دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1396 - 11:17
مروری بر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه

فرش قرمز ایران مقابل مسئولان حماس/ سونامی عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل

سونامی عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل ، سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا به عراق و سفر هیاتی از حماس به ایران از موضوعاتی است که مورد توجه ویژه رسانه‌های عرب‌زبان قرار گرفته‌است.
کد خبر : 223946

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عناوین مهم روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه را در زیر می‌خوانید:


فرش قرمز مقام‌های ایرانی مقابل مسئولان حماس



روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در گزارشی از سفر هیات حماس به تهران نوشت: «صلاح عاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت، این جنبش از گزینه دفاع از ملت فلسطین دست برنمی‌دارد و آشتی با جنبش فتح بر سلاح مقاومت فلسطینی‌ها تاثیری نمی‌گذارد.»


وی که در راس هیاتی عالی‌رتبه از حماس به تهران سفر کرده است، در دیدار با علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر انقلاب اسلامی ایران در امور بین‌الملل گفت، حضور هیات حماس در تهران پاسخ عملی به درخواست اسرائیل برای قطع روابط با ایران است.


عاروری همچنین در سفر به ایران با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و بر لزوم وحدت فلسطین در مواجهه با رژیم اشغالگر قدس تاکید کرد و از گروه‌های فلسطینی خواست تا اختلافات را کنار بگذارند.


وی در این دیدار افزود: «برخی کشورهای عربی از راه ائتلاف با اسرائیل می‌خواهند موضوع فلسطین را به حاشیه برانند.»


هیات حماس همچنین با دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. شمخانی در این دیدار حماس را جنبشی پیشرو در محور مقاومت خواند.


سفر معاون وزیر امور خارجه آمریکا به عراق



پایگاه خبری الغد پرس گزارش کرد: «وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، تینا کایدانوف، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی و نظامی در هفته جاری راهی تور خاورمیانه می‌شود و به عراق، کویت، قطر و اسرائیل سفر می‌کند.»


طبق این گزارش، کایدانوف در سفر به قطر با مسئولان دولتی و نظامی این کشور و نیز رهبران نظامی آمریکا، مستقر در پایگاه مرکزی واشنگتن در قطر دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.


در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به کویت با مسئولان سیاسی و نظامی این کشور دیدار و درباره توسعه روابط در زمینه‌های نظامی، تسلیحاتی، امنیت دریایی و مبارزه با تروریسم رایزنی می‌کند.»


تینا کایدانوف در عراق و در دیدار با مسئولان این کشور درباره پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه مبارزه با گروه تروریستی داعش گفت‌وگو خواهد کرد.


سونامی عادی‌سازی روابط با اسرائیل/ سکوت؛ علامت رضایت اعراب است



روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در گزارشی نوشت: «پایگاه عبری ISRAEL NEWS 24 گزارش کرد، تحلیلگران و مسئولان اسرائیلی به‌طور علنی از وجود هماهنگی و پیشرفت در روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل و به‌طور خاص با کشورهای حوزه خلیج (فارس) سخن می‌گویند و انتظار دارند این روابط روی آشکار خود را نشان دهد، چه اینکه همه این طرف‌ها خواهان مقابله با ایران هستند.»


طبق این گزارش، عجله پادشاهی عربستان و اسرائیل در استقبال از اظهارات ضد ایرانی و ضد توافق هسته‌ای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به نوعی حاکی از آشتی میان این دو است. این پایگاه عبری می‌نویسد: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چند روز پیش از اظهارات ترامپ، از محتوای آن آگاه شده بود. بنابراین، هر زمان که اسرائیل و کشورهای مهم عربی بر سر یک موضوع چشم‌انداز واحدی پیدا می‌کنند باید نسبت به آن هشیار بود.»


در این راستا ایوب قرا، وزیر ارتباطات حکومت نتانیاهو و نماینده کنسیت (پارلمان اسرائیل) از حزب لیکود گفت: «تعداد زیادی از کشورهای عربی روابط خود را با اسرائیل به هر شکلی دارند که شامل مصر و اردن می‌شود و مذاکرات صلح فلسطین - اسرائیل عامل ارتباطی آن‌ها است. عربستان، کشورهای حوزه خلیج (فارس)، شمال آفریقا و بخشی از عراق نیز مشابه چنین ارتباطی را دارند. همه این کشورها در یک نقطه با اسرائیل مشترک هستند و آن نگرانی از (نفوذ) ایران (در منطقه) است.»


وی با بیان نوعی روابط فنی میان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و اسرائیل، افزود: «کشورهای عربی و اسرائیل در حوزه‌های آبخیزداری و کشاورزی همکاری دارند و از لحاظ روابط دیپلماتیک، آن‌ها احساس می‌کنند ایران بیش از اسرائیل جای نگرانی دارد و تهدید محسوب می‌شود.»


رای‌الیوم در پایان گزارش می‌نویسد: «نیازی به گفتن نیست که باوجود اظهارات رهبران اسرائیل درباره موضوع عادی‌سازی روابط، کشورهای عربی که طبق فهرست‌بندی صهیونیست‌ها در ردیف کشورهای سنی قرار دارند، چنین موضوعی را رد یا تایید نمی‌کنند. آن‌ها حتی به خود اجازه اظهارنظر در این رابطه نمی‌دهند، موضوعی که سوالات و ابهاماتی را درباره عادی‌سازی روابط این کشورها با اسرائیل ایجاد کرده است و می‌توان گفت، سکوت علامت رضاست.»


ارتش اسرائیل در تدارک تقابل با ایران



روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: «پس از توافق قبلی برای کاهش بودجه نظامی، بار دیگر میان وزارتخانه‌های امنیت و دارایی اسرائیل اختلاف به‌وجود آمده است و مسئولان اسرائیلی معتقدند تحولات منطقه‌ای به گونه‌ای است که باید تمهیدات بیشتری اندیشیده و یک میلیارد دلار سالانه علاوه بر بودجه نظامی قبلی، تصویب شود.»


یک موسسه نظامی اسرائیل از زبان آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل فاش کرد، باید چهار میلیارد شِکِل (بیش از یک میلیارد دلار) به بودجه نظامی سالانه افزوده شود تا بتوان با تهدیدات و خطر از جانب ایران مقابله کرد.


درخواست لیبرمن خلاف توافقی است که میان او و موشه یعلون، وزیر امنیت سابق و موشه کحلون، وزیر دارایی در زمینه بودجه امنیتی امضاء شده است. طبق این توافق، دستگاه امنیتی در مدت پنج سال (2016 ــ 2020) به‌طور سالانه 300 میلیارد شِکِل دریافت می‌کند، به شرط اینکه اقدامات ریاضتی انجام دهد.


طبق گزارش روزنامه هاآرتص، دو وزارتخانه امنیت و دارایی اسرائیل اکنون وارد رایزنی شده‌اند تا به موازات تحولات منطقه‌ای بودجه نیز تغییر کند. یک منبع در موسسه امنیت اسرائیل گفت، نیاز به افزایش بودجه حس می‌شود تا بتوان با تحولاتی راهبردی همچون گسترش نفوذ روسیه، باقی ماندن بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت و افزایش تهدیدات ایران مقابله کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته