دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست رسانه‌ای سمفونی نور مطرح شد؛

اجرای پروژه ویدئو مپینگ روی برج آزادی

نعمت اله پایان؛ مدیر مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی در نشست رسانه‌ای سمفونی نور گفت: ما ایرانیان همواره اهل گفتگو و صلح بوده و از جنگ فراری هستیم.
کد خبر : 211684

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست رسانه‌ای سمفونی نور با حضور رییس مجموعه برج آزادی، نماینده سازمان یونسکو در ایران و امیررضا سالاری در مجموعه برج آزادی برگزار شد.


در ابتدای این نشست امیررضا سالاری؛ تهیه کننده و کارگردان پروژه «سیمرغ صلح» ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص «سیمرغ صلح» عنوان کرد: ویدئو مپینگ «سیمرغ صلح» بیش از یک سال است که در ردیف فعالیت‌های ما قرار دارد، این اجرا بعد از پروژه «جان نخست» دومین پروژه‌ای است که ما تصمیم داریم آن را در مجموعه برج آزادی تهران برگزار کنیم.


وی در خصوص محتوای این برنامه توضیح داد: ما بر اساس شعار جهانی یونسکو در زمینه صلح از تصاویر پیش تاریخ و نقوش باستانی کشورهای مختلف کار را آغاز کردیم و بعد از آن سعی کردیم حرفی از خودمان نزنیم تا همه موارد مفهمومی از طریق تصویر به مخاطب ارائه شود. به همین جهت تصاویر مستندی که پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد در برگیرنده صلح جهانی است که روی آن تاکید ویژه‌ای خواهیم داشت.


سالاری ادامه داد: ما در این پروژه تمام تلاش خود را کردیم تا از تصاویری استفاده کنیم که همه مردم دنیا مفاهیم مورد نظر این پروژه را از آن خود بدانند. مضمون اصلی این پروژه صلح است که باید روی آن تاکید زیادی کنیم. البته روند فعالیت‌های مرتبط با هنرهای جدید به گونه‌ای است که هنوز آنچنان که باید در کشورمان جا نیفتاده که در این میان می‌توانیم به ماجرای «ویدئو مپینگ» اشاره کنیم که متاسفانه در کنسرت‌های این ماه‌ها باب شده و اصلا در معنای ویدئومپینگ جای نمی‌گیرد.


وی افزود: این موارد فقط تصاویری هستند که بیشتر شبیه سینما است. به هر ترتیب در هنرهای جدید معنا و مفهوم ارسال پیام به مخاطب بسیار مهم است. موضوعی که ما می‌خواهیم به وسیله ابزاری چون ویدئو مپینگ جنبش صلح راه بندازیم.


سالاری گفت: این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های ویدئو مپینگ ایران خواهد بود که ارتباط مستقیمی با معماری برج آزادی دارد. ما در این پروژه سعی می‌کنیم تا تصاویر ارائه شده کلاژی از همه دنیا باشد که این بار در معماری برج آزادی پیاده می‌شود.


وی ادامه داد: ما در این پروژه کوشیده‌ایم که ضمن استفاده از تاریخ، از ادبیات و ادیان الهی نیز استفاده درستی کرده و در یک کلام غیر مستقیم به موضوع صلح برسیم. البته طبق رایزنی‌هایی که با چند مجموعه بین‌المللی شده بنا بر این است که این اجرا بعد از ضبط و تصویربرداری همزمان با برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل به دست نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این نهاد رسیده و در آنجا به نمایش درآید. حتی رایزنی‌هایی هم صورت گرفته که در صورت امکان این سمفونی در دیوار سازمان ملل نیز به تصویر کشیده شود.


تهیه‌کننده و کارگردان پروژه «سیمرغ صلح» توضیح داد: طبق مذاکراتی که با مدیران کمیسیون ملی یونسکو در ایران صورت گرفته این انگیزه وجود دارد که پروژه «سیمرغ صلح» علاوه بر نمایش در برج آزادی تهران در ساختمان‌های نمادین کشورهای مختلف نیز اجرا شود. این در حالی است که منوچهر انور به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های فرهنگی هنری کشورمان برای اولین بار در ایران روی پروژه، گفتار انگلیسی داشته که می‌تواند این پروژه را تبدیل به اثری منحصر به فرد کند.


شیدا مهنام: یکی از زیباترین ابزارهای صلح، هنر است


شیدا مهنام؛ مدیر گروه علوم اجتماعی و انسانی کمیسیون ملی یونسکو نیز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از اجرای پروژه «سیمرغ صلح» توضیح داد: نامگذاری روزها و هفته‌های فرهنگی مختلف در سراسر دنیا همواره بهانه‌هایی است که روی موضوعات ارزشمند و مهمی چون صلح تمرکز بیشتری کنیم. به هر حال طبق شعار جهانی یونسکو، همانطور که جنگ در اذهان مردم شکل می‌گیرد صلح هم باید در اذهان مردم وجود داشته باشد. صلح نیازمند ابزارهایی است که یکی از زیباترین این ابزارها هنر است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در آموزش‌های شهروندی حوزه صلح داشته باشد.


وی ادامه داد: پروژه «سیمرغ صلح» اگرچه برگرفته از هنرهای جدید است اما با تکیه بر تاریخ کهن، تمدن ایران اسلامی و آموزه‌های ملی و مذهبی توانسته فضایی را برای مخاطبان فراهم کند که به طور حتم شاهد یک پروژه جالب توجه و زیبا در راستای مفهوم صلح خواهند بود.


مهنام افزود: به اعتقاد من این پروژه تنها مرتبط با یک ملت و آیین خاص نیست بلکه این اجرا دربرگیرنده یک مفهوم جهانی است که به جز زیبایی‌های ظاهری که به شهر می‌دهد تاثیر فوق‌العاده معنوی هم دارد و حالا این ما هستیم که به عنوان نماینده یک مجموعه بین‌المللی به ماندگاری و استمرار چنین اجراهایی کمک کنیم.


نعمت‌اله پایان: برج آزادی از هنرهای جدید حمایت بیشتری خواهد کرد


نعمت‌اله پایان؛ مدیر مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی هم طی صحبت‌هایی گفت: این روزها مجموعه برج آزادی تهران میزبان هنرمندان شرکت کننده در پروژه «سیمرغ صلح» است که طی روزهای آینده در محوطه برج میزبان شهروندان تهرانی نیز خواهد بود. این پروژه با کمک تمامی همکارانم در برج آزادی، موسسه دیسان و مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی تمام تلاش ود را کرده تا اجرای قابل قبول و متفاوتی را پیش روی مخاطبان قرار دهد.


وی ادامه داد: به هر حال ایران و ایرانی از دیرباز طالب صلح بوده و هست. اکنون ما می‌خواهیم با اجرای چنین پروژه‌ای باز هم پیام صلح را به دنیا برسانیم و بگوییم که ما ایرانیان همواره اهل گفتگو و صلح بوده و از جنگ فراری هستیم. به هرحال در این دوران جدید که جنگ‌طلب‌ها تلاش می‌کنند دنیا را به آتش بکشند ما آمده‌ایم تا بگوییم دنیا جای جنگ نبوده و نیست.


وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته از این پس مجموعه برج آزادی از هنرهای جدید حمایت بیشتری خواهد دارد و ما از همین جا اعلام می‌کنیم که آماده هر گونه همکاری با هنرمندانی هستیم که در این عرصه فعالیت می‌کنند. شما مطمئن باشید درهای برج آزادی برای توسعه هنرهای جدید باز است و ما از پروژه‌هایی که دارای ویژگی‌هایی چون پروژه «سیمرغ صلح» باشند حمایت خواهیم کرد. ما برای اجرای این کار ابتدا برج آزادی را انتخاب کردیم و به طور حتم این کار را ادامه می دهیم و امیدوارم فضای کار به گونه ای باشد که بتوانیم آن را در شهرستان ها و کشورهای مختلف نیز اجرا کنیم.


وی گفت: ما می‌خواهیم دو کار در برج آزادی انجام دهیم؛ قدم اول ما فرهنگسازی است که در این راه به کمک دوستان در محوطه برج کارهای فرهنگی و هنری مختلفی را اجرا خواهیم کرد. اقدام بعدی نیز توسعه فضای برج است که در این رابطه پروژه‌ای تعریف و بر اساس آن بخشی از محوطه ترمینال غرب تبدیل به یک فضای فرهنگی هنری خواهد شد. در عین حال مشغول رایزنی برای تحقق یک بودجه ملی در جهت مرمت اساسی برج هستیم که امیدوارم با حمایت ها و تلاش هایی که از سوی آقای صفی‌پور به عنوان مدیربنیاد فرهنگی هنری رودکی انجام گرفته، این پروژه را نیز به نتیجه برسانیم.



انتهای پیام/

برچسب ها: برج آزادی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب