دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1396 - 12:26

هرآنچه در نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم در اسلام‌آباد گذشت

روسای مجالس و نمایندگان دولت های مختلف در افتتاحیه نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم به بیان دیدگاه های خود درباره مبارزه با این پدیده شوم پرداختند.
کد خبر : 244897

به گزارش حوزه پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، ایاز صادق در افتتاحیه نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم ضمن محکومیت یکجانبه‌گرایی در بررسی موضوع تروریسم گفت: افراط‌گرایی دینی ریشه تروریسم است.


وی با اشاره به عدم رعایت حقوق مردم کشمیر زیر سایه پدیده تروریسم تصریح کرد: در حال حاضرمسئله اورشلیم باعث تفرقه شده است و خسارات اقتصادی زیادی را نیز به دنبال دارد و مساجد و کلیساها مورد هجوم هستند که باید از این موضوع جلوگیری کنیم.


پارلمان‌ها باید متحد شوند


ایاز صادق با بیان این که پارلمان ها باید متحد شوند گفت : دیپلماسی پارلمانی راه حل مشکلات است و مشکلات باید با گفت‌وگو حل بشود


وی با بیان این که موانع زبانی مانع ارتباط استافزود: ما به تفاوت‌ها احترام می‌گذاریم اما باید ظرفیت‌هایمان را بالفعل کنیم و مرزهای مشترک باید به اتصالات متصل شود و توریسم و گردشگری باید گسترش یابد.


تروریست مانع توسعه است


ایاز صادق تررویست را مانع توسعه خواند و گفت : همگی انواع تروریسم را محکوم می‌کنیم و تاکید داریم که راه حل مشکلات مذاکره است و راه حل‌های منطقه‌ای باید مدنظر باشد


کمیته امنیت و کمیته تجارت در پارلمان‌ها تشکیل شود


رییس مجلس ملی پاکستان همچنین گفت : این جلسه باید دائمی باشد، در پارلمان پاکستان دبیرخانه این موضوع نیز باید فعال بشود و کمیته امنیت و کمیته تجارت در پارلمان‌ها تشکیل شود


وی تاکید کرد :مراکز پژوهشی پارلمان ها باید فعال شوند و گروه‌های دوستی پارلمانی باید کمک کنند


رئیس مجلس افغانستان: تروریسم هیچ نسبتی با اسلام ندارد


رییس مجلس افغانستان نیز در افتتاحیه این نشست گفت: تروریسم هیچ نسبتی با اسلام ندارد و حمله به مساجد خود گویای همه چیز است.


وی تاکید کرد: مبارزه بدون همکاری همسایگان بی‌نتیجه است و بعضی کشورها از تروریسم‌ برای ابزار سیاست خارجی استفاده می‌کنند


رییس مجلس افغانستان همچنین با اشاره به یارگیری تروریست‌ها از ملیت های مختلف و ورود آنها به افغانستان گفت :همکاری همسایگان برای مبارزه با تروریسم ضروری است و توسعه کشورها در گرو همکاری‌ منطقه‌ای است


معاون رئیس مجلس چین: چین به صلح و ثبات متعهد است


معاون رییس مجلس چین نیز در این نشست با بیان این که چین به صلح و ثبات متعهد است گفت :مجالس باید به اقتصاد و انرژی کمک کنند و مبارزه با تروریسم با همکاری همدیگر کنترل می‌شود


وی تاکید کرد:گفت وگو راه‌حل مشکلات است و باید یک الگوی جدید برای همکاری بین‌المللی ایجاد کنیم و پارلمان چین تأکید دارد که چین باید نقش اساسی در صلح و ثبات سازی داشته باشد


رئیس دومای روسیه: تحولات منطقه بر کل دنیا اثر می گذارد


رییس دومای روسیه نیز در نشست افتتاحیه با بیان این که وحدت میان ما مزیت مبارزه با تروریسم است تصریح کرد:با توجه به این که تحولات منطقه بر کل دنیا اثر می گذارد ، برای وحدت بیشتر گسترش روابط پارلمانی ضرورت دارد


وی تصریح کرد: پارلمان‌ها باید قانونگذاری کنند تا با ریشه‌های اصلی مبارزه کرد علاوه بر این رهبران دینی در مبارزه نقش اساسی دارند. همچنین تمرکز بر ارتباطات و توسعه اقتصادی یک راه‌حل گسترش همکاری است


رئیس مجلس ترکیه: تروریسم جرم علیه بشریت است


رییس مجلس یرکیه در این نشست با بیان این که تروریسم جرم علیه بشریت است ، گفت : تصمیم آمریکا در مورد اورشلیم موضوعی است ککه نباید از کنار ان عبور کرد.


وی تاکید کرد: کودتای نظایم توسط گروه "فتو" با کمک NGO نمونه تروریسم های جدید است.


انتقاد رئیس سنای پاکستان از تصمیم آمریکا برای انتقال پایتخت


سناتور ربانی، رییس سنای پاکستان در این نشست گفت : زمان برگزاری این نشست به دلیل شرایط منطقه مهم است.


وی با اشاره به اختلاف فرقه‌ای و فشار بر کشورها گفت : به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل قدم در راستای بی‌ثبات‌سازی کشورها است.


رییس سنای پاسکتان تصریح کرد : پاکستان از آمریکا دستور نمی‌گیرد و باور دارد که قدس یک انتفاضه درست کرد و آنها به حق تاریخی خود می رسند.


وی با اشاره به سه دسته تهدید برای آمریکا گفت : تهدید چین، روسیه و کره شمالی و تروریست‌های جهادگرا شناسایی شده است.


سناتور ربانی همچنین تاکید کرد: سه چالش که ترامپ شناسایی کرده است چین، روسیه، ایران و کره شمالی و تروریست‌های جهادگرا هستند.


وی افزود:ما باید آگاه باشیم که در بحث تروریسم هسته جدید به وجود آمده است، آمریکا از هند به عنوان پلیس منطقه استفاده می کند اما پاکستان به روابط دوستانه با همسایه اعتقاد دارد و تاکید داریم که باید مانند یک کمربند به هم متصل شویم و علیه تروریسم و فرقه‌گرایی باید متحد شویم.


رییس مجلس سنای پاکستان تاکید کرد :ما نیازمند نگاه به شرق و آسیا هستیم. آسیا باید رهبری را و کنترل منابع را و بهبود مردم خودمان باشیم. اکنون آسیا باید خودش تصمیم بگیرد.


رییس جمهور پاکستان: پاکستان بعد از 11 سپتامبر درگیر مبارزه تروریسم شده است


ممنون حسینی رئیس جمهور پاکستان نیز در سخنرانی خود در این نشست گفت : ما نیازمند درک متقابل هستیم و ما 6 کشور جغرافیا، ارزش ها و شرایط مشترک و مشابهی داریم و راه، جاده و راه آهن موجب می‌شود پاکستان به کل دنیا وصل می شود.


وی افزود: پاکستان چین غربی را به آسیای مرکزی و اروپا و آفریقا وصل می کند و آینده منطقه در تجارت مشترک در چارچوب کریدور اقتصادی ، چین و پاکستان است و ما دعوت می کنیم که دیگران به آن بپیوندند.


ممنون حسینی رشد اقتصادی را در گرو در همزیستی مسالمت امیز خواند و گفت : پاکستان آماده صلح بی قید و شرط با افغانستان است و ما برای امنیت مرز آماده همکاری با کشورهای منطقه هستیم.


وی خاطر نشان کرد : تروریسم مشکلات زیادی برای منطقه و پاکستان درست کرده است و در همین میدان 70 هزار پاکستانی کشته شده‌اند و 120 میلیارد ضرر اقتصادی کردیم و در همین راستا یک برنامه اقدام ملی تدوین کردیم تا روستاها را از تروریست‌ها پاکسازی کنیم .


رییس جمهور پاکستان با بیان این که پدیده تروریسم ریشه خارجی دارد گفت :پاکستان بعد از 11 سپتامبر درگیر مبارزه تروریسم شده و همه باید کمک کنیم تا جلو جنگ دیگری را بگیریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته