دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1396 - 11:29
مروری بر روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه

ایجاد ائتلاف نظامی در بحرین برای مقابله با حزب‌الله لبنان/ راز تنش در روابط میان ترکیه و آمریکا چیست؟

جدال آمریکا و اروپا بر سر حفظ برجام، تنش در روابط میان ترکیه و آمریکا و ایجاد ائتلاف نظامی در بحرین برای مقابله با حزب‌الله لبنان از موضوعاتی است که مورد توجه ویژه رسانه‌های عرب‌زبان قرار گرفته‌است.
کد خبر : 222067

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، عناوین مهم روزنامه‌های عرب‌زبان منطقه را در زیر می‌خوانید:


راز تنش در روابط میان ترکیه و آمریکا چیست؟



روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در گزارشی می‌نویسد: «شدت تنش در روابط ترکیه و آمریکا تا آنجا پیش رفته است که آنکارا، واشنگتن را به تلاش برای از هم پاشیدگی ترکیه شبیه اتحاد جماهیر شوروی سابق متهم کرده است. در نتیجه باید پرسید دلیل واقعی تنش در روابط این دو چیست؟»


این روزنامه می‌افزاید: «به نظر نمی‌رسد دستگیری کارمند محلی سفارت آمریکا در آنکارا به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن، رهبر مخالفان ترکیه دلیل اصلی وخامت روابط ترکیه و آمریکا باشد، بلکه چه بسا صبر دو طرف تمام و با پیش آمدن این موضوع، تنش در روابط دو کشور کاملا برملا شده است.»


در ادامه این گزارش آمده است:‌ «نکته قابل توجه اینکه اسم رمز این تنش این بار حمایت نظامی روزافزون آمریکا از کُردها و تمایلات جدایی خواهانه آنان چه در شمال سوریه و چه در عراق و طبیعتا در شرق ترکیه است، زیرا ترک‌ها معتقدند خلاف آنچه مسئولان آمریکایی می‌گویند، هدف از این حمایت که شامل سلاح و تجهیزات نظامی سنگین است، مبارزه با داعش نیست.»


رای‌الیوم می‌نویسد: «ترکیه از تحرکات مشکوک متحد آمریکایی نگران است و این نگرانی هنگامی افزایش یافت که فرماندهی نظامی آمریکا با فروش موشک‌های پاتریوت به ترکیه مخالفت کرد و علاوه بر این، هیچ‌گونه نقش ترکیه را در نبرد موصل و الرقه نپذیرفت و در این خصوص نقش اصلی را به کُردها بخشید و پشتیبانی زمینی و هوایی را برای آنان فراهم کرد.»


طبق این گزارش، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه معتقد است این موضع حمایت جویانه آمریکا از کُردها به مثابه خنجری از پشت است و بر این اساس بود که در صدد برآمد برای خرید سامانه موشکی اس 400 به سمت روسیه گرایش پیدا کند و قسط اول آن را نیز پرداخته است تا جدیت خود را در این خصوص نشان دهد، اما این اقدام تسلیحاتی ترکیه که موجب خشم پنهان آمریکا شد و واشنگتن را به فروش موشک‌های پاتریوت به آنکارا وانداشت، در حالی که درباره عربستان چند روز پس از سفر سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی به روسیه و گفت‌وگو برای خرید موشک‌های اس 400، ممنوعیت فروش سامانه دفاعی تاد به ریاض را حذف کرد.


برجام، روابط میان اروپا و آمریکا را متشنج کرد



روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی نوشت: «در دو روز گذشته واضح بود که تایید نکردن توافق هسته‌ای از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به نوعی تقابل میان آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی‌اش منجر شد، کسانی که در ابتدا موضع واشنگتن را می‌ستودند. در حالی که داد و فریاد مقام‌های اروپایی از این موضع ترامپ بلند شده است، مسئولان آمریکایی در تلاشند تا بر روی مواضع رئیس‌جمهوری کشورشان سرپوش بگذارند و از اهمیت آن بکاهند. آن‌ها حتی مطرح کرده‌اند که آمریکا قصد خروج از توافق هسته‌ای را ندارد و این در زمانی است که تهران تهدید به خروج از توافق کرده است. تهران خروج از توافق را منوط به این کرده که طرف آمریکایی راهبردی را که اتخاذ کرده است، اجرایی کند.»


این روزنامه لبنانی می‌افزاید: «مسئولان آمریکایی در تلاشند تا بعد از پرتاب بمب ترامپ درباره راهبرد جدیدش نسبت به ایران، فضا را تلطیف کنند. ترامپ پایبند نبودن ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد و آن را به کنگره حواله داد. علاوه بر این، به‌طور ضمنی از افزایش تحریم‌های سپاه پاسداران ایران و برنامه موشکی تهران خبر داد. این اظهارات تند ترامپ فضای روابط میان امریکا و متحدان اروپایی‌اش را که معتقدند ایران طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی زیادی به توافق هسته‌ای داشته، متشنج کرده است.»


طبق این گزارش، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه و نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد تلاش کردند بعد از سخنان ترامپ، از شدت آن بکاهند و به نوعی اظهارات ترامپ را از حالت رسمی بودن خارج کنند.


ایجاد ائتلاف نظامی در بحرین برای مقابله با حزب‌الله لبنان



روزنامه الشرق‌الاوسط در گزارشی نوشت: «امروز (دوشنبه) در منامه، پایتخت بحرین کنفرانس ائتلاف‌های نظامی خاورمیانه برگزار می‌شود.»


قرار است در این کنفرانس درباره نقش ائتلاف‌های نظامی در جنگ علیه تروریسم، مشارکت ائتلاف‌های نظامی اسلامی در موضوع مبارزه با تروریسم و نقش ائتلاف عربی در جنگ یمن رایزنی شود.


در این کنفرانس هیات‌هایی از مهم‌ترین ائتلاف‌های نظامی بین‌المللی همچون ناتو، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد و نمایندگانی از مهم‌ترین مراکز تحقیقاتی بین‌المللی حضور دارند.


مقام‌های برگزار کننده این کنفرانس با تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان مدعی شدند: «هدف از برگزاری این کنفرانس بررسی نقش مکمل ائتلاف‌های نظامی در جنگ با گروه‌های تروریستی افراطی همچون داعش، حزب‌الله لبنان و گروههای یمنی است که صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی را تهدید می‌کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته