دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سالگرد انتصاب انقلابی(2)

خانلری: دانشگاه آزاد توانست جایگاه منطقه‌ای خود را پیدا کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به افزایش کادر هیات علمی مقیم در دانشگاه آزاد از زمان انتصاب دکتر ولایتی گفت: دانشگاه آزاد توانست جایگاه منطقه‌ای خود را پیدا کند.
کد خبر : 252956

کارن خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به سالروز حکم مقام معظم رهبری به دکتر ولایتی برای حضور در راس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: تحولات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ارتقای کیفیت آموزشی در طول یکسال گذشته مشهود است و اقدامات مناسبی در آن صورت گرفته است.


وی با اشاره به جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با رئیس دانشگاه آزاد و معاونینش اظهار داشت: گزارش‌هایی که در این جلسه ارائه شد، حاکی از مشکل اقتصادی دانشگاه آزاد بود. از آنجا که دانشگاه آزاد بودجه‌ای از بیت المال دریافت نمی‌کند و از طریق شهریه دانشجویان و ارتباط دانشگاه با صنعت و بازار اداره می‌شود، مشکلات اقتصادی اخیر جامعه به این دانشگاه هم سرایت کرده و اداره آن را با چالش‌های جدی مواجه شده است.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: تصور می‌کنم برای حفظ دانشگاه باید راهکارهای ویژه‌ای در پی‌بگیریم که البته دوستان در حال تلاش برای این مهم هستند و ایده‌های خوبی هم ارائه شده است که امیدواریم عملیاتی شود.


وی افزود: دانشگاه آزاد در این سال‌ها توانسته جایگاه منطقه‌ای خود را پیدا کند و در حال حاضر بزرگ‌ترین دانشگاه الکترونیکی و سومین دانشگاه به لحاظ تعداد دانشجویان محسوب می‌شود. این پتانسیل بسیار خوبی است و اگر بتوانیم بر مشکلات اقتصادی موجود فائق آییم، این دانشگاه می‌تواند به قطب تولید علم مبدل شود.


به گفته این نماینده مجلس دهم، یکی از مزیت‌های دانشگاه آزاد نسبت به دانشگاه‌های دولتی را عدم استفاده از بودجه دولتی و ارتباط با بازار برای حل مشکلات بودجه‌ای است.


خانلری با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر تولید ثروت از علم، بیان کرد: باتوجه به دولتی نبودن منابع مالی دانشگاه آزاد، این دانشگاه بیشترین انگیزه را برای تحقق این هدف دارد.


افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به سیاست دکتر ولایتی در افزایش بودجه پژوهشی و اصرار بر تحولات فرهنگی بیان کرد: متاسفانه از آنجا که در کشور ما بودجه های پژوهشی تنها از طرق دولتی تامین می شود و بخش خصوصی رغبت لازم را در این رابطه نشان نمی دهد، ما در این حوزه دچار مشکل هستیم. در برخی از کشورها بخش خصوصی در دانشگاه ها بسیار فعال است اما در کشور ما هنوز به سمت دانشگاه ها آن گونه که بایسته و شایسته است، تمایل پیدا نکرده است.


کارن خانلری اضافه کرد: افزایش بودجه پژوهشی که مورد اشاره دکتر ولایتی است نکته‌ای بسیار مهم است. دانشگاه آزاد برای ارتباط با صنعت انگیزه لازم را دارد و اگر بودجه‌ای هم به آن اختصاص یابد، شرایط بهتری پیدا می کند.


استفاده از مدیران علمی درجه یک در دوره دکتر ولایتی


وی با اشاره به بکارگیری مدیران درجه یک علمی در کشور برای اداره دانشگاه آزاد از سوی دکتر ولایتی گفت: در این حوزه تغییرات مهمی اتفاق افتاده است. ضمن اینکه در شهرستان‌ها و مناطق دوردست، به‌کارگیری اساتید و کادر آموزشی مقیم در دستور کار قرار گرفته است که این هم نکته کلیدی و مهمی است. اگر بتوانیم وابستگی بین شهرستان‌ها و هیات علمی دانشگاه آزاد را بیشتر کنیم، به موفقیت خوبی رسیده‌ایم.


این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: اگر هیات علمی مقیم نسبت به هیات علمی پروازی در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد بیشتر شود، برای ارتقای این دانشگاه‌ها مفید فایده خواهد بود. در مدت اخیر کادرهای هیات علمی مقیم تاحدی افزایش یافته است که امیدواریم بیشتر شود.


نماینده ارامنه در مجلس در ادامه گفت: مشکل دیگر دانشگاه آزاد این است که سنجش و پذیرش آن اکنون در قالب سازمان سنجش اتفاق می افتد. از حدود دو سال پیش مجلس مصوبه‌ای را تصویب کرد که بر مبنای آن پذیرش دانشجو از طریق سازمان سنجش صورت بگیرد و از حدود یک سال پیش این مصوبه اجرایی شد. تا پیش از آن دانشگاه آزاد می‌توانست با معیارهای خود دانشجو را بپذیرد. به گفته مسئولان دانشگاه آزاد اگر شرایط به دو سال پیش بازگردد، به نفع دانشگاه است.


وی افزود: البته در حال حاضر سیستم سنجش دانشگاه آزاد فعال است اما در راستای اموری همچون استخدام دولتی و نه در راستای پذیرش دانشجو. امیدوار هستیم بتوانیم به کمک کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این مشکل را حل کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته