دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1394 - 13:25
در جلسه غیرعلنی امروز شورای شهر تهران مطرح شد؛

حافظی: سوله مدیریت بحران تهران سالن ورزش شده است!

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات‌شهری شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران اولویت شهرداری نیست، گفت: سوله مدیریت بحران، سالن ورزش نیست و باید هر چه سریعتر تخلیه و در اختیار هلال‌احمر قرار گیرد.
کد خبر : 20980

به گزارش گروه اجتماعی آنا، رحمت‌اله حافظی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش از اقدامات، طرح‌ها و برنامه‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران توسط رئیس این سازمان، با اشاره به اینکه این سازمان مشکل ساختاری دارد که باید حل شود، افزود: شهر تهران از ریسک بالایی برخوردار است و جزو 25 شهر پر ریسک و زلزله‌خیز دنیاست.


وی با اشاره به اینکه گسل‌های متعددی در مناطق مسکونی تهران وجود دارد که اگر زلزله‌ای 7 ریشتری در تهران رخ دهد، فاجعه‌ای عظیم را شاهد خواهیم بود، گفت: از جمله تهدیدات وسیع بعد از این رخداد آتش‌سوزی وسیع، نبود آب سالم، فساد اجساد و عمدتا عدم دسترسی به مناطق آسیب‌دیده است.


فقط 25 درصد از بودجه سازمان مدیریت بحران تخصیص یافته است


رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در سال گذشته 35 میلیارد تومان منابع سرمایه‌ای مصوب داشت که از این مبلغ تنها 9 میلیارد تومان یعنی حدود 25 درصد آن تخصیص یافته است، تصریح کرد: از مجموع بودجه تخصیص یافته، 7 میلیارد تومان از منابع سرمایه‌ای آن صرف پرداخت حقوق شده که این موضوع تخلف است و تنها حدود 2 میلیارد تومان برای اجرای ماموریت‌های اصلی سازمان مورد استفاده قرار گرفته است.


حافظی با بیان اینکه وضعیت صرف بودجه‌ سرمایه‌ای این سازمان بیانگر بحرانی بودن وضعیت آن است، تاکید کرد: ضوابط ساخت‌وساز بر روی گسل‌ها ابلاغ شده است اما در مناطق شهرداری توجهی به آن نمی‌شود و برای گسل‌ها ضوابط مناطق امن حاکم است و ساخت‌وساز مرتفع روی گسل‌ها انجام می‌شود.


وی ادامه داد: برای نمونه در سال 85 در حاشیه رودخانه کن هیچ ساخت‌وسازی نبود اما در سال 93 در تمام حاشیه رودخانه کن ساخت‌وساز شده است.


رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه طرح تفصیلی شهر تهران فاقد پیوست پدافند غیر عامل و ملاحظات مرتبط با گسل‌هاست، تاکید کرد: متاسفانه منابع مدیریت بحران کشور صرف خسارت‌ها می‌شود، اما صرف زیرساخت‌ها نمی‌شود.


حافظی با بیان اینکه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران فاقد اساسنامه مصوب شورای شهر تهران است که در دی ماه سال 84 ابلاغ شده، تصریح کرد: این سازمان مصوب شورای حل اختلاف را دارد اما مصوب شورای شهر تهران را ندارد! این موضوع جای خنده و تعجب دارد که مصوبه‌ای که در شورا مطرح نشده است، چگونه در شورای حل اختلاف به تصویب می‌رسد؟


وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس طرح جامع شهر تهران تکالیفی برای سازمان مدیریت بحران در 7 بند تعریف شده است، گفت: شناسایی دقیق گسل‌ها و پهنه‌های خطرپذیری زلزله در شهر تهران تا مقیاس یک دو هزارم که هنوز به شورای شهر ارائه نشده از جمله این تکالیف است.


شناسایی پهنه خطرپذیری سیل در تهران تا مقیاس یک دو هزارم


وی ادامه داد: شناسایی پهنه خطرپذیری سیل در تهران تا مقیاس یک دو هزارم، پدافند غیرعامل شهر تهران، مکان‌یابی و تجهیز مراکز و پهنه‌های مورد نیاز مدیریت بحران در زمان سوانح، ایجاد، توسعه و ساماندهی مراکز آتش‌نشانی و امداد و نجات، شناسایی مراکز حساس، مهم و حیاتی شهر تهران، ایمن‌سازی فضاهای عمومی، همگانی و شریانی پل‌های مهم و حیاتی شهر تهران از دیگر تکالیف است.


وی با بیان اینکه هنوز هیچ بازخوردی از مصوبات ایمن‌سازی در صحن شورا ارائه نشده است، افزود: در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران در 20 بند تکلیف شده است که شهرداری در سال اول برنامه اقداماتی را انجام دهد؛ اما هنوز گزارشی از این موضوع نیز ارائه نشده است.


حافظی با تاکید بر اینکه سوله‌های بحران، سوله‌های ورزش نیست، اظهار کرد: این سوله‌ها هر چه سریعتر باید تخلیه شود و در اختیار هلال‌احمر قرار گیرد تا تجهیز شود و مایحتاج مورد نیاز مردم در سطح شهر در داخل سوله‌ها دپو شود تا در زمان بحران از تجهیزات امداد و نجات و موارد مصرفی مورد نیاز شهروندان استفاده شود. اگر برای بانوان سالن ورزشی نیاز است آن را بسازید.


وی حضور شهردار در زمان سیل مترو در محل حادثه را نشانه ضعف ساختاری و تشکیلاتی اتاق مدیریت بحران تهران دانست نه قوت آن و گفت: اگر ساختار دقیق و درست باشد باید از اتاق بحران موضوع را مدیریت کنیم تا از روی خودروی عملیاتی.


رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: موضوع مدیریت بحران در شهر تهران نه تنها در الویت نیست بلکه بیشتر به شوخی تبدیل شده است و این سازمان فرزند ناخوانده شهرداری تهران است و باید نسبت به موضوع مدیریت بحران در سطح شهر تهران تجدیدنظر شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته