دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1396 - 15:46

«ماموریت ناممکن» تیلرسون برای حل بحران در حوزه خلیج فارس

یک پایگاه تحلیلی در گزارشی نوشت: هدف وزیر امور خارجه آمریکا از سفر به ریاض و دوحه، اقناع طرف‌های بحران قطر به بازگشت به روند گفت‌وگو است.
کد خبر : 224009

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری-تحیلی سوئیس اینفو در گزارشی درباره سفر رکس تیلرسون به منطقه و دیدارش با مقام‌های سعودی و قطری، نوشت: «تیلرسون امروز (یکشنبه) به ریاض و دوحه سفر می‌کند تا مسئولان پادشاهی عربستان و دولت قطر را اقناع کند به میز مذاکره بازگردند و به بحران بیش از چهار ماهه در حوزه خلیج (فارس) پایان دهند.»


این دومین سفر تیلرسون به حوزه خلیج فارس در یک ماه گذشته است. طبق این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا می‌کوشد تا با این سفر و حل بحران کنونی، قدرت سیاسی واشنگتن را در مقابل نفوذ ایران در منطقه نشان دهد، ایرانی که به باور اعراب عامل بی‌ثبانی منطقه است.


سوئیس اینفو می‌نویسد: «سفر تیلرسون با حضور حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در راس هیاتی عالی‌رتبه در ریاض برای شرکت در مراسم افتتاح شورای هماهنگی عربستان-عراق هم‌زمان شده است. شورایی که نشان دهنده آغاز مرحله جدیدی از روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور همسایه است.»


طبق این گزارش، عربستان با حمایت آمریکا درصدد محدود کردن نفوذ ایران در منطقه به‌ویژه در سایه سیاست‌های افراطی ضد ایرانی اتخاذ شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا است. روابط ایران و عربستان دوران پر تنش خود را از زمان سقوط دیکتاتوری صدام در عراق به دست نیروهای آمریکایی در سال 2003 می‌گذراند و ریاض در تلاش است تا جلوی نفوذ تهران را در منطقه بگیرد.


این پایگاه تحلیلی می‌نویسد: «رابطه با تهران، عمده‌ترین دلیل کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر برای تحریم قطر بوده است. علاوه بر این، این چهار کشور قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند، موضوعی که دوحه آن را تکذیب کرده است. در این راستا تیلرسون قصد دارد در سفر خود به ریاض و دیدارش با پادشاه، ولیعهد و وزیر امور خارجه عربستان راهکاری برای حل این بحران بیابد و این کشورها را متقاعد به بازگشت به پشت میز مذاکره کند.»


سوئیس اینفو می‌افزاید: «وزیر آمریکایی پس از ریاض راهی دوحه می‌شود تا با تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر و محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، همتای قطری‌اش دیدار کند و ماموریت مذکور را در آنجا ادامه دهد. قطر روابط نظامی، سیاسی و اقتصادی مستحکمی با آمریکا دارد و بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه در این کشور احداث شده است، پایگاهی که از آنجا آمریکا حملاتش را علیه گروه‌های افراطی ازجمله داعش انجام می‌دهد.»


تیلرسون پنج‌شنبه گذشته در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ گفت: «نباید انتظار داشته باشیم بحران به سرعت حل و فصل شود.» اظهارنظری که در تضاد با نظر دونالد ترامپ قرار دارد که گفته بود، این بحران بی‌سابقه در حوزه خلیح فارس باید به سرعت و ظرف یک ماه حل شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته