دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با آنا:

نیمی از پیشرفت علمی کشور برعهده دانشگاه آزاد اسلامی بوده است

معاون امور مجلس دانشگاه آزاد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام درباره پیشرفت علمی کشور بیان کرد: با وجود اینکه جمعیت کشور بعد از انقلاب دو برابر شده، جمعیت دانشگاهی و دانشجویان نزدیک به 28 برابر رشد کرده است و نیمی از این پیشرفت و مسئولیت برعهده دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.
کد خبر : 25136

حجت‌الاسلام علی عسگری، درباره نقش دانشگاه آزاد در توسعه آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: یکی از افتخارات نظام به عنوان یک واقعیت غیرقابل انکار پیشرفت در حوزه‌های علمی و تولید علم است. دانشگاه آزاد اسلامی در این موضوع نقش بی بدیلی را ایفا کرده است و به عنوان یک نمونه و تجربه برای دیگر کشور‌ها الگو محسوب می‌شود.


معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره الگوبرداری کشورهای دیگر از دانشگاه آزاد اسلامی، ادامه داد: طی سفری که به کشور قزاقستان داشتم با درخواست رئیس بزرگترین دانشگاه دولتی قزاقستان (دانشگاه اوراسیا) و دو نفر از پیشکسوتان دانشگاهی و علمی این کشور دیداری صورت گرفت. در آن جلسه رئیس دانشگاه عنوان کرد که سلطان نظربایف، رئیس حکومت قزاقستان، گفته است دانشگاهی به همت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ایران تاسیس شده که هیچ وابستگی مالی به دولت ندارد و در این حال بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا است و شما باید تلاش کنید از تجربه آنها برای توسعه علمی استفاده کنید.


اعطای عالی ترین نشان دانشگاهی قزاقستان به دانشگاه آزاد اسلامی


حجت‌الاسلام عسگری افزود: در پاسخ به رئیس دانشگاه دولتی قزاقستان به نحوه شکل‌گیری دانشگاه آزاد پرداختم که بعد از انقلاب اسلامی با پیشنهاد آیت‌الله هاشمی در نماز جمعه، تایید امام خمینی(ره) و کمک یک میلیون تومانی ایشان و همچنین حمایت مردم،این دانشگاه مردم بنیان تاسیس شد و امروز با گذشت سی و چند سال از عمرش برابر با تشکیلات آموزشی دولتی یعنی دو وزارتخانه علوم و بهداشت و درمان در آموزش عالی کشور دانشجو جذب می‌کند.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: به مسئولان دانشگاهی قزاقستان توضیح دادم که دانشگاه آزاد با نزدیک به 60 هزار هیئت علمی، 40 هزار کارمند و 10 میلیون متر فضای مسقف با حمایت مردم و تنها با شهریه دانشجویان درحال فعالیت است و همچنین این دانشگاه با داشتن 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه فنی نقش زیادی در پیشرفت علمی، آموزشی و پژوهشی کشور داشته است.


علی عسگری با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد نزدیک به 5 میلیون فارغ‌التحصیل دارد که این جمعیت نیمی از دانش‌آموختگان کشور را تشکیل می‌دهد تصریح کرد: آمار فعالیت دانشگاه آزاد در این سال‌ها مسئولان قزاقستان را بسیار متعجب کرد و آنها به این نتیجه رسیدند که این دانشگاه یک نمونه و تجربه بی‌نظیر در تولید علم با کمک مردم در جهان است. به همین دلیل عالی ترین نشان دانشگاهی این کشور را به دانشگاه آزاد اسلامی اعطا کردند و بنده پس از بازگشت به ایران این نشان را تقدیم دکتر میرزاده کردم.


توسعه کمی دانشگاه آزاد باعث رشد توسعه علمی و عدالت آموزشی در سراسر کشور شد


معاون امور مجلس دانشگاه آزاد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام درباره پیشرفت علمی کشور بیان کرد: با وجود اینکه جمعیت کشور بعد از انقلاب دو برابر شده، جمعیت دانشگاهی و دانشجویان نزدیک به 28 برابر رشد کرده است و نیمی از این پیشرفت و مسئولیت برعهده دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. اگر به تاریخ این دانشگاه رجوع کنید بعد از پیشنهاد آیت‌الله هاشمی قرار شد بستر راه‌اندازی دانشگاه با کمک خود مردم درنماز جمعه‌ها آماده شود. بنده درنماز جمعه مشهد قبل از خطبه به معرفی این طرح پرداختم و به شکل یک نهاد مردمی و اجتماعی از مردم درخواست کمک کردیم و همانجا کمک‌هایی هم جمع‌آوری شد.








با توجه به اینکه جمعیت کشور بعد از انقلاب دو برابر شده، جمعیت دانشگاهی و دانشجویان نزدیک به 28 برابر رشد کرده است و نیمی از این پیشرفت و مسئولیت برعهده دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

وی با اشاره به سرعت فراگیرشدن دانشگاه آزاد اسلامی افزود: سال اول فعالیت دانشگاه، کلاس‌ها در دبیرستان‌ها در خارج زمان تحصیلی دانش‌آموزان برگزار می‌شد اما با وجود این مشکلات دانشگاه آزاد به سرعت در بین مردم و کل کشور فراگیر شد. توسعه کمی دانشگاه آزاد باعث رشد توسعه علمی و عدالت آموزشی در سراسر کشور شد. امروز نیز شاهد توسعه تحصیلات تکمیلی توسط دانشگاه آزاد اسلامی هستیم که نقش 65 درصدی در این زمینه را ایفا می‌کند.


عسگری بومی‌گزینی در تحصیلات تکمیلی را یکی از دلایل توسعه این موضوع دانست و گفت: دانشگاه آزاد امکاناتی را مثل جذب هیئت علمی در شهرستان‌ها فراهم کرده است تا افراد بتوانند در استان یا در شهرستان‌ها، تحصیلات تکمیلی خود را ادامه دهند. همچنین باید توجه داشت که دانشگاه آزاد طی در یک بازه چهارساله، هر سال نزدیک به 5 هزار جذب هیئت علمی می‌کند تا این مسیر نسبت به گذشته هموارتر شود.


افرادی که با تاسیس دانشگاه آزاد مخالف بودند، با توسعه تحصیلات تکمیلی هم مخالف‌اند


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به کاهش جمعیت دانشجویی کشور ادامه داد: در دولت احمدی‌نژاد حدود 2600 دانشگاه غیردولتی، به جز دانشگاه علمی و کاربردی و پیام نور مجوز تاسیس گرفتند که این کار با انگیزه سیاسی در جهت رقابت با دانشگاه آزاد انجام شد. البته دانشگاه این موضوع را مشکل نمی‌بیند و معتقد است دیگران هم می‌توانند در توسعه آموزش و پژوهش نقش داشته باشند اما همان‌طور که مشخص است زیرساخت‌های دانشگاه آزاد نسبت به مراکز دیگر برای توسعه تحصیلات تکمیلی آماده‌تر است و دراین زمینه آمار تحسین برانگیزی را ارائه کرده است.


وی درپایان تصریح کرد: افرادی که با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی مخالف بودند امروز نیز با توسعه تحصیلات تکمیلی دراین دانشگاه مخالف هستند، اما دانشگاه با رعایت استاندارد‌های علمی و با نظارت مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت بهداشت توسعه کمی و کیفی مطلوبی را در حوزه آموزش عالی دنبال خواهد کرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته