دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مهر 1396 - 10:46
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد

دانشکده شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در طرح تجمیع چه برنامه‌‌هایی دارد؟

سرپرست دانشکده شیمی دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران عنوان کرد که جذب حداکثری دانشجویان شیمی بویژه شیمی دارویی، تعریف پروژه‌ها و پایان‌نامه‌هایی با قابلیت ثبت پتنت و تجاری‌سازی محصول در راٌس برنامه‌های این دانشکده است.
کد خبر : 214786

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر مهناز قمی سرپرست دانشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی که به‌تازگی از سوی دکتر ابطحی در این سمت منصوب شده است، دارای مدرک دکتری تخصصی شیمی تجزیه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.


وی که در اجرای مصوبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و در راستای عملیاتی شدن طرح تجمیع سه واحد دانشگاهی (واحد پزشکی تهران، علوم دارویی و دندانپزشکی) در تاریخ 13 شهریور با حکم رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی مسئولیت سرپرستی دانشکده شیمی دارویی را به عهده گرفته است دارای سال ها سوابق اجرایی و تجارب مفیدی در اداره این دانشکده است.


خبرنگار خبرگزاری آنا با این مقام دانشگاهی که در زمینه علمی و پژوهشی نیز فعالیت چشمگیری دارد و مقالات متعدد وی در حوزه شیمی تجزیه و نانو شیمی در مجلات علمی داخلی و خارجی به انتشار رسیده است به گفت‌وگو نشسته که ماحصل آن را می خوانیم:



خانم دکتر! از چه سالی همکاری خود را با دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کردید؟
قبل از شروع هر صحبتی باید از آقای دکتر ابطحی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران بخاطر حسن اعتماد و حمایت همه جانبه ای که در واگذاری امور اجرایی به اعضای هیات علمی دانشگاه و تفویض اختیار به روسای دانشکده ها داشتند تشکر و قدردانی کنم.


اکنون این دانشکده دارای 3 آزمایشگاه آموزشی و 2 آزمایشگاه پژوهشی و یک مرکز تحقیقات مواد اولیه دارویی است

قطعا این انتخاب از درون ساختار دانشگاه آزاد اسلامی بیانگر ایمان و اعتقاد ایشان به توانمندی علمی و ظرفیت اجرایی استادان این دانشگاه مردم نهاد است، استادان دلسوز و متعهدی که سال های سال در این مجموعه زحمت کشیده اند و در تعلیم تربیت داتشجویان از هیچ تلاشی فرو گذار نبوده اند.


این رویکرد مثبت و ارزشمند رئیس ذانشگاه علوم پزشکی موجب دلگرمی، عشق و تعهد سازمانی و ارتقای سطح رضایتمندی همکاران تلاشگر و پرسنل زحمتکش این مجموعه است و ما در مسیر تبدیل دانشگاه آزاد به یکی از بزرگترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور از تمام ظرفیت اجرایی خود استفاده خواهیم کرد.


آغاز همکاری این جانب با دانشگاه آزاد از سال 1382 است که به عنوان مربی بورسیه در واحد علوم دارویی سابق مشغول به انجام وظیفه شدم و در طول تمام این سال ها ابتدا به عنوان مدیر پژوهشی واحد، رئیس مرکز تحقیقات علوم دارویی، رئیس مرکز تحقیقات مواد اولیه دارویی، رئیس هسته پژوهشی زنان، عضو کمیته های مختلف پژوهشی، انتشارات و آموزشی نیز بوده ام و از اوایل سال 1394 نیز مسئولیت سرپرستی دانشکده شیمی دارویی را عهده دار هستم.
درباره فعالیت دانشکده شیمی دارویی توضیحاتی ارائه بفرمایید.
دانشکده شیمی دارویی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1391 با هدف تربیت نیروی متخصص شیمیست و بطور خاص در حوزه دارویی تاسیس شد و از آنجا که واحد علوم دارویی دارای استادان مجرب و متخصص و همین طور وسایل و امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی پژوهشی و آموزشی مناسب بود توانسته است با حمایت مسئولان ارشد دانشگاه در این مدت کوتاه نسبت به تربیت نیروی متخصص اقدامات مفید و سازنده انجام دهد.


اکنون این دانشکده دارای 3 آزمایشگاه آموزشی و 2 آزمایشگاه پژوهشی و یک مرکز تحقیقات مواد اولیه دارویی است. تاکنون تعداد 161 مقاله معتبر توسط دانشجویان و اعضا به چاپ رسیده و محصول زینک گلوکونات نیز محصول مرکز تحقیقات مواد اولیه این دانشکده است.


این دانشکده دارای شورای فرهنگی متشکل از اعضای هیات علمی و دانشجویان بوده که بطور ماهانه جلسات برگزار و مصوبات به شورای فرهنگی دانشگاه ارجاع می‌دهند.


چه تعداد دانشجو و در چه مقاطع تحصیلی در این دانشکده مشغول تحصیل هستند؟
اکنون بیش از 2 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی؛ شیمی کاربردی، شیمی دارویی و در مقاطع کارشناسی ارشد در رشته های شیمی کاربردی، شیمی دارویی، شیمی و فناوری اسانس، فیتوشیمی، نانو شیمی و در مقطع دکتری تخصصی در رشته شیمی آلی مشغول به تحصیل هستند.
اولویت برنامه های دانشکده شیمی دارویی در طرح تجمیع چیست؟


مهمترین اولویت در دانشکده شیمی دارویی توسعه کیفی در زمینه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی است و خدا را شاکرم که فارغ التحصیلان دانشکده شیمی دارویی در صنعت دارو و سایر صنایع مرتبط بسیار خوشنام هستند و جذب حداکثری دانشجویان شیمی بویژه شیمی دارویی تعریف پروژه ها و پایان نامه هایی با قابلیت ثبت پتنت و تجاری سازی محصول در راس برنامه های این دانشکده است و قطعا این مهم در سایه تعامل مطلوب با وزارتخانه، تلاش و سختکوشی استادان و دانشجویان ممکن و عملی خواهد بود.


اکنون بیش از 2 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی؛ کارشناسی ارشد و در مقطع دکتری تخصصی در رشته های مختلف مشغول به تحصیل دانشکده شیمی دارویی هستند

ارزیابی فعلی و دیدگاه شما درباره فعالیت های علمی دانشجویی چیست؟
از همان ابتدای کار و از زمان سرپرستی این جانب در دانشکده شیمی دارویی تمام توان خود را برای تقویت انجمن های علمی دانشجویی متمرکز کردم و اکنون دانشکده شیمی دارویی دو انجمن علمی شیمی کاربردی و شیمی دارویی و حضور فعالانه ای در بدنه دانشجویی دارد. چنانچه از ابتدای سال جاری تاکنون نیز در هر ماه بیش از بیست کارگاه آموزشی و پژوهشی جهت ارتقاء سطح علمی دانشجویان برگزار شده است.


در شاخه علمی نیز بسیج دانشجویی و کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده شیمی دارویی فعالیت موثرو چشمگیری دارند و ان‌شاالله با برنامه ریزی جدید فعالیت انجمن ها را با تقویت زیر ساخت ها و با جلب حمایت مسئولان دلسوز به سمت حضور پررنگ در جشنواره های دانشجویی و المپیادهای علمی داخلی و خارجی هدایت می کنیم تا زمینه برای بروز استعداد ها و تولید مقالات علمی میسر شود.
جایگاه فعالیت های فرهنگی و امور دانشجویی در دانشکده چگونه است؟
اکنون تعدادی تشکل های فرهنگی دانشجویی در دانشکده شیمی دارویی فعالیت دارند و همین طور بسیج دانشجویی نیز در کنار سایر دانشجویان فعالیت موثری دارند و مراسم هم به مناسبت های مذهبی، ملی و فرهنگی برگزار می شود.


اما بدیهی است همچنان در بعد فرهنگی نیاز به حمایت های معنوی ستادی و مسئولان ارشد است و در این مسیر تشویق دانشجویان به مسائل فرهنگی، مذهبی با ایجاد تسهیلات بهتر می‌تواند چشم انداز روشنی را برای گسترش فعالیت های فرهنگی و امور دانشجویی رقم بزند.


گفت‌وگو: سایه بیگدلی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته