دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خاطره آیت الله بهجت(ره) از پیاده روی اربعین/ توصیه بهجت العرفا به جاماندگان اربعین سید الشهداء

بهجت العرفا آیت‌الله محمدتقی بهجت فومنی درباره نقش پیاده‌روی روز اربعین می‌گوید: الان هنوز همه مردم عالم، حسین(ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا(ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است.
کد خبر : 230068

گروه فرهنگی آنا: هر ساله شیعیان زیادی از سراسر دنیا در سالروز اربعین حسینی (ع) راهی کربلا می‌شوند تا از ثواب فراوان آن بهره‌مند شوند.با اینکه زیارت سید‌الشهدا(ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.


بهجت العرفا آیت‌الله محمدتقی بهجت فومنی درباره نقش پیاده‌روی روز اربعین می‌گوید: روایت دارد که امام زمان(عج) که ظهور فرمود، پنج ندا می‌کند به اهل عالم، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا،... امام زمان خودش را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کنند ... بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(ع) را شناخته باشند... اما الان هنوز همه مردم عالم، حسین(ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا(ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است.


خاطره آیت الله بهجت از پیاده روی اربعین


حضرت آیت الله بهجت، با اشاره به اینکه اربعین حسینی (ع) فرصت مناسبی برای معرفی امام حسین (ع) به عالم است، با نقل خاطره‌ای، بر اهمیت این رویداد اشاره نمودند.


آیت الله محمدتقی بهجت فومنی در یکی از کلاس های درس خارج فقه خود، خاطره ای از اربعین حسینی را نقل می کنند: «در اتومبیلی بودیم بین کربلا و نجف، یک جوانی هم همراه ما بود. دید عده ای دارند پیاده برای کربلا می آیند،کوچک بود، نمی دانست که اصل پیاده روی خودش فضیلت دارد و گفت، اگر این ها ندارند ماشین کرایه کنند، چرا خودشان را اذیت می کنند.


در صورتی که نمی دانست اصل پیاده رفتن خودش فضیلت دارد، «أفضل الأعمال أحمزها»؛ برترین اعمال سخت ترین آنهاست، اینجاست قضیه امام مجتبی سلام الله علیه در مسیر مدینه به مکه تداعی می کند، که در روایت آمده است «یساق المحامل بین یدیه»؛ درحالی که محمل ها به همراهش بود، اما پیاده به سوی حج مشرف می شد.»


سخنان آیت الله بهجت درباره زیارت اربعین


آیت‌الله بهجت قدس‌سره:


[منظور از عبارت] عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَین علیه‌السلام، معلوم است. این زمین به این وسیعی کجایش عند قبر الحسین است؟ همین‎که شخص شروع کرد به قرب قبر حسین علیه‌السلام، عند قبر الحسین صادق است.


خصوصاً، اگر طوری باشد که مثلاً یادم می‎آید در اربعین، کربلا به‎اندازه‎ای شلوغ می‎شد و به‎اندازه‎ای اجتماع می‎شد که از همان جایی که آدم از اتومبیل پیاده می‎شد، مثلاً همان گاراژی که مطابق [و روبه‎رو] با در قبلۀ صحن حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام است، از آنجا ابداً دیگر کسی نمی‎توانست حرکت بکند و بیاید، مگر در غایت صبر و طمأنینه که آیا بگذارند یک قدم جلو برود یا نه؟! مثل همان که می‎گویند اگر سوزن بیندازید به زمین نمی‎رسد.
از آنجا تا به صحن چقدر مسافت است؟ از صحن تا خود حرم چقدر مسافت است؟


حالا اگر یک‎ وقتی چنین شد و انسان قادر نبود راه برود ـ ‎همین الآن هم اگر راه را باز بگذارند، شاید جمعیت برسد به اینجا که خدا می‎داند از چند فرسخی این‎طور ازدحامی می‎شود که آدم نمی‎تواند قدم‌ازقدم بردارد ‎‎ـ بر همۀ این‎ها عند قبر الحسین علیه‌السلام صادق است، خصوصاً در مواقع ضرورت که آدم می‎فهمد عند قبر الحسین علیه‌السلام است.


توصیه آیت‌الله بهجت برای جاماندگان اربعین


امام جمعه کن(غرب تهران) گفت:حضور سیل مشتاقان اباعبدالله الحسین (ع) در نجف اشرف و کربلای معلی یک حرکت ماندگار و یک رفتار برآمده از بصیرت سیاسی و البته زمان شناسی شیعیان است.


حجت‌الاسلام یحیی صالح نیا امام جمعه کن(غرب تهران) اربعین امسال را مانوری فرهنگی، اجتماعی و عبادی، سیاسی خواند و گفت: حضور سیل مشتاقان اباعبدالله الحسین (ع) در نجف اشرف و کربلای معلی یک حرکت ماندگار و یک رفتار برآمده از بصیرت سیاسی و البته زمان شناسی شیعیان است.
وی با بیان اینکه البته در تمام سال‌ها دیده شده که غیر از شیعیان نیز در پیاده روی اربعین شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: برنامه اربعین امام حسین (ع) که به یک فرهنگ تبدیل شده می‌بایست در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی بهتری صورت بگیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که افراد جا مانده از قافله زوار سرور و سالار شهیدان و حضرت ابوالفضل العباس (ع) چگونه در ثواب این زیارت شریک شوند؟، اظهار داشت: استاد ما، حضرت آیت‌الله بهجت رحمت‌الله علیه هر سال سر راه مشهد به زیارت حضرت عبدالعظیم می‌رفتند و همیشه زیارت ایشان را به دیگران و خصوصاً ساکنان شهر تهران و اطراف توصیه می‌کردند و می‌فرمودند که زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) تشبیه به زیارت امام حسین علیه السلام شده است.
امام جمعه کن(غرب تهران) ادامه داد: از امام هادی علیه السلام داریم که می‌فرمایند: أما إنّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِالعَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِیٍّ علیه السّلام «بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در شهر خودتان زیارت کنی، مانند کسی هستی که حسین بن علی علیه السّلام را زیارت کرده باشد».
این عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: بنابراین آن دسته از افرادی که از زیارت ارباب جا مانده‌اند خود را به بارگاه حضرت عبدالعظیم (ع) برسانند و در پناه این مرد شریف و صاحب مقام قرار گیرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته