دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قاچاق طلا به دلیل ورشکستگی واحدهای طلاسازی

نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر گفت: به دلیل ورشکستگی کارگاه های طلاسازی، قاچاق این محصول روز به روز افزایش می یابد.
کد خبر : 229522

به گزارش گروه اقتصادی آنا از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، ایران یکی از ۱۰ قطب مصرف کننده طلا در جهان است که از چند سال پیش به دلیل مشکلاتی که در این صنعت به وجود آمد، واردات طلا افزایش یافت و بعضا به صورت قاچاق نیز این محصول به کشور وارد شد.


یکی از این کشورها که واردات طلا را در دستورکار خود قرار داده، کشور «هند» است که ر این خصوص قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز چندی پیش اعلام کرد: کاهش تولیدات داخلی در حوزه مصنوعات طلا موجب شده شاهد واردات غیرقانونی این کالا به داخل کشور باشیم؛ افزایش قیمت ارز و طلا در داخل، میل به ورود غیرقانونی طلا را بیشتر می کند و در مقابل هنگام کاهش قیمت طلا و ارز قاچاق خروجی طلا بیشتر می شود.


به نقل از منابع گمرکی هند، ایران در ۸ ماهه آوریل تا نوامبر سال ۲۰۱۶ برابر با ۸ ماه نخست سال ۹۶ بالغ بر حدود ۹۰۰ هزار دلار طلا از هند وارد کرده است. البته واردات طلای ایران از هند در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل افت ۷ درصدی داشته است.


در این خصوص محمد کشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: هم اکنون طلای قاچاق از کشورهای هند، آمریکا، هنگ کنگ و … وارد می شود؛ بنابراین مبدا چندان اهمیتی ندارد. آنچه که اهمیت دارد، این است که عمده طلای وارداتی، قاچاق بوده و از مرجع خاصی وارد نمی شود. البته در بازرسی های انجام شده از طلاهای خارجی مشخص شد که بسیاری از اینگونه طلاها از نظر عیار استاندارد نیستند.


به گفته کشتی آرای، دلیل اصلی قاچاق این محصول به کشور را می توان به مصرف بیشتر از تولید داخل مرتبط دانست. به همین دلیل مصنوعات این فلز را مجبوریم از کشورهای دیگر وارد کنیم. ازطرفی کاهش تولیدات داخلی به دلیل ورشکستگی برخی کارگاه های طلاسازی به موجب رکود، باعث شده تا بازار داخلی دستخوش ورود طلاهای ساخت خارج شود.


وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه طلاسازان داخلی توانایی تولید محصولات باکیفیت و قابل رقابت با کشورهای پیشرفته جهان را دارند اما به دلیل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بالا، به ناچار شاهد تعطیلی کارگاه ها و کمبود تولید داخل هستیم.


کشتی آرای اضافه کرد: دولت در راستای حمایت از تولید داخل، واردات هرگونه طلا به کشور را ممنوع کرده است؛ اما از آنجایی که سلیقه افراد متفاوت بوده و همچنین تعطیلی کارگاه های ما، دلیلی بر آن شده که ناچارا دست به قاچاق این محصول به کشور بزنیم. البته تنوع سلیقه ها هم بی تاثیر نبوده که واردات کالا را دوچندان کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته