ارزیابی خسارات محیط زیستی سانحه سانچی به مجامع بینالمللی بستگی دارد
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از محیط زیست، کشتی نفتکش سانچی 16 دیماه در پی برخورد با یک کشتی فلهبر چینی دچار حادثه شد و بعد از 9 روز تلاش برای خاموش کردن آتش و نجات جان سرنشینان، 24 دیماه غرق شد.
کشتی فلهبر «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی 64 هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «وانگ دونگ» در جنوب چین میرفت و در بین راه به «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت پاناما» برخورد کرد.
این حادثه سبب انفجار و آتشسوزی در کشتی نفتکش شد و سرنشینان آن شامل 30 ایرانی و دو بنگلادشی جان باختند.
پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست اظهار کرد: ما الآن مسئولیتی برای آلودگی نفتی به دلیل رها شدن مواد محترقه و نفتی در آبهای اقیانوس آرام نداریم چون مقصر این سانحه ما نبودیم بنابراین مقصر باید اقدام کند.
فرشچی ادامه داد: قطعاً مجامع بینالمللی که میتوانند نسبت به برآورد خسارات محیط زیستی این سانحه اقدام کنند، وارد عمل خواهند شد و خسارات را از مقصر اصلی دریافت خواهند کرد.
وی با ابراز تأسف و همدردی با خانوادههای جانباختگان این سانحه گفت: در اصل ما الآن مدعی خسارت هستیم چون متأسفانه نیروی انسانی خود را که جوانانی متخصص بودند، ازدستدادهایم که جبرانپذیر نیست؛ همچنین حجم زیادی مواد نفتی از بین رفت و یک کشتی هم نابود شد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: به هرحال در مورد آلودگی ایجادشده مقصر نیستیم، باید میزان خسارت تعیین و غرامت از مقصر گرفته شود.
وی درباره حجم مواد نفتی کشتی سانچی گفت: آنطور که از قراین برمیآید کل بار کشتی سانچی حدود 13 هزار تن حاوی مواد نفتی و محترقه بود، همچنین حدود چهار هزار تن سوخت کشتی بود که تمام اینها وارد آب شدند که در محاسبات بهحساب میآیند.
فرشچی افزود: البته سوختن هم آلودگی به وجود میآورد، درواقع دودهای که از سوختن مواد نفتی و محترقه ایجاد میشود چون از اجزای نفتی تشکیلشده است، آلودگی به همراه دارد و به دریا برمیگردد که تمام اینها در قالب خسارت قابلبررسی است.
وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیطزیست در این زمینه برنامهای ندارد اما ممکن است سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت ملی نفتکش ایران بهصورت مشترک برنامهای داشته باشند که در آن صورت اگر از ما هم بخواهند، حتماً همکاری خواهیم کرد.
فرشچی گفت: اما فکر میکنم این برآورد خسارت از طرف مجموعهای بینالمللی با همکاری و نظارت سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود که البته اکنون از داشتن یا نداشتن برنامهای برای برآورد خسارت و ارزیابی زیست محیطی اطلاعی ندارم.
انتهای پیام/