک جهانی از چندین شهر بزرگ دنیا از جمله پاریس و میلان نیز دعوت شده بود تا تجربیات خود را بیان کرده و با این اشتراک تجربیات ما را در اجرای طرحها تقویت کنند.
شهردار تهران با بیان اینکه همایشهای علمی تنها به منظور تبادیل اطلاعات و بررسیهای دقیق راهکارهای مبارزه با آلودگی برگزار میشود، تصریح کرد: برنامههای دولت و شهرداری میتواند آلودگی هوا را کم کند اما اجرای این برنامهها نیازمند منابع مالی است البته اجرای برنامهها صرفاً با اتکا به منابع شهرداری غیرممکن است، به همین منظور برنامه ای را به مجلس و دولت ارائه دادیم تا مبارزه با الودگی هوا را در جمیع جهات مد نظر قرار دهند.
نجفی تاکید کرد: ما صراحتاً اعلام کردیم اگر در طول 5 سال حدود 7 هزار و 500 میلیاردتومان اعتبار در اختیار شهرداری قرار گیرد، طی 4 سال میتوانیم 50 تا 55 درصد از نشر آلودگی هوا و بین 20 تا 25 درصد از غلظت آلاینده بکاهیم.
عدم هماهنگی بین شهرداری و ارگانها برای جلوگیری از تردد کامیونهای فرسوده
وی ادامه داد: ما درباره مبارزه با آلودگی هوا حرف زیاد میزنیم اما عزم جدی کم است، به همین منظور در بودجه سال آینده شهرداری اولویت را به حمل و نقل عمومی از جمله مترو داده ایم که میتوان به ارقام بودجه شهرداری مراجعه کرد اما به طور قطع این میزان کافی نیست و در بودجه دولت قابل حل است. همچنین، بخشی نیز مربوط به اختیار استفاده از فاینانس با ضمانت دولت خواهد بود اما به دلیل آن که هنوز بودجه عمومی کشور در مجلس به تصویب نرسیده است نمی توان رقم اختصاص یافته به حمل و نقل عمومی را مشخص کرد.
شهردار تهران درباره ممنوعیت تردد کامیونهای فرسوده و برقی کردن موتورسیکلتها به منظور کاهش آلودگی هوا گفت: متاسفانه تاکنون هماهنگی بین شهرداری و ارگانهای دیگر برای جلوگیری از تردد کامیونهای فرسوده وجود نداشت اما هم اکنون این هماهنگی ایجاد شده تا در ایامی که میزان آلودگی هوا افزایش پیدا میکند از تردد کامیونها در شهر جلوگیری میشود. هم چنان که یکی دو بار اجرای این طرح نشان داد بلافاصله در کاهش آلودگی روز بعدی در شهر تاثیرگذار بوده است.
نجفی افزود: ضروری است دولت کمکهای بلاعوضی برای داوطلبان برقی کردن موتورسیکلتها اختصاص دهد. در این زمینه پیش بینی کرده ایم تا 800 هزار موتورسیکلت در شهر تهران برقی شود و برای رسیدن به این هدف باید سالی 100 هزار موتورسیکلت را برقی کنیم. البته، خود شهروندان امکان مالی برای این کار را ندارند و حتماً باید به آنها در قالب بودجه هزار و 500 میلیارد تومان سالیانه کمک شود.
مصوبه دولت برای کاهش آلودگی هوا به خوبی اجرا نشده است
وی در خصوص نحوه جلب همکاری سایر دستگاههای دخیل در کاهش آلودگی هوا گفت: با توجه به مصوبه دولت در تیرماه سال 95، 16 دستگاه در کاهش آلودگی هوا دخیل هستند اما متاسفانه، این مصوبه به خوبی اجرایی نشده است به همین منظور در 9 دی ماه طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور بندهایی از این مصوبه که اجرایی نشده است را اعلام کردم.
نجفی ابراز امیدواری کرد تا در بحثهای آتی در کمیسیون دولت و هیئت وزیران این مصوبه به شکل اجرایی تری بررسی شده و در سال 97 اجرای دقیق مصوبه آغاز شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره طرح جدید ترافیک از سال 97 تصریح کرد: قرار بود دو مرجع اصلی این طرح را تصویب کنند که این اقدام انجام شده است. البته آنچه در شورای حمل و نقل تهران به تصویب رسیده مقداری با طرح اولیه ما متفاوت است اما به منظور ایجاد هم افزایی برخی از اجزای طرح ترافیک را تغییر دادیم. همچنین کلیات این طرح در شورای شهر به تصویب رسیده و جزئیات آن طی یکی دو هفته آینده در شورای شهر تهران به تصویب خواهد رسید.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه مانعی برای اجرای طرح ترافیک جدید از فروردین ماه سال آینده وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: فعلاً برنامه ما این است که در اجرای این طرح تعداد خودروهایی که اجازه ورود به منطقه طرح ترافیک را پیدا میکنن،د به نسبت سال گذشته بین 20 تا 25 هزار دستگاه کاهش پیدا کنند. بنابراین، احتمالاً درآمدهای شهرداری تهران نیز از محل طرح ترافیک کاسته خواهد شد.
طرح ال ای زد از سال آینده به قانون تبدیل خواهد شد
نجفی درباره اجرای طرح «الایزد» در پایتخت تاکید کرد: برای اجرای طرح LEZ هر خودروی فاقد معاینه فنی باید جریمه شود که متاسفانه تاکنون این کار به خوبی انجام نمیشده است. بر این اساس، در بودجه سال 97 به عنوان یک تبصره پیشنهاد دادهایم تا این مساله به قانون تبدیل شود و خودروهای بدون معاینه فنی کامل در هنگام ورود به محدوده ال ای زد جریمه شوند.
وی درباره تفاوت «الایزد» با طرح زوج و فرد گفت: این طرح در واقع منطقه ای است که با هدف کاستن از آلودگی هوا در نظر گرفته شده و محدودتر از زوج و فرد خواهد بود.
شهردار تهران تاکید کرد: طرح ال ای زد از سال آینده با تصویب مجلس به قانون تبدیل خواهد شد و نیروی انتظامی نیز اعلام کرده است که ما این کار را انجام خواهیم داد چراکه باید با هماهنگی وزارت کشور یک شبکه سراسری در تهران ایجاد میکردیم که بتوان ورود خودروهای بدون معاینه به محدوده ال ای زد را کنترل کرد. در این راستا، اقدامات زیرساختی تا پایان سال به اتمام خواهد رسید و امیدواریم از ابتدای سال 97 طرح ال ای زد اجرایی شود.
نجفی درباره شکایت اخیر معاونت حقوقی ناجا نیز عنوان کرد: در گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران اشاره کردم قراردادی با یک عضو دانشگاه پلیس که وابسته به ناجا است بسته شده و بحث من ناجا نبود؛ یعنی قرارداد با یک شخص حقیقی بسته شده و نه ناجا اما متاسفانه رسانهها در نقل مطلب من نوشته بودند که قرارداد با ناجا بسته شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شاید مسئولان ناجا دقت نکرده اند چراکه ما فردای آن روز نیز از طریق مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران این موضوع را اصلاح کردیم و گفتیم این بحث یک شخصیت حقیقی است که طرف قرارداد بوده است اما شاید مسئولان ناجا به آن اصلاحیه توجه نداشتند و صرفاً براساس مطلبی که در بعضی از رسانهها آمده بود تصمیم گرفتند؛ من هم شنیدم شکایتی را مطرح کردند اما به هر حال گفته من با آن چه که برداشت ناجا بوده فرق میکند.
انتهای پیام/