دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
انصاری:

صادرات خدمات فنی‌ومهندسی در گرو صدور ضمانت‌نامه‌ها است

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بانک‌ها برای صدور ضمانت‌نامه در صورتی از شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی وثیقه ملکی طلب می‌کنند که سرمایه این شرکت‌ها تنها نیروی انسانی با استعداد بوده و ملکی را در داخل کشور ندارند.
کد خبر : 223644

به گزارش گروه اقتصادی آنا، محمدرضا انصاری نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در مراسم روز ملی صادرات با اشاره به اینکه کماکان موضوع تحریم‌ها اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: صادرکنندگان کاملا واقفند که گرفتاری کشور در بخش تحریم‌ها هنوز ادامه دارد اما برای برون رفت از این مشکلات، باید به صادرات غیرنفتی کشور و پتانسیل‌های عظیم اقتصاد داخلی توجه کرد.


وی ادامه داد: در همین شرایط سخت، برخی صادرکنندگان تا 200 میلیون دلار هم صادرات در کارنامه خود ثبت کردند، بنابراین اگر از این افراد در تصمیم‌گیری‌ها و نگاه به حل مساله تولید و صادرات توجه شود، قطعا راهکارهای برون‌رفت از وضعیت صادراتی از سوی همین افراد ارائه خواهد شد.


این فعال اقتصادی بخش خصوصی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی تاکید کرد: جایگاه اصلی ایران در بخش صادرات، جایگاهی نیست که امروز به آن تکیه داده‌ایم، دلخوشی به 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور هیچ آینده‌ای را تضمین نمی‌کند؛ ریسک‌پذیری پیش‌زمینه بردهای اقتصادی است بنابراین باید به‌همراه صادرات غیرنفتی چاشنی ریسک را هم افزایش داد.


وی تصریح کرد: در حال حاضر 34 میلیارد دلار ظرفیت بالقوه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازارهای هدف وجود دارد که می توان با تمرکز، ظرف 5 سال محقق شود؛ این در حالی است که برخی از کشورها می تواند مشمول رابطه دوجانبه با ایران شود، اما وزارتخانه ها نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.


انصاری گفت: صندوق توسعه ملی یکی از ظرفیت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ این در حالی است که برخی از تصمیمات دولت در بدنه اجرایی به خوبی پیاده سازی نمی شود؛ این در حالی است که به جای اعتبار خریدار باید اعتبار فروشنده را حاکم کرد؛ البته احتیاطی حاکم بر تصمیم دولت است که باید از آن بگذریم.


وی اظهار داشت: نکته دیگر جایزه صادراتی بود که به‌عنوان چاشنی برای دینامیت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی عمل می‌کند؛ این در حالی است که از سال 81 رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به 41 درصد رسیده چراکه جایزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به میزان 8 درصد پرداخت شد اما واقعیت روز اقتصاد بین‌المللی آنجاست که ایران در رقابت‌ها با 2 تا 3درصد تخفیف، می‌باخت، اما اکنون این جایزه متوقف شده است.


انصاری مشکل دیگر صادرات خدمات فنی و مهندسی را صدور ضمانت نامه ها دانست و افزود: بانک‌ها برای صدور ضمانت‌نامه در صورتی از شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی وثیقه ملکی طلب می‌کنند که سرمایه این شرکت‌ها تنها نیروی انسانی با استعداد بوده و ملکی را در داخل کشور ندارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته