لزوم پالایش علومانسانی برای خالی شدن از فرهنگ غربی/ نباید هیچ جوانی از تحصیل باز بماند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فرهاد رهبر در این دیدار درباره دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است و حدود 1.5 میلیون دانشجو دارد که با رهنمودهای حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و زحمات آیتالله هاشمی رفسنجانی به این نتیجه رسیده است، اما شاید به نظر برخی از علما و مراجع، مشکلاتی نیز داشته باشد.»
او افزود: «مشکل اصلی دانشگاههای کشور محتوای علوم به ویژه علوم انسانی است و تاکنون نتوانستهایم تحولی که مدنظر مقام معظم رهبری است، انجام دهیم و شاید به این دلیل تحول صورت نگرفته که حوزه و دانشگاه از یکدیگر جدا هستند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره لزوم پیوند حوزه و دانشگاه گفت: «در سخن از پیوند حوزه و دانشگاه بسیار صحبت شده، اما در عمل هیچ اتفاقی نیفتاده است. امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی با فراهمکردن امکانات و کمک حوزه علمیه قم و مراجع، بتواند در اسلامیکردن دانشگاه از حد سخن خارج و در عمل این کار را به سرانجام برساند.»
لزوم شناسایی و تدریس پیشرفت علوم انسانی در گذشته و علل توقف آن
همچنین آیتالله مکارم شیرازی هم در این دیدار درباره خدمات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی مبدا خدماتی بوده و خواهد بود. وجود دانشگاه از ضروریات هر کشوری است و دنیا بر محور علوم میچرخد و هر کشوری که دانشگاه قوی داشته باشد، پیشرفته کرده و موفق شده است. غربیها درباره علوم فعالیتهای زیادی کردهاند و بر اثر این فعالیتها نیز موفقیتهایی هم کسب کردهاند.»
آیتالله مکارم شیرازی درباره وابستگی دانشگاههای ایران به غرب، گفت: «زمانی که دانشگاه به ایران آمد طبعا دست ما به سمت غربیها دراز شد، در حالی که در گذشته دانشگاههای اسلامی، بسیار پیشرفتهتر از دانشگاههای غربی بودند. به نظرم پیشرفت علوم اسلامی در گذشته، متوقف شدن آن و علل این توقف باید در دانشگاهها تدریس شود.»
این مرجع تقلید با بیان اینکه دانشگاهها باید مستقل باشند، گفت: «دانشگاه ضرورت دارد، اما دانشگاهی که استقلال داشته باشد. اگر دانشگاه وابسته به غرب باشد، ضررش بیشتر است.»
غربیها فرهنگ فاسدشان را در قالب کتاب به جوانان ما تزریق میکنند
او ادامه داد: «غربیها فرهنگ فاسدشان را در کتابهایشان جاسازی میکنند و به جوانان ما تزریق میکنند. دانشگاهها بر حول سه محور برنامه، استادان و کتابها میگردند، باید هر سه محور اسلامی باشند و اگر یکی اسلامی نباشد، فایدهای ندارد. کتابهایی هست که ترجمه خارجی است و شاید کتاب خوبی هم باشد، اما باید بررسی شود تا نکات انحرافی در آن وجود نداشته باشد.»
او درباره علوم انسانی هم گفت: «علومانسانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در غیر علومانسانی هم شاید فرهنگ غربی جاسازی شود، اما علومانسانی مهمتر است و باید پالایش و مراقبت شود. اصل دانشگاه و داشتن برنامه برای کتب و استادان، خوب است و باید به سمت تولید علم برویم. اخیرا هم مقالات علمی خوبی در محافل بینالمللی نوشته شده و در دنیا ایران را جزو پیشگامان علم میشناسند.»
آیتالله مکارم شیرازی به فرار مغزها هم اشاره کرد و گفت: «نخبگان در کشور تحصیل میکنند. زمان شکوفایی آنها که میشود به بهانههایی به خارج از کشور میروند و از آنها استفاده میکنند. اگر مبانی مذهبی در دانشآموزان و دانشآموختگان تقویت شود، این اتفاق نمیافتد. استعدادهای خوبی در کشور وجود دارد که بر اثر نداشتن شهریه از حضور در دانشگاه محروم میشوند. البته کمکهای خوبی از قبیل وامهای دانشجویی انجام میشود، ولی برخی از جوانها هزینه اولیه ورود به دانشگاهها را هم ندارند. اینها سرمایه جامعه ما هستند و نباید این استعدادها از بین برود.»
او ادامه داد: «نظام ما جمهوری اسلامی است. جمهوریت حضور مردم در تمام صحنههاست و اسلام هم باید در کنار آن وجود داشته باشد. نباید در دانشگاه صحنههای غیراسلامی دیده شود. در بعضی از مسائل مانند اعتکاف و نماز جمعه دانشجویان همواره پیشقدم هستند و این امیدوارکننده است که البته باید کاری کرد تا جنبه عمومی پیدا کند.»
انتهای پیام/