دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد:

توسعه کیفی استارتاپ‌های دانشگاهی در دستور کار دانشگاه آزاد

مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی از آغاز فعالیت 10 واحد این دانشگاه به صورت پایلوت در شهرک‌های صنعتی استان‌ها خبر داد.
کد خبر : 216577

دکتر داود ثمری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره فعالیت‌ها و ارتباط با صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی به چند نکته توجه شده و معاون جدید پژوهشی نیز بر آن تاکید دارند. توسعه فناوری و ارتباط با صنعت از مواردی هستند که باید به عنوان اولویت کاری ما به آنها پرداخته شود.»


او افزود: «ما راهکارهایی در این زمینه تدوین کرده‌ایم و قدم‌های خوبی برداشته‌ایم؛ امیدواریم بتوانیم به نتایج مطلوبی هم دست یابیم.»


مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «رابطه تحصیل و اشتغال یکی از اولویت‌های مهم است. در این مسیر توسعه کیفی استارت‌آپ‌های دانشگاهی در دستور کار قرار گرفته است. این‌گونه، باری از اشتغال از دوش دولت برداشته می‌شود و دانشجویان می‌توانند منبع درآمدی در این مسیر برای خود داشته باشند.»


او گفت: «بیکاری دانش‌آموختگان از میانگین بیکاری کشور بالاتر است، از این رو باید برای اشتغال دانش‌آموختگان برنامه‌ریزی جدی شود. توسعه استارت‌آپ‌های دانشگاهی در این زمینه می‌تواند بسیار راهگشا باشد.»


گام جدی دانشگاه آزاد برای اشتغال و حل معضلات کشور


ثمری ادامه داد: «توسعه مراکز نوآوری از دیگر اولویت‌های ما است که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در برخی از واحدهای دانشگاهی این مراکز راه‌اندازی شده، با این وجود قرار است به این مراکز انسجام ببخشیم تا بتواند به صورت مداوم و برنامه‌ریزی شده با صنعت ارتباط داشته باشند. بررسی نیازهای صنعت و ارائه راهکارهای نوآورانه، جذب دانشجویان دارای ایده نوآوری و تربیت راهنمای آموزشگر از برنامه‌های مراکز نوآوری خواهد بود.»


مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از امضای موافقت‌نامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی خبر داد و گفت: «براساس این موافقت‌نامه 10 واحد دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده‌اند که به شهرک‌های صنعتی استان‌ها وارد شوند. برای هریک از واحدها یک قابلیت تخصصی مورد توجه قرار گرفته و براساس آن قابلیت، واحدها و شهرک‌های صنعتی فعال خواهند بود.»


ثمری گفت: «این موافقت‌نامه به صورت پایلوت آغاز شده است و خروجی آن حل معضلات واحدهای صنعتی شهرک‌های صنعتی خواهد بود. همچنین از این طریق دانشجویان با شهرک‌های صنعتی همکاری خواهند کرد و ظرفیت خالی آنها را شناسایی می‌کنند، قرار است این ظرفیت‌های خالی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد تا از آنها برای توسعه این اشتغال استفاده شود.»


او گفت: «دانشجویان و استادان وقتی به مقصود اولیه می‌رسند برای تجاری‌سازی به خط تولید نیاز دارند، ظرفیت‌های خالی شهرک‌های صنعتی در این مسیر بسیار راهگشا است، با حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان اشتغال را افزایش داد. همچنین از این طریق می‌توان رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دوره‌های دکتری و کارشناسی‌ارشد را جهت داد تا به سمت حل مشکلات کشور پیش بروند. این‌گونه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خوش‌آتیه در پیشینه علمی کشور قرار می‌گیرند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته