دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1394 - 11:09
گفت‌وگوی آنا با یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری:

ابتلا به مرس در 35 درصد موارد موجب مرگ می‌شود

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه ابتلا به ویروس مرس، درمان قطعی ندارد، گفت: ابتلا به این بیماری در بیش از 35 درصد موارد موجب مرگ فرد مبتلا می‌شود.
کد خبر : 23356

دکتر مجتبی رستمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اظهار کرد: مرس یک بیماری ویروسی و از خانواده «کرونا ویروس» است که برای نخستین بار در کشورهای عربی ظاهر شد. عامل اصلی این بیماری تماس با خفاش‌های شناخته شده است که البته امروزه شتر نیز به عنوان منبع ابتلا به این بیماری معرفی شده اما هنوز به صورت قطعی اثبات نشده است.


وی درباره علائم این بیماری گفت: از علائم ابتلا به مرس می‌توان به تب، سرفه، نارسایی ریه، کلیه و برخی علائم مشابه سرماخوردگی اشاره کرد، بنابراین به افرادی که به کشورهای عربی سفر می‌کنند، توصیه می‌شود در صورت بروز این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنند.


این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در ادامه تصریح کرد: چون ایرانیان سفرهای زیادی به کشورهای عربی از جمله دبی دارند، احتمال ابتلا به این بیماری در کشور وجود دارد.


رستمی در بخش دیگری از سخنانش به مسافران کشورهای عربی توصیه کرد: به هنگام سفر از دست و روبوسی با سایر افراد در این کشورها اجتناب کنید در غیر این صورت پس از دست دادن و روبوسی به خوبی دست و صورت خود را با آب و صابون بشویید، از تماس با حیوانات از جمله شتر در کشورهای عربی اجتناب کنید، تردد خود را در مکان‌های پرتردد کاهش دهید، از تماس با افرادی که علائم سرماخوردگی را دارند به شدت خودداری کنید.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، عنوان کرد: ابتلا به مرس درمان ندارد و در بیش از 35 درصد موارد موجب مرگ فرد مبتلا می‌شود.


وی اظهار کرد: مرس در کشورهایی از قبیل عربستان سعودی، قطر، عمان، یمن و کویت امارات متحده عربی بیشترین شیوع را دارد اما امروزه مواردی از ابتلا در کشورهای مالزی، آمریکا، ایتالیا، تونس، انگلیس، فرانسه و اخیراً کره جنوبی نیز دیده شده است.


بر اساس این گزارش، با توجه به شیوع بیماری مرس در کره‌ جنوبی و گزارش‌های حاکی از مرگ و میر بر اثر این بیماری، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آمادگی کشور را برای جلوگیری از ورود این بیماری به کشور اعلام کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: خفاش شتر کرونا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته