دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1396 - 08:44
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

شرایط نهضت سوادآموزی برای «خودآموزی» افراد ‌بی‌سواد

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی عنوان کرد: افرادی که فاقد سواد پایه هستند، می‌توانند در صورت تمایل، به صورت خودآموز زیر نظر افراد تحصیل کرده اعضای خانواده مورد آموزش قرار بگیرند و مدرک بگیرند.
کد خبر : 238099

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه با کمبودی معلم مواجه نیستیم، گفت: سازمان نهضت سوادآموزی سالانه 500 هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد که برای آموزش این تعداد سوادآموز نیاز به 50 هزار معلم داریم که خوشبختانه سالانه حدود 50 تا 60 هزار نفر معلم با سازمان همکاری می‌کنند.


وی با بیان اینکه عمدتا معلمان سازمان نهضت سواد‌آموزی دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری هستند، افزود: تنها افرادی که تمایل به تحصیل به صورت خودآموزی دارند توسط افراد دارای مدرک تحصیلی پایین‌تر مورد آموزش قرار می‌گیرند.


امکان خودآموزی برای افراد فاقد سواد


باقرزاده در خصوص شرایط خودآموزی، تصریح کرد: برخی افراد که سواد پایه خواندن و نوشتن ندارند می‌توانند در صورت تمایل به صورت خودآموز ادامه تحصیل دهند. بدین صورت که فرد توسط افراد دارای تحصیلات حداقل متوسطه تحت آموزش قرار می‌گیرند.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تاکید براینکه صرفا افراد فاقد سواد پایه می‌توانند از شرایط خودآموزی بهره‌مند شوند، گفت: اگر این دسته افراد نمره قبولی در امتحانات کسب کنند پاداشی معادل 720 هزار تومان به حساب آنها واریز می‌شود.



وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا برای افراد فاقد سواد پایه که در نهضت سوادآموزی تحصیل می‌کنند هزینه‌ای پرداخت می‌شود، گفت: اگر این افراد در امتحانات موفق شوند، 139 هزار تومان به حساب آنها واریز خواهد شد.


باقرزاده با تاکید براینکه افراد فاقد سواد پایه در تمام استان و شهرها می‌توانند از شرایط خودآموزی بهره‌مند شوند، گفت: اما به این دسته افراد توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از آموزش علمی و اصولی در نهضت‌های سوادآموزی حضور پیدا کنند و زیر نظر افراد متخصص و دارای تحصسلات بالاتر دوره تحصیلی خود را به اتمام برسانند.


سالانه 5 هزار نفر خودآموز تحصیل می‌کنند


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: سالانه حدود 5 هزار نفر به صورت خودآموز تحت پوشش سازمان نهضت سوادآموزی قرار می‌گیرند.


باقرزاده یادآور شد: افرادی که دارای سواد خواندن و نوشتن باشند و این امر محرز شود نمی‌توانند به صورت خودآموز ادامه تحصیل دهند و باید در کلاس‌های نهضت سوادآموزی حضور پیدا کنند.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه 50 درصد سوادآموزان فاقد سواد پایه هستند، تصریح کرد: نیمی از سوادآموزان در مقطع تحکیم سواد یعنی حفظ سواد خواندن و نوشتن ادامه تحصیل می‌دهند.


دوره‌های تحصیلی نهضت سوادآموزی


وی درباره سطوح مختلف تحصیلی در نهضت‌ سوادآموزی، گفت: دوره‌های تحصیلی برای سوادآموزان به سه دسته از جمله تحصیل برای افراد فاقد سواد (بی‌سواد مطلق)، دوره دوم (افراد کم سواد) و تحکیم سواد (حفظ سواد خواندن و نوشتن) تقسیم بندی می‌شود.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در خصوص تحصیل برای تحکیم سواد، عنوان کرد: در این دوره افرادی مورد آموزش قرار می‌گیرند که دارای سواد خواندن و نوشتن هستند اما تمایلی به ادامه تحصیل و اخذ مدرک ندارند. در این دوره کتاب‌های کاربردی، ساده و کم حجم در اختیار افراد قرار می‌گیرد.



شرایط دوره‌های تحکیم سواد


باقرزاده یادآور شد: برای این دوره تحصیلی 15 عنوان کتاب طراحی شده که افراد صرفا برای حفظ سواد آنها را مطالعه و معلم تمرین می‌کنند.


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درخصوص نحوه ارزشیابی افرادی که در دوره تحکیم سواد مشغول به تحصیل هستند، بیان کرد: این افراد در نهایت مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند اما آزمونی برای آنها برگزار نمی‌شود و در نهایت نیز مدرکی ارائه نمی‌شود.


وی به افرادی که دارای سواد اولیه هستند توصیه کرد در صورت نداشتن شرایط مناسب برای ادامه تحصیل در دوره‌های تحکیم سواد شرکت کنند.


باقرزاده خاطرنشان کرد: البته اولویت و جامعه هدف سازمان نهضت سوادآموزی افراد فاقد سواد پایه است و در تلاش هستیم فرد بی‌سواد در جامعه وجود نداشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته